مسابقه بازآفرینی محور شهری؛
فراخوان طراحی فضای فوقانی تونل راه آهن تهران- تبریز
علاقه مندان جهت ثبت نام در مسابقه، از روز شنبه 97/8/5 تا 97/8/15 به پرتال سازمان نوسازی شهر تهران مراجعه فرمائید.
به گزارش تهران رسانه ؛ از سال 1323 که ساخت راه آهن تهران – تبریز از مبدأ ایستگاه مرکزی راه آهن تهران آغاز شد، این خط به عنوان یکی از مهمترین مسیرهای ارتباط دهنده پایتخت ایران به سایر نقاط به شمار میآمد. رفته رفته محلههای شهری در پیرامون این خط شروع به شکلگیری کردند که در فاصله سه دهه بعد، این مسیر در میانه محلههای مسکونی منطقه 17 شهر تهران قرار گرفت و با گسترش شهر تهران از حوزه جنوب غربی – به ویژه در منطقه 18 این خط را به عنوان لبهای جدا کننده مطرح نمود.
مهاجرتهای مداوم از سایر نقاط شهری و روستایی به تهران و مکانگزینی این جمعیت در بخشهای پیرامونی شهر تهران، از جمله مناطق 17 و 18 و عدم ساماندهی اطراف خط آهن، همراه با کیفیت پایین محیط و نیز مسائل و مشکلات اجتماعی، از جمله عواملی بود که در سال 1386 منجر به انتقال این خط به مسیر زیرسطحی و آزاد سازی عرصه فوقانی شد. عملیات انتقال این خط به سطح زیرین تا سال 1392 ادامه یافت و این تونل در خردادماه 1392 به بهرهبرداری رسید.
با زیرزمینی شدن خط آهن در مناطق 17 و 18، به طول 9 کیلومتر، با وجود بروز برخی آسیبها، فضای شهری گسترده و بینظیری با مساحت حدود 50 هکتار برای بازآفرینی شهری محور یادشده و حوزه نفوذ آن فراهم آمد که در مقیاس شهری میتواند تصویر ذهنی شهروندان از پهنه جنوبی شهر را بهبود و با پوشش نیازمندیهای محلات دارای بافت فرسوده همجوار، نقش عمدهای در توسعه آنها ایفا نماید. اهمیت این موضوع سبب شدهاست برای نیل به ایدههای برگزیده، طراحی فضای فوقانی تونل خط آهن تهران-تبریز در قالب برگزاری مسابقه و با فراخون عمومی بینالمللی دنبال شود.
مسابقه "بازآفرینی محور شهری؛ طراحی فضای فوقانی تونل راه آهن تهران- تبریز" در دومرحله برگزار می شود و ثبت نام در آن برای افراد حقیقی و حقوقی مهیاست . مراحل برگزاری مسابقه به شرح زیر است:
· در مرحله اول تیم های حقیقی و حقوقی نسبت به معرفی افراد گروه و نیز سوابق مرتبط خود اقدام نموده و کد رهگیری دریافت می نمایند. پس از اتمام مهلت ارائه مدارک، هیات داوران نسبت به بررسی و ارزیابی اسناد ارایه شده و سوابق گروه های شرکت کننده حقیقی و حقوقی اقدام می نماید. شرکت کنندگان پس از مهلت مقرر با ارائه کد رهگیری می توانند از نتایج ارزیابی و ورود به مرحله دوم مطلع گردند.
· در مرحله دوم، واجدین شرایط با ورود به سایت و دسترسی به اسناد و اطلاعات مورد نیاز در خصوص موضوع مسابقه نسبت به ارائه خروجی های مورد انتظار کارفرما در مدت معین شده اقدام می نمایند.
با توجه به اهمیت و موضوع مسابقه، ضروری است شرکت کنندگان در معرفی افراد همکار به تخصص های مورد نیاز پروژه توجه داشته باشند.
الزامات مسابقه:
- هرگروه تنها یک طرح را بایستی ارسال نماید.
- حقوق مادی و معنوی آثار طبق حقوق مالفان ، مصنفان و هنرمندان می باشد.
- درخصوص بروز اختلاف و تشکیک در خصوص آثار موضوع به هیئت داوران واگذار خواهد شد. در صورت اختلاف بین ارکان، موضوع به دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی ارجاع خواهد شد.
- این مسابقه طبق آیین نامه جامع مسابقات معماری و شهرسازی مصوب 1381 شورای عالی انقلاب فرهنگی و تحت نظارت دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی انجام می پذیرد.
- مسئول کلیه مکاتبات با دبیرخانه ، شخص ثبت نام کننده می باشد و جایزه نیز به ثبت نام کننده تحویل می گردد.
جوایز مسابقه:
- نفر اول مبلغ 1250 میلیون ریال
- نفر دوم مبلغ 800 میلیون ریال
- نفر سوم مبلغ 450 میلیون ریال
همچنین با عنایت به برگزاری مسابقه در دو مرحله، پس از بررسی اولیه صلاحیت ها و مستندات ارائه شده، برای 15 نفر از شرکت کنندگان از 100 میلیون ریال و تا 150 میلیون ریال کمک هزینه اهدا خواهد شد.
معیارهای داوری:
- توجه به موضوع مسابقه به عنوان یک پروژه بزرگ و پر اهمیت بازآفرینی شهری
- لزوم توجه به مسائل اجتماعی و ارتباط جوامع محلی هم جوار
- توجه به اسناد فرادست
- رعایت ایمنی خط راه آهن (ایمنی فضای زیرزمینی تونل و تأسیسات و تهویه و پله فرار و .... و اجتناب از بارگزاری)
- توجه به مبحث هوشمند سازی
- توجه به تاب آوری زیستی شهر (مدیریت رواناب شهری، مدیریت تقاضای آب مدیریت مصرف آب مدیریت مصرف انرژی و نفوذ پذیری در برابر جریان هوا)
- توجه به نقش محله ای، شهری و فراشهری محور
- توجه به مسایل اقتصادی پروژه و تحقق پذیری آن
- چهارشنبه 1397/08/02 12:58
- گروه خبری : فرهنگ
- کد خبر : 719
- چاپ
- منبع : تهران رسانه