در دیدار معاون آموزش ابتدایی و مدیر ایران صدا بررسی شد؛
رسانه بستر تربیتی و برنامه درسی است
در دیدار معاون آموزش ابتدایی سازمان آموزش و پرورش با مدیرمجموعه ایران صدا و فضای مجازی رادیو، زمینه های همکاری مابین حوزه های کودک آموزش و پرورش و ایران صدا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
به گزارش تهران رسانه ؛ در ابتدای جلسه جناب مهدی شاملو مدیرکل چند رسانه ای و فضای مجازی رادیو، با تشکر از اعلام آمادگی معاونت پیش دبستانی و دبستان آموزش و پرورش، با معرفی اقدامات معاونت صدا در فضای مجازی به معرفی پایگاه جامع ایران¬صدا در فضای مجازی پرداخت ؛ پایگاه کتاب گویای ایران¬صدا با بیش از 1500 عنوان کتاب گویا در قالب روایی، نمایشی و پایگاه قرآن؛ شامل بخش های مختلفی همچون تلاوت های تحقیقی، ترتیل، ترجمه و برنامه ها و جلسات آموزشی قرآن ؛ پایگاه مداحی و نغمه های مذهبی نیز شامل مدایح مراثی،ادعیه،زیارات و نغمه های مذهبی و پایگاه جامع سخنرانی در حال تولید محتوا است. همچنین پایگاه جامع کودک در فضای مجازی در دستور کار است که ان شاالله از پایان آبان ماه راه اندازی می شود.
گفتنی است محتوای مجموعه کودک ایران¬صدا، کتاب ها وبرنامه های کودک و ترانه های کودکانه است که تاکنون حدود 4000 قطعه برای این پایگاه آماده سازی شده است.
شاملو این دیدار را نقطه عطفی برای شروع همکاری های مفید و ارزشمند در حوزه کودک دانست.
بلایی که با ناآگاهی سر بچه ها می آید، منصفانه نیست
رضوان حکیم زاده ضمن ابراز خرسندی از اقدامات انجام شده در حوزه فضای مجازی رادیو و ایران¬صدا و برنامه های پیش رو در حوزه فضای مجازی کودک گفت: بلایی که با ناآگاهی سر بچه ها می آید منصفانه نیست و سرمایه نسلی کشور را به خطر می اندازد، به عنوان مثال در عید امسال فعالیت های داستان نویسی و داستان خوانی را مطرح و پیک های نوروزی را حذف کردیم زیرا عموما این پیک ها توسط خانواده ها حل می شد و یا اینکه بچه ها در 13 فروردین با زحمت آنها را می نوشتند.
وی اشاره کرد: با اینکه زمان اندکی داشتیم و معلم با فرم هایی که برای اطلاع گیری در اختیار داشتیم، آشنا نبودند اما رکوردهای خیلی زیادی را ثبت کردیم. داستان هایی که بچه ها تولید کردند قابل توجه بودند به طوری که حتی خودشان کتاب را طراحی کردند یعنی هم با خط خودش نوشته است و هم نقاشی داستان را نیز انجام داده است و این قطعا جالب است و نمایشگاهی که برای این منظور برگزار کردیم، بسیار مودر توجه قرار گرفت.
وی با بیان اینکه یکی از اهداف ما این بود که دانش آموزان قصه ای را روایت کنند و این قصه می توانست حتی شاهنامه باشد، اظهار داشت: هدف ما این بود که به دنیای کودکی برگردیم زیرا یکی از آفت هایی که فناوری های جدید ایجاد کرده است، دور کردن دانش آموزان و کودکان از دنیای کودکی است.
