توزیع شکر تظیم بازار در استان تهران

رشد ۳۱درصدی مشترکان آبفا در استان تهران

تشریح چگونگی اصلاح قیمت نان در استان تهران

دوره آموزشی دهیاران و پرسنل دهیاری های استان تهران

جمعه 1403/06/30

رحیم زاده اظهار نمود؛

ممنوعیت ورود به محوطه زندان هارون الرشید

تهران رسانه | ورود به محوطه زندان هارون الرشید بدون مجوز میراث فرهنگی ممنوع است.

ممنوعیت ورود به محوطه زندان هارون الرشید

به گزارش تهران رسانه ؛ چندی پیش مطلبی با عنوان "اینفلوئنسرها روی بام بنای تاریخی قرن چهارم" منتشر گردید که منجر به واکنش عده ای در فضای مجازی شد؛ در این مطلب آمده بود: "مدتی است که برگزاری تورهای تهران گردی در فضای مجازی مد شده است و هر کسی با ایجاد یک صفحه در شبکه‌های اجتماعی سعی می‌کند افرادی را دور خود جمع کرده و با گرفتن هزینه آنها را با جاذبه‌های پایتخت آشنا کنند."
اعتراض این افراد سبب شد تا صحت و سقم ماجرا را از مصیب رحیم‌زاده، مدیر پیشین میراث فرهنگی شهر ری جویا شویم؛ او در گفت و گو خبرنگار تهران رسانه درباره وضعیت زندان هارون الرشید اینگونه توضیح داد: "این ملک تحت نظر اداره اوقاف است و این اداره آن را به شخص اجاره داده و کسی به راحتی نمی تواند به این ملک و حتی محوطه اطراف آن ورود کند چون گیت رفت و آمد دارد."
او با اشاره به اینکه ورود به محوطه زندان هارون الرشید نیاز به مجوز میراث فرهنگی نیز دارد،افزود: فرد یا افرادی که بخواهند از بنای تاریخی زندان هارون الرشید بازدید کنند باید از اداره میراث فرهنگی شهر ری مجوز داشته باشند.
او ادامه داد: پیش از این هم به کسانی که در آن محوطه هستند اعلام کرده بودیم که افراد یا گروههایی که بخواهند از این زندان بازدید کنند باید مجوز داشته باشند و بعید بدانم گروهی که اخیرا از این مجموعه دیدار کردند مجوز گرفته باشند.
رحیم زاده در پاسخ به این پرسش که گویا این افراد در قالب تور از این بنا بازدید کردند نیز گفت: اگر در قالب تور هم رفتند باید مجوز دریافت می کردند و نکته مهم اینکه این موضوع باید فرهنگ سازی شود که نحوه بازدید از بنای خاص چگونه است هر چند که این کار وظیفه راهنمای میراث فرهنگی است اما اداره میراث فرهنگی به دلیل بعد مسافت و دسترسی شرایط داشتن نیروی ثابت در آن محدوده را ندارد.
مدیر کل پیشین میراث فرهنگی شهرری درباره وضعیت زندان هارون الرشید گفت: این بنا دو طبقه دارد که سقف طبقه دوم آن سال ها پیش به دلایل نامعلومی تخریب شد و دیگر سقف برای آن ساخته نشد، هر چند که رفتن به آن طبقه از پلکانی که تعبیه شده مشکلی ندارد اما بهتر است این کار با همراهی راهنمای میراث فرهنگی باشد تا بازدید کنندگان بدانند که باید کجا پا بگذارند.
زندان تاریخی هارون‌الرشید یکی از قدیمی‌ترین بناهای شهرستان ری است که با گذشت ۱۸۰۰ سال، بنای آن همچنان پا برجاست.

این زندان به فاصله ده کیلومتری در شرق حرم حضرت عبدالعظیم در سمت چپ جاده قدیم خراسان در دامنه کوه‌های مسگرآباد، در میان دره تنگنایی، یک آبادی کوچک و بی‌خانوار جا گرفته است، که دارایی آن منحصر به چند مزرعه و چند صد درخت انار و انجیر است. تنها نشانه این آبادی چنارهای کهنسالی است، که اطراف استخر کاشته شده‌اند.

زندان هارون همچون سایر آتشگاه‌ها که مرتفع یا در بلندی دامنه کوه‌ها ساخته می‌شدند، بنا شده است. ظرافت کاری و علاقه‌مندی‌های خاصی در ساختمان بنا بکار رفته و شکل متقارن خشک غیرعادی که به آن داده‌اند، نشان می‌دهد که بنیان این عمارت با علایق مذهبی و مقرارت روحانی توام بوده است.




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
انهدام باند اخلال در نظم اقتصادی در تهران

انهدام باند اخلال در نظم اقتصادی در تهران

تهران رسانه | با انجام اقدامات فنی و پليسی، ماموران پليس امنيت اقتصادی تهران بزرگ موفق به دستگيری موسس شرکت های صوری با مبالغ کلان مالياتی و اعضای باند خانوادگی وی در محدوده شرق تهران شدند.

ممنوعیت حمل يدک توسط موتورسواران در تهران

ممنوعیت حمل يدک توسط موتورسواران در تهران

تهران رسانه | برخی موتورسواران در بازار تهران اقدام به حمل يدک با دست می کنند که اين اقدام خطرناک است و پليس در صورت مشاهده برخورد خواهد کرد.

فعالیت کانکس های غذافروشی در خیابان سی تیر

فعالیت کانکس های غذافروشی در خیابان سی تیر

تهران رسانه | اقدامات لازم برای ساخت کانکس‌های غذا فروشی در حال انجام است و در روزهای آینده در خیابان سی تیر نصب شده و کار خود را آغاز خواهند کرد.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت