توزیع شکر تظیم بازار در استان تهران

رشد ۳۱درصدی مشترکان آبفا در استان تهران

تشریح چگونگی اصلاح قیمت نان در استان تهران

دوره آموزشی دهیاران و پرسنل دهیاری های استان تهران

جمعه 1403/06/30

آگهی رسانه؛

آشنایی با تعریف مالیات و نقش آن در تامین درآمد دولت

تهران رسانه | در این مطلب همراه ما باشید تا مالیات را به زبان ساده تعریف کنیم.

آشنایی با تعریف مالیات و نقش آن در تامین درآمد دولت

به نوعی خراج که به وسیله یک سازمان دولتی و با هدف تامین هزینه های دولت یا هزینه های مختلف عمومی گرفته می‌شود، مالیات می گویند. مالیات یک هزینه مالی اجباری است که به یک شخص حقیقی یا حقوقی (مالیات دهنده) تحمیل می شود. اگر فرد از پرداخت مالیات فرار یا در برابر آن مقاومت کند، بر طبق قانون مجازات می‌شود. مالیات به صورت سالانه یا ماهانه توسط مردم به دولت پرداخت می شود. افراد یک کشور بخشی از دارایی های خود را به دولت می‌پردازند تا بدین وسیله از خدمات مختلف آن استفاده کنند. در این مطلب همراه ما باشید تا مالیات را به زبان ساده تعریف کنیم. 

هدف از دریافت مالیات توسط دولت ها

هدف از دریافت مالیات توسط دولت ها

توسعه اقتصادی، ثبات قیمت، اشتغال کامل و... از جمله مواردی هستند که اهمیت دریافت مالیات را مشخص می کنند. یکی از مهمترین اهداف مالیاتی، افزایش درآمد و پرداخت هزینه های عمومی کشور است. هزینه بیشتر فعالیت های دولتی به وسیله دریافت مالیات تامین می شود. البته سیاست های مالی باید به گونه ای باشد که جامعه را به سمت عدالت تشویق کرده و باعث ایجاد اثرات نامطلوب مالیاتی نشود. در ادامه شما را با ۴ مورد از مهمترین دلایل دریافت مالیات توسط دولت ها آشنا می کنیم:

1. توزیع عادلانه درآمد و ثروت در میان اقشار مختلف 

اسلام معتقد است که ایجاد زمینه های بسط عدالت در جامعه منجر به دوام و بقای حکومت می شود. یکی از مهمترین اهداف دریافت مالیات توسط دولت ها، توزیع عادلانه درآمد و از بین بردن فقر و تبعیض در جامعه است. گرفتن مالیات یکی از راه های کاربردی برای برقراری عدالت و حرکت جامعه به سمت رشد و کمال است. در واقع ایجاد سیستم حسابداری مالیاتی موثر، دقیق و کارآمد در کنار اخذ صحیح مالیات از صاحبان درآمد و مصرف مالیات برای طبقات فقیر و کم درآمد می تواند تا حد زیادی منجر به برقراری عدالت در کشور شود.

2. تامین هزینه های عمومی دولت 

دولت ها برای اینکه بتوانند هزینه های عمومی کشور اعم از حقوق بازنشستگی، هزینه های درمان، ساخت جاده، پل، سد و... را تامین کنند، از صاحبان درآمد مالیات می گیرند.

3. کنترل واردات و صادرات

از طریق وضع مالیات و حق گمرک به وسیله دولت، تمایل جامعه و تقاضا برای مصرف کالاهای وارداتی کمتر می شود. این موضوع به تولید کنندگان داخلی کمک می کند تا با افزایش تولید، میزان فروش کالاها را بیشتر کنند. در این میان کاهش و معافیت مالیات بر صادرات برخی از کالاها در افزایش تولید، کارآفرینی و ارزآوری به کشور نقش دارد.

4. کنترل نرخ تورم 

کنترل نرخ تورم یکی دیگر از اهداف دولت برای اخذ مالیات است. وقتی اقتصاد جامعه دچار تورم شده باشد، افزایش نرخ مالیات میزان تقاضای مردم را برای مصرف کالا کاهش می دهد. از طرفی وقتی اقتصاد جامعه در حالت رکود قرار دارد، کاهش نرخ مالیات ترغیب کننده مردم به خرید و مصرف کالا است. منظور از نرخ مالیات بر مصرف یعنی مردم مالیات خود را متناسب با میزان مصرفی که دارند، پرداخت کنند. مثل مالیات بر ارزش افزوده.