استفاده از ظرفیت های صدا برای ارتقاء مهارت های خواندن و شنیدن بچه ها
حکیم زاده با تصریح بر اینکه امروز فرصت های زیادی از بچه ها گرفته می شود، عنوان کرد: بچه های ما دریافت کننده یک طرفه هستند یعنی دائما زمانشان را با تلویزیون و موبایل می گذرانند. هر چند فناوری های جدید اجتناب ناپذیر هستند اما فکر کردیم از ظرفیت هایی که صدادار استفاده کنیم و مهارت های خواندن و شنیدن بچه ها را ارتقاء دهیم. این مسئله از آن جهت قابل توجه است که ممکن است بعضی از والدین سواد نداشته باشند اما بچه ها در هنگام خواب می توانند قصه بشنوند.
وی در ادامه به خانواده ها اشاره کرد و بیان داشت: والدین کودکان، مخاطبان بعدی ما هستند. گزارشی تهیه کردیم و یکی از مهمترین چالش ها ی ما نا آگاهی والدین است یعنی والدین به مدرسه می گویند به بچه ها باید تکالیف زیادی بدهند و در واقع بسیاری از والدین کودکی را به رسمیت نمی شناسند و برای اینکه بچه ها بزرگتر شوند، عجله دارند و دائما آنها را به کلاس های مختلف می فرستند و هیچ فضایی برای شنیدن و گفتن داستان فراهم نمی کنند.
حکیم زاده بیان کرد: حوزه کودک از دید ما، شامل معلمان و آموزگاران پیش دبستانی نیز می شود تا از طریق ظرفیتی که صدا دارد، بتوانیم خیلی از آموزش ها را به اطلاع آنها برسانیم. البته والدین به عنوان مخاطبان اصلی در نظر گرفته می شود و البته سومین مخاطبان ما کودکان هستند.
ظرفیت صدا راهکاری برای ایجاد عدالت آموزشی در مناطق محروم
وی افزود: در بخش هایی که از نظر سرمایه فرهنگی خانواده ها و سطح سواد در مناطق محروم، مشکلاتی داریم، می توانیم از ظرفیت صدا استفاده کنیم. در اطراف تهران با مادران جوانی صحبت کردم که سواد نداشتند و قطعا جمع کردن آنها و آموزش شان توسط یک نفر نمی تواند مثمر ثمر باشد اما اگر در حین اینکه کار خودشان را هم انجام می دهند، بتوانند آموزش ها را بشنوند و این خیلی از تلویزیون بهتر است.
حکیم زاده با تاکید بر اینکه قصد داریم ظرفیت صدا را در جامعه در حوزه های مختلف از جمله آموزش زنده کنیم، گفت: این کار را در عصر هجوم رسانه های تصویری می خواهیم انجام دهیم زیرا این رسانه ها به شدت آسیب های جدی دارند. در حقیقت می خواهیم با صدا در کنار خانواده ها و کودکان قرار بگیریم و بسته های مهارتی مختلفی از جمله آداب معاشرت و معیشت و مسئولیت پذیری را به خانواده ها و معلمان انتقال دهیم.
لزوم توجه به تربیت در برنامه های رادیویی مختص دانش آموزان
وی با بیان اینکه در استفاده از ظرفیت صدا، دید تربیتی را لحاظ می کنیم، ابراز داشت: در حقیقت ما مقاصد آموزشی صرف و مقاصد تربیتی داریم که برای مخاطبان مان یعنی معلمان، خانواده ها و کودکان آموزش می دهیم و به این شکل صدا در اختیار آموزش و خلاقیت قرار می گیرد.
وی افزود: یکی از بسترهای مهم ارتقاء دوران کودکی، عجین شدن آنها با ادبیات و شعر و داستان است. آنچه در آموزش برای ما اهمیت دارد این است که سرگرمی حتما برای شکل گیری شخصیت بچه ها اثرگذار باشد زیرا می دانیم کودک را در معرض هر دریافتی قرار دهید، روی او اثر می گذارد که این دریافت ممکن است یک اثر باشد که مسئولانه روی آن فکر شده باشد و یا بی هدف باشد که آسیب زننده است. بنابراین آموزش های که در قالب سرگرمی ارائه می شود، در راستای انسان تراز سند تحول بنیادین است.
