انتصاب سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران

نظارت رئیس قوه قضاییه بر مراجع قضایی استان تهران

انتصاب سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران

ارزیابی دستگاه های خدمت رسان استان تهران

پنج شنبه 1403/09/01

عبدالکریم پورکیان

شروع شبهه با ابهام در اعتقاد و بینش

تهران رسانه | شبهه با ابهام در اعتقاد و بینش شروع و با هجوم به ارزش و اهداف و به چالش کشیدن و زیر سوال بردن و مایوس نمودن تا بازگشت و تسلیم پذیری و ذلت و شکست و زبونی آسان ادامه پیدا می‌کند.

شروع شبهه با ابهام در اعتقاد و بینش

به گزارش تهران رسانه ؛ عبدالکریم پورکیان نوشت؛ در آیه سوره کهف میان رجاء لقاء خدا و عمل صالح و خالص ارتباطی هست که باید آن را شناخت بهره‌هایی عظیم به دست آورد. مادام که دل در دنیا باشد و از تنگی دنیا به ستوه نیامده باشد و شور و شوقی دیگر در او نشکفته، تمامی کارهای خدایی و آخرتی نماز و جهاد و شهادت انسان دنیایی است و از محدوده دنیا بیرون نخواهد رفت. لکن آدمی که گرایش به غیب و اشتیاق به روز دیگر و انتظار لقاء پروردگار در وجودش شعله کشید، تمام کارهایی دنیایی و خوراک و پوشاک و عیش و نوشش انگیزه و صبغه‌ای متفاوت با هوایی تازه دارد همه کارهای پراکنده آن هنگام در طرح جامع و گسترده ظهور کرده و هماهنگ و یگانه می‌شود. علم و حالت به ثبات و سرمدیت می‌رسد.
اسئلک ان نجعل اعمالی و اورادی کلها وردا و احد و حالی فی خدمتک سرمدا (دعای شریفه کمیل)
دلی که موقف دنیا برای او گشاد است و این مرتع برای او سرسبزی و شادابی دارد، کوچ نمی‌کند و رحل نمی‌بندد حتی خط زندگی او با مرگ تقاطع دارد. مرگ کارها و آرزویش را پایان داده و از بت‌های فراوان جدایش می‌سازد.
بدین‌سان تمنای مرگ برای کسانی است که ولایت خدا را به دست آورده‌اند و مرگ برای زندگی آن‌ها دریچه‌ای است برای ادامه نه هادمی که لذت و کاخ آرزوها را سوزانده و تخریب نماید.
استاد بزرگوارم مرحوم آیت‌اله العظمی حائری (ره) اشاره دارند: من برای رویت و هلال رمضان و یا ذی‌الحجه آن‌قدر کوشش و تلاش ندارم که برای هلال محرم، شاید این اشتیاق ریشه در شنیده‌هایی داشته باشد که در زمان کودکی و روزهای دور در من نشسته، امام صادق (ع) با دیدار هلال محرم غمگین و گرفته می‌شدند و هر چه به روز عاشورا نزدیک‌تر می‌شدند حالت شُعت و غُبر زیادتر می‌شد تا آن‌جا که می‌فرمودند: بابی المستضعف المظلوم... و شاید این اشتیاق به دیدار ماه به خاطر رویت صحنه‌ها و خاطره‌هایی باشد که در چشم سنگی ماه نهفته و با اشک سرد خویش آن را پنهان داشته... این ماه شاهد جاری فرات و خیمه‌های مبهوت و غفلت و بی خبری یک دسته و شهادت و حضور دسته‌ای دیگر بوده است. آن‌ها که در تنهایی و جمع در تربیت، سلوک و اخلاق در رابطه با اشیاء و ملت‌ها و افراد نیاز و اضطرار به خدا و رسول (ص) و محبت را احساس کرده‌اند می‌توانند به راحتی از جان و مال خویش بگذرند ولی نمی‌توانند از حجت و ولایت دست بشویند که بدون او زندگی محدود و کور بوده، و برای آنان مرگ در راه حضور ولی و ولایت استمرار فتح است. انا فتحنا لک فتحاً مبینا.