جریمه عدم پرداخت مالیات

جریمه عدم پرداخت مالیات

شرکت ها و افراد صاحب درآمد موظف هستند که هر سال میزان سود و زیان خود را محاسبه کرده و نتیجه را در قالب مالیات عملکرد در اظهارنامه مالیاتی ارسال کنند. در صورت عدم پرداخت مبلغ تعیین شده، به ازای هر ماه تاخیر جریمه ای معادل 2.5٪ به آن ها تحمیل می شود. با مراجعه به شرکت خدمات مالیاتی تهران می توانید از میزان دقیق جریمه عدم پرداخت مالیات کسب و کار خود مطلع شوید.

نرخ مالیاتی چگونه محاسبه می‌شود

به عنوان یکی از گروه هایی که وظیفه دارند مالیات بر درآمد پرداخت کنند می توانیم به صاحبان اصناف و مشاغل اشاره کنیم. با توجه به میزان درآمد اصناف، بنگاه ها و افراد شاغل میزان دقیق مالیات بر درآمد آن ها مشخص می شود. البته اگر درآمد فرد از سقف تعیین شده بیشتر باشد، موظف به پرداخت مالیات است. بنابراین هر چه درآمد بیشتری داشته باشد، مالیات او هم سیر صعودی پیدا می کند.‌ با وجود مالیات غیر مستقیم یا مالیات بر ارزش افزوده، همه افراد مشمول پرداخت 9 درصد مالیات هستند. برای پرداخت مالیات مستقیم هم، اصناف فرهنگی کمترین مقدار مالیات را پرداخت می کنند. مشمولان مالیات بر اساس میزان درآمد و نوع فعالیت واحد صنفی در یکی از سه گروه زیر قرار دارند:

گروه اول

مودیانی که با مراجعه به شرکت حسابداری در تهران اظهار داشته اند که آخرین درآمد آن ها در اظهارنامه دو سال اخیر، بیشتر از ۵۵ میلیارد ریال بوده است. این گروه بیشتر شامل فروشگاه های زنجیره ای، صاحبان هتل ها، کارخانه ها، بیمارستان ها و... است. 

گروه دوم

مودیانی که با مراجعه به شرکت مالیاتی اظهار داشته اند که آخرین درآمد آن ها در اظهارنامه دو سال اخیر، بین ۱۸ تا ۵۵ میلیارد ریال بوده است. 

گروه سوم

کسب و کار های کوچک که درآمدشان در راستای خدماتی است که ارائه می دهند. بر اساس تحقیقات انجام شده به وسیله شرکت خدمات مالی در تهران هر کسب و کاری که در گروه اول و دوم نباشد، در دسته سوم جا دارد.

مراکز و موسسات خیریه، گروه های فرهنگی و هنری و اصناف فعال در مناطق کمتر توسعه یافته به نوعی از پرداخت مالیات معاف هستند. اما کسی و کارهایی که به تازگی شروع به کار کرده اند، موظف هستند ظرف مدت ۴ ماه از شروع فعالیت، نوع فعالیت و صنف خود را به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند.

نحوه محاسبه مالیات اصناف و مشاغل

با توجه به نوع صنف و درآمد، مبلغ مالیات اصناف و مشاغل مشخص می‌شود. برای آشنایی با نحوه محاسبه مالیات، ابتدا باید از مقدار معافیت مالیات بر درآمد مطلع شوید و سپس مالیات مغازه خود را حساب کنید. شما به ازای مازاد سود نسبت به رقم ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان، موظف به پرداخت ۲۰ درصد مالیات هستید. از طرفی به ازای مازاد مبلغی که بیش از ۱۰۰ میلیون تومان سود به دست آورده اید، موظف هستید که ۲۵ درصد سود پرداخت کنید.

مفهوم مالیات غیر مستقیم چیست؟

در مالیات غیر مستقیم، پرداخت کننده مشخص نیست و مبلغ آن به طور غیر مستقیم از مصرف کنندگان دریافت می‌شود. مهمترین مالیات های غیر مستقیم که در نظام مالیاتی کشور ما قابل دریافت هستند شامل حقوق و عوارض گمرکی، مالیات بر مصرف و مالیات بر ارزش افزوده هستند. حقوق و عوارض گمرکی از شرایط اقتصادی و سیاست های کلان بازرگانی تبعیت می کند. بدین ترتیب بابت صادرات و واردات کالاها‌ درصدی از قیمت آن‌ها دریافت می‌شود. مالیات بر مصرف هم مربوط به زمانی است که مصرف کننده در هنگام خرید کالا، مالیات مربوط به آن را هم پرداخت می کند. در این شرایط هر کس کالای بیشتری مصرف کند، مالیات اضافه تر می دهد. مالیات بر ارزش افزوده نیز مربوط به ارزش افزوده کالا و خدمات در هنگام عرضه یا صادرات و واردات آن ها است.

چه کسانی شامل پرداخت مالیات می شوند

چه کسانی شامل پرداخت مالیات می شوند

بر اساس ماده ۱ قانون مالیات مستقیم هر شخص حقیقی ایرانی مقیم ایران یا خارج از آن، مشمول مالیات های مستقیم نسبت به کلیه درآمدهایی است که در کشور یا خارج از کشور به دست می آورد. تمام مالکین اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به اموال یا املاک خود، موظف به پرداخت مالیات هستند. غیر از این اشخاص غیر ایرانی هم نسبت به درآمد هایی که در ایران به دست می آورند، باید مالیات پرداخت کنند.

شرکت خدمات مالیاتی حساب اندیش ایرانیان

در واحد مشاوره مالی شرکت ها، خدمات مالیاتی پیچیده ترین فعالیت یک شرکت خدماتی هستند که باید به طور صحیح پیگیری شوند. این خدمات شامل تنظیم و تهیه اظهارنامه مالیاتی، تنظیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده، دریافت گواهینامه ارزش افزوده، تهیه و تنظیم گزارش فصلی، تنظیم گزارش مالیات حقوق پرسنل و... هستند. شرکت حسابداری حساب اندیش ایرانیان امکان دریافت مشاوره مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه خدمات حسابداری را فراهم کرده و در تلاش است تا راه های کاهش مالیات پرداختی به روش های قانونی را به شما آموزش دهد. این شرکت با داشتن سابقه طولانی در تلاش است تا با انجام دادن تکالیف مالیاتی، چالش های شما را برطرف کرده و با به کارگیری درست قوانین، باعث پیشرفت کسب و کارتان شود.

سخن پایانی

مالیات یک هزینه اجباری است که باید توسط افراد دارای درآمد به دولت پرداخته شود. دولت از این مبلغ برای کاربردهای عمومی استفاده می کند و سعی دارد تا سطح رفاه را در جامعه افزایش دهد. معافیت از پرداخت مالیات تنها در شرایطی خاص امکان پذیر است. از این رو با توجه به مزایای متعددی که پرداخت مالیات دارد، پیشنهاد ما این است هر فرد برای پرداخت این مبلغ تابع قوانین باشد و برای رفع مشکلات پرونده مالیاتی خود از موسسه حسابداری حساب اندیش ایرانیان کمک بگیرد. در غیر این صورت مجبور به پرداخت جریمه می‌شود. یک سیستم مالیاتی کارآمد می تواند نقش مهمی بر توزیع عادلانه درآمد و ثروت در بین اقشار مختلف جامعه داشته و هزینه های عمومی دولت را تامین کند.




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
انهدام باند اخلال در نظم اقتصادی در تهران

انهدام باند اخلال در نظم اقتصادی در تهران

تهران رسانه | با انجام اقدامات فنی و پليسی، ماموران پليس امنيت اقتصادی تهران بزرگ موفق به دستگيری موسس شرکت های صوری با مبالغ کلان مالياتی و اعضای باند خانوادگی وی در محدوده شرق تهران شدند.

ممنوعیت حمل يدک توسط موتورسواران در تهران

ممنوعیت حمل يدک توسط موتورسواران در تهران

تهران رسانه | برخی موتورسواران در بازار تهران اقدام به حمل يدک با دست می کنند که اين اقدام خطرناک است و پليس در صورت مشاهده برخورد خواهد کرد.

فعالیت کانکس های غذافروشی در خیابان سی تیر

فعالیت کانکس های غذافروشی در خیابان سی تیر

تهران رسانه | اقدامات لازم برای ساخت کانکس‌های غذا فروشی در حال انجام است و در روزهای آینده در خیابان سی تیر نصب شده و کار خود را آغاز خواهند کرد.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت