جمشیدی عنوان نمود؛
مشارکت مردم در جبران زیان انباشته خودروسازان
تهران رسانه | با عرضه خودرو در بورس، خودروسازان زیان انباشته خود را جبران میکنند و دلالان بازار همان سود خود را میبرند و دولت با مالیات و عوارض دریافتی درآمد کسب میکند و مشتریان هم خودرو را با دوبرابر قیمت کارخانه خریداری میکنند!
به گزارش تهران رسانه ؛ مهدی جمشیدی، در یادداشت اختصاصی خود که در اختیار تهران رسانه قرار داده است به موضوع عرضه خودرو در بورس کالا اشاره نموده که در ادامه شما را به دنبال کردن این یادداشت دعوت میکنیم؛
دو شرکت بزرگ خودروساز در کشور به نام ایران خودرو و سایپا که با بیش از 110 هزارنفر کارمند مشغول به کار، خودرو در ایران تولید میکنند سالهاست که از سوء مدیریت رنج میبرند و از قیمت های دستوری گلایه مند هستند و زیان های انباشته آنها و تولید خودرو بی کیفیت صدای مردم و مسئولان را درآورده است، اما همچنان با همین وضعیت فعلی خودرو تولید میکنند و مردم نیز استقبال برای خرید را از خود نشان میدهند، چه فروش نقدی فوری و چه پیش فروش تحویل در آینده و چه نظام قرعه کشی، اما چند ماهی است که عرضه خودرو در بورس رونق گرفته است که مکانیزم آن خوب است اما قیمت نهایی آن سوال برانگیز است.
کلیک کنید | دلالی به شیوه نوین در بازار ارز و خودرو!
به گفته مدیران خودرو ساز، در سالهای اخیر و متاثر از موضوع قیمتگذاری دستوری، حداقل بیش از ۳۵۰ هزار میلیارد تومان از جیب ایرانخودرو و سایپا و سهامداران آن خارج شده است، این در حالیست که با عرضه محصولات ایرانخودرو در بورس کالا، ۲۸۰۰ میلیارد تومان از زیان انباشته این شرکت کاسته شده است که این خبر خوبی است ولی تاسف بار است که این زیان انباشته باید از جیب مردم جبران شود!
در عرضه خودرو در بورس کالا، قیمت نهایی کارخانه منتشر میشود و با اعلام خریداران، قیمت حدود دوبرابری کشف میشود و مشتری می بایست خودرو مورد علاقه خود را دوبرابر قیمت خریداری کند، داستان همین جا به پایان نمیرسد، مالیات و عوارض نقل انتقال خودرو نیز دوبرابر محاسبه میشود که آن هم از جیب خریدار پرداخت میشود و مکانیزم اشتباه عرضه خودرو در بورس به زیان خریدار است، چون ابتدا امتیاز خرید خودرو را از دست میدهد، سپس باید حدود دوبرابر قیمت تمام شده خودرو را در زمان موفق شدن به خرید به صورت نقدی پرداخت کند، در ادامه مالیات، عوارض و بیمه خودرویی را که هنوز تحویل نگرفته است را نیز باید به صورت نقدی واریز نماید و در مراجعه حضوری نیز مدارک خود را به نمایندگی فروش تحویل نماید که این شیوه غلط برخلاف خدمات هوشمند غیر حضوری است و در پایان نیز خودرویی را که به صورت تمام و نقدی تسویه نموده است را نود روز دیگر تحویل بگیرد، حتی خودروسازان نرخ تعرفه کارت طلایی را به صورت پیش پرداخت و نقدی از مشتری دریافت میکند تا جایی که هشدار و اخطار هم به مشتری داده میشود که ظرف 48 ساعت باید تمام امور را انجام دهند.
کلیک کنید | بازار سیاه خودرو این بار در بورس کالا
حال باید تحقیق نمود که کدام کشور در روی کره زمین اینچنین خودرو عرضه میکند و در پایان نیز در رسانه ها و اخبار عنوان میشود که خریداران از خرید خودرو در بورس سود بردند!
آیا ملاک سود اختلاف قیمت دوبرابری خودرو با بازار سیاه سنتی که هیچ پایه و اساس قیمت گذاری ندارد محاسبه میشود یا اختلاف نرخ تمام شده کارخانه با کشف قیمت آن در بورس و مالیات و عوارض دوبرابری؟!
مهدی جمشیدی
کارشناس ارشد برنامه ریزی
دکتری DBA مدیریت پیشرفته کسب و کار
- دوشنبه 1401/10/26 10:02
- گروه خبری : اقتصاد
- کد خبر : 6453
- چاپ
- منبع : تهران رسانه