توزیع شکر تظیم بازار در استان تهران

رشد ۳۱درصدی مشترکان آبفا در استان تهران

تشریح چگونگی اصلاح قیمت نان در استان تهران

دوره آموزشی دهیاران و پرسنل دهیاری های استان تهران

جمعه 1403/06/30

جواد امام اظهار کرد؛

دخالت نمایندگان مجلس در انتخاب مدیران اجرایی

تهران رسانه | بنابر چه توجيه و ادله‌ای نمایندگان مجلس در انتخاب مدیران اجرایی دخالت می‌کنند؟

دخالت نمایندگان مجلس در انتخاب مدیران اجرایی

به گزارش تهران رسانه ؛ سخنگوى جبهه اصلاحات ايران در واكنش به دخالت نمايندگان مجلس در انتصابات دولتى، با متذكر شدن شأن و جايگاه قانونى آنان خواست كه به جای دخالت در امر اجرا نسبت به تعیین تکلیف نهادهای موازی اقدام عاجل به عمل آورند؛ زيرا اين نهادها برخلاف قانون اساسی با دخالت در امر قانون‌گذارى سالهاست كه عملا اختیار و نظارت را از مجلس به عنوان يك رکن مهم نظام جمهوری اسلامی سلب نموده و موجب مخدوش شدن جایگاه قانون گذاری اين ركن شده‌اند،

جواد امام سخنگوى جبهه اصلاحات ايران كه روز گذشته درباره دخالت برخی نمایندگان مجلس در امر انتصابات دولتی مورد پرسش خبرنگار ايلنا قرار گرفت، توضيح داد: درست است كه وزرا از مجلس رأى اعتماد مى گيرند ولى به موجب قانون دارای اختیاراتی هستند كه اگر نماینده مجلس بخواهد در انتصاب افراد زير مجموعه وزرا نقش داشته باشد یا اعمال نظر کند، تهدید اختیارات دستگاه اجرایی محسوب می‌شود و اصل تفکیک قوا و تناسب مسئولیت و اختیار را به هم می‌ریزد. ما نمی‌توانیم اختیار را از وزرا سلب کنیم، در عزل و نصب‌ها دخالت کنیم، ولی مسئولیت آن را کماکان بر عهده دستگاه‌های اجرایی و وزیر مربوطه قرار دهیم.

سخنگوى جبهه اصلاحات ايران با تأكيد بر اين كه در انتخابات اخیر رياست جمهورى اکثریت به نوع نگاه حامیان و شخص آقای پزشکیان رأی دادند، گفت: اين در حالى است كه تعداد قابل‌توجهی از همين نمایندگانى كه براى انتصابات به دولت فشار مى آورند، منتخب اقلیت مخالف نگاه و رأی‌ آقای پزشکیان هستند و شاید احساس می‌کنند منافع‌شان تهدید می‌شود و به خاطر نگرانى آرا و پایگاه رأی‌شان در حوزه های محلی خود در انتصابات دخالت کرده و مى خواهند اعمال‌نظر كنند. عملا این رفتار در تعارض با جایگاه مجلس و قانون است و بر اين اساس ديگر هیچ ضرورتی به نظارت مجلس وجود ندارد و نمی‌توانند از وزرا سوال کنند و آنان را مورد استیضاح قرار دهند.

جواد امام با يادآورى اين كه اولویت نماینده مجلس نبايد حوزه انتخابیه اش و حامیان او در آن حوزه باشد، گفت: وظيفه اصلى نمايندگان مجلس اين است كه از طريق قانونگذارى و نظارت بر امر اجرا باید برای مشکلات و خروج از بن‌بست‌های کشور در سطح ملی تدبیر کنند و نه در نقش مجرى ظاهر شوند؛ چرا كه در واقع در چنين حالتى اگر اشکال و ناکارآمدی متوجه حوزه دولت شد، دیگر دستگاه اجرایی نباید پاسخگو باشد، بلکه به جاى وزرا، نمايندگان باید پاسخگو باشند.

سخنگوى جبهه اصلاحات ايران درباره ضرورت پاسخگو کردن نمایندگان مجلس برای عملکرد خود با توجه به توصیه رهبری در چارچوب اختیارات و وظایف قانونی مجلس گفت: در چنين وضعيتى برعهده افکار عمومی و رسانه‌ها است كه به عنوان ناظر بر رفتار و اقدامات مجلس عمل نموده و به صراحت از نمايندگان سوال كنند که به چه حقی در امر اجرا و انتخاب مدیران اجرایی دخالت می‌کنند؟ مجلسی که باید قانونگذار و ناظر بر اجرا باشد نه اینکه خود در اجرا دخالت کند. این روند باید شفاف و مشخص شود كه بنا بر چه توجيه و ادله‌ای نمایندگان مجلس در انتخاب مدیران اجرایی دخالت می‌کنند؟

جواد امام همچنين تصریح کرد: هیأت‌رئیسه مجلس نيز در قبال اين رفتار نمايندگان مسئولند، نهاد نظارت بر عملکرد نمایندگان می‌بایست بیشتر فعال شود، قوه‌قضائیه باید در این زمینه بايد وارد عمل شود، مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان نهاد بالادستی و ناظر بر اجرای سیاست‌های کلان نظام از طرف رهبری، باید مستقل از جایگاه خود ورود کرده و این موارد را به صورت شفاف در اختیار رهبری و هم در اختیار افکار عمومی قرار دهد. اگر اين نهادها و افکار عمومی نسبت به جلوگيرى از دخالت مجلس در امر اجرا فعال‌تر برخورد کنند، باعث تنظیم رفتار نمایندگان هم خواهد شد.




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
انهدام باند اخلال در نظم اقتصادی در تهران

انهدام باند اخلال در نظم اقتصادی در تهران

تهران رسانه | با انجام اقدامات فنی و پليسی، ماموران پليس امنيت اقتصادی تهران بزرگ موفق به دستگيری موسس شرکت های صوری با مبالغ کلان مالياتی و اعضای باند خانوادگی وی در محدوده شرق تهران شدند.

ممنوعیت حمل يدک توسط موتورسواران در تهران

ممنوعیت حمل يدک توسط موتورسواران در تهران

تهران رسانه | برخی موتورسواران در بازار تهران اقدام به حمل يدک با دست می کنند که اين اقدام خطرناک است و پليس در صورت مشاهده برخورد خواهد کرد.

فعالیت کانکس های غذافروشی در خیابان سی تیر

فعالیت کانکس های غذافروشی در خیابان سی تیر

تهران رسانه | اقدامات لازم برای ساخت کانکس‌های غذا فروشی در حال انجام است و در روزهای آینده در خیابان سی تیر نصب شده و کار خود را آغاز خواهند کرد.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت