گفتگو با جمشیدی؛
دلالی به شیوه نوین در بازار ارز و خودرو!
تهران رسانه | سود میلیاردی از فروش ارز توافقی و عرضه خودرو در بورس کالا به جیب چه کسانی می رود؟
به گزارش تهران رسانه ؛ مهدی جمشیدی، دارای مدرک DBA مدیریت پیشرفته کسب و کار در یادداشت اختصاصی خود که در اختیار تهران رسانه قرار داده است به موضوع دلالی به شیوه نوین در بازار ارز و خودرو پرداخته و به سئوال سود میلیاردی از فروش ارز توافقی و عرضه خودرو در بورس کالا به جیب چه کسانی می رود؟ پاسخ داده است، در ادامه شما را به دنبال کردن این یادداشت دعوت میکنیم؛
در چند ماه گذشته و یا به طور دقیق تر از ابتدای آبانماه سال جاری، موضوع فروش ارز (دلار و یورو) با عنوان بازار توافقی ارز رونق دلالی نوین به خود گرفت و هر شهروند ایرانی بالای هجده سال با تبلیغات روانی و پارتیزانی که صورت گرفت ترغیب شد تا طبق ابلاغیه رسمی با کارت ملی خود به میزان حداکثر 2000 دلار یا یورو را خریداری نموده تا بتواند با فروش آن در بازار آزاد به سود اندک دست پیدا کند.
اما نکته جالب در این است که در همان ابتدای آبانماه، دلار توافقی در نرخ حدود 31 هزارتومان و کمتر عرضه شد و به مرور و با گذشت زمان اندک، نرخ دلار آزاد به حدود 40 هزارتومان رسید و دلار توافقی نیز پا به پای آن رشد کرد و با نرخ بیش از 37 هزارتومان در زمان درج این یادداشت عرضه شد، اما نکته اینجاست که اگر بازار آزاد ارز به ویژه دلار در دست دلالان و سوداگران است و سلطان های دلار در آن فعالیت دارند، چطور نرخ دلار در بازار توافقی از بازار آزاد پیروی می کند و رشد بدون منطق به خود میگیرد و ثبت نام تهیه آن اینترنتی شده و خرید آن آسان و آسان تر از قبل هم میشود؟ این سود غیرمنطقی تفاوت قیمت دلار در بازار توافقی با نرخ آن در بازار نیمایی یا دلار دولتی به جیب چه کسانی می رود؟ و این حجم از دلار نو و تا نشده را چه منبعی تامین میکند تا در بازار توافقی عرضه کند؟
همین موضوع در اواسط دهه 70 نیز در بازار آزاد خط تلفن همراه شکل گرفت، آنقدر قیمت فروش خط تلفن همراه بالا رفت و نرخ عرضه سیم کارت توسط دولت نیز به واسطه همان رشد با نرخ بالا توزیع شد و صف های طولانی از ابتدای 4 صبح در پشت درب های اداره پست توسط خریداران شکل گرفت.
حال این موضوع دلالی به شیوه نوین در بازار خودرو و آن هم در عرضه بورس کالا شکل گرفته است، به طوری که نرخ خودرو به طور مثال پژو207 در بازار آزاد که دست دلالان است آنقدر بالا می رود و به نرخ حدود 500 میلیون تومان در اواخر آذرماه می رسد و در عرضه ۱۹ آذر پژو ۲۰۷ دستی قیمت پایه این خودرو ۲۹۱.۵ میلیون تومان بود. معاملات به طور میانگین در نرخ ۳۷۰ میلیون تومان انجام شد که با احتساب هزینههای جانبی (شامل مالیات، عوارض، هزینههای ثابت و هزینه خواب سه ماهه پول) برای خریداران در مجموع حدود ۴۱۹ میلیون تومان هزینه داشت. حال این اختلاف قیمت حدود ۴۱۹ میلیون تومان با ۲۹۱.۵ میلیون تومان کارخانه به جیب چه کسانی می رود؟ را باید کارشناسان دلالی نوین پاسخ دهند.
پاسخ به سئوالات را میدانم اما آنها را به اختیار شما میسپارم و باید منتظر ماند تا در آینده شاهد باشیم چه تصمیمات سلیقه ای دیگری برای کنترل بازار ارز، طلا، سکه، خودرو و ملک اتخاذ میگردد، آیا با دستگیری سلطان ها کنترل میشود یا با شیوه های نوین دیگر همانند سهام پالایش یکم و دارایکم!؟
مهدی جمشیدی
کارشناس ارشد برنامه ریزی
دکتری DBA مدیریت پیشرفته کسب و کار
- شنبه 1401/10/10 17:29
- گروه خبری : اقتصاد
- کد خبر : 6386
- چاپ
- منبع : تهران رسانه
نظر شما
نظرات
به جیب دلالان نوین میرود دیگه!
یه سودی سلطان های آزاد میبرند و یه سودی هم دلالان نوین حتما
سود رو حسام بیگ و مراد بیگ میبره البته بیشتر حسام بیگ
همیشه مردم طمع کار نیز از دلالان نوین پیروی کردند و میکنند
من رفتم خونه بخرم مسکن مهر میگن دلار گرون شده مسکن مهر هم گرون کردند!!!!
نوش جون همه دلالان، وقتی مردم طمع کار همیشه استقبال میکنند بزارید سود کنند دلال هاهم
راستی دارایکم و پالایش یکم چی شد؟؟؟؟
khob be jib khodeshon mire dighe
جالبه که اختلاف عرضه در کشف قیمت با بازار آزاد رو میگن سود مصرف کننده
این همه دلار و سکه از کجا میاد آخه؟ یهو یارانه خریداران دلار رو قطع نکنند و سلطان ها آزاد در ویلاهای خارج بخندند
معلومه به جیب خودروسازان و بانک