حکیم زاده تاکید کرد: اساسا چیزی با عنوان سرگرمی صرف را نمی شناسیم و معتقدم هر چیزی که ظاهری سرگرم کننده دارد، اثر گذار است و بنابراین می توانیم از ظرفیت صدا برای این حوزه بهره ببریم. در زمینه تولید محتوا نیز اگر همکاری مناسبی تعریف شود، در دوره های پیش دبستانی و دبستان، محتواهای خوبی می توانیم تولید کنیم.
لزوم استفاده از ظرفیت استان های برای غنی تر و متنوع تر شدن بسته های آموزشی در رادیو
وی از لزوم استفاده از ظرفیت استان های سراسر کشور گفت و بیان داشت: از کارهایی که برای کودکان در استان های دیگر انجام می شود، می توانیم کمک بگیریم تا بسته های آموزشی غنی تر و متنوع تر شود و همه استان ها احساس کنند، در چنین مجموعه محتوایی که بستر اصلی آن صدا است، حضوری فعال دارند و برای این موضوع اعلام آمادگی می کنیم.
حکیم زاده در ادامه از خط قرمزها گفت و اظهار داشت: رایگان بودن این موضوع مسئله مهمی است و البته جالب است که خیلی از اساتید فرهنگ و ادبیات استقبال کردند و تعداد قابل توجهی از انتشاراتی های کودک و نوجوان ابراز علاقه کردند که می خواهند در این عرصه فعالیت کنند. البته بعضی از آنها گفتند ما تخفیف های ویژه می دهیم اما اعلام کردیم، حتی اگر 99 درصد هم تخفیف دهید بی فایده است و فقط زمانی دریافت می کنیم که رایگان باشد. به همین جهت در نهایت کانون پرورش فکری و وزارت ارشاد و همچنین کتابخانه ملی با ما همکاری کردند.
خلاقیت کودکان؛ اولویت معاونت آموزش ابتدایی
وی تصریح کرد: آنچه برای ما اهمیت دارد، خلاقیت کودکان است و حتی می خواهیم خود کودک، طراحی کتابش را نیز انجام دهد و به عنوان مثال کتابی که درباره اردک نوشته شده است، کودک نقاشی های اردک را نیز کشیده است.
حکیم زاده در ادامه با اشاره به دفاتر پیش دبستانی، دبستانی و عشایر گفت: این دفاتر تحت نظر ما هستند و با کودکان و دانش آموزان و همچنین معلمین این حوزه ها ارتباط داریم و سیاست گذاری در این حوزه ها و دریافت برنامه های آموزشی بر عهده ما است.
وی افزود: اگر متن تفاهم نامه ای را بخواهیم آماده کنیم که بر اساس آن معاونت آموزش ابتدایی با معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران تفاهم نامه همکاری مشترکی را امضا کنند، معمولا این تفاهم نامه را به دفتر وزارتی اعلام می کنیم و آنها به همه حوزه ها می فرستند. ما از حوزه آسیب شناسی و با مقاصد تربیتی به این موضوع نگاه می کنیم و هر کسی که بتواند به کودکان کمک کند تا به شکل بهتری تربیت شوند، کار ویژه ای انجام داده اند. امروز می خواهیم از ظرفیت صدا استفاده کنیم تا بتوانیم نفعی به بچه ها و مردم برسانیم.
رسانه؛ بستر تربیتی و برنامه درسی است
وی تاکید کرد: ما به رسانه به عنوان یک بستر تربیتی و برنامه درسی نگاه می کنیم و با این نگاه و با محوریت کودکان می خواهیم کار ویژه ای در زمینه کودکان، والدین آنها و معلمین آنها انجام دهیم.
- چهارشنبه 1397/08/23 16:12
- گروه خبری : جامعه
- کد خبر : 870
- چاپ
- منبع : تهران رسانه