امام انس رفیق و شفقت پدر و همراهی برادر و خوبی مادر به فرزند کوچک را داشته و در آگاهی خصوصیات کمال و جمال برابر و جایگزین ندارد. و این از حیث بخششی است که به خاطر رهبری ولایت نوع انسان به او عنایت شده (بدون طلب و کوشش و تلاش) از سوی نامحدود آگاه مهربان.
امام حجت از ما به ما و مصالح ما، آگاه‌تر و نسبت به ما از ما مهربان‌تر است چون آگاهی او شهودی و وجودی است و محبت او غریزی و محدود نیست. ربوبی و محیط است که رحمت خدا عظیم و الواسع المغفره است.
امام سجاد (ع)، می‌خواهد تا شکرش بر محرومیت‌ها بیشتر و وافرتر باشد از شکرش بر دارایی‌ها (دعای صحیف سجادیه)
اگر دارای چنین تفکری بشویم تمامی رنج‌ها و گرفتاری‌ها زمان انتظار رحمت‌ها و عنایت‌هایی می‌شوند که شکر و طلب را سزاوار هستند نه صبر و جزع را.
بلاء، عامل تمحیص است. آدم‌ها و حالت‌ها را غربال می‌کند و از یکدیگر جدا می‌سازد. غربال کفر و از ایمان و کافر از مومن و غربال حالت‌ها و عزت‌ها و تعلق و فراغت و توجه و غفلت.
امیرالمومنین در خطبه‌های نهج البلاغه که پس از بیست و پنج سال از رحلت رسول (ص) و پنجاه سال از ظهور اسلام در اوایل خلافت و روزهای اول کارش سخن می‌گوید. قسم یاد می‌کند که، ابتلاء و گرفتاری شما پس از 50 سال مثل همان روزی گشته که خداوند، رسولش را برانگیخت. به خدایی که او را به حق مبعوث نمود، همه در هم آمیخته می‌شوید و پراکنده می‌گردید و غربال خواهید شد و زیر رو می‌گردید. تا آن‌ها که پایین بودند به بالا بیایند و آن‌ها که در بالا قرار گرفته بودند پایین بیفتند. باید جلودارهایی که کوتاه آمده بودند جلو بیفتند و سبقت بگیرند و آن‌ها که جلو آمده بودند و سبقت گرفته بودند کوتاه شوند و بریده. می‌فرمایند: یک کلمه کم نکرده‌ام و هیچ دروغ نگفته‌ام و از این روز و این جایگاه خبر داشتم و مرکبی که در این راه می‌تازد می‌تواند اسب‌های سرکش خطا باشد که همراهش را در آتش می‌اندازد و می‌تواند اسب آرام تقوا و طاعت باشد که اهل خود را به دوش گرفته و عنان داده و آن‌ها را به بهشت رسانده است.
می‌بینی که چگونه از بلاء و ابتلاء امتی سخن می‌گوید که جاهلیت به آن بازگشته و چگونه از آمیزش و غربال و تحول‌ها می‌گوید. و چگونه از راه و مرکب‌هایی سرکش و آرام سخن می‌راند و از حق و باطل و خواستاران این دو برای غربال شدن و تمحیص کردن، آزمایش و ابتلاء و امتحان‌ها مطرح می‌شوند تا جایگاه مطابق اندازه‌ها باشد. و نفوذی‌ها و مغرورهای جاهل به زیر کشیده شوند.
با عبادت، با عمل و حرف آدم‌ها مشخص نمی‌شوند و اندازه آنان نمودار نمی‌گردد. آن‌چه نهفته‌ها را مشخص می‌کند و حالت‌ها و آدم‌ها را از یکدیگر جدا می‌سازد بلاء است و این بلاء صنعت خدا و کار اوست که می‌فرماید: اصطنعتک لنفسی (طه4). تو را برای خودم ساختم. کسانی که غرور و علم و عشق و عمل گرفتارشان می‌کند. غربال بلاء و گرفتاری‌ها نجاتشان می‌بخشد و ضعف‌ها و کفرشان، نهفته‌ها و نفوذی‌ها را مشخص می‌سازد که امام حسین (ع) فرمود: آدم‌ها آن‌جا که با بلاء تمحیص می‌شوند دینداری‌شان مشخص می‌گردد. فلذا می‌بینیم شبهه آن‌قدر سنگین است و کسانی که نامه نوشته بودند و با مسلم بیعت کرده بودند و با او نماز گزارده بودند آن‌قدر امان ندادند که تا صبح کند و همان شبانه مسلم را رها کردند. کوچه‌های کوفه را بر تنهایی و غربت مسلم و بر قساوت و بی‌وفایی خود شاهد گرفتند.
شبهه و فتنه چه بدعت‌ها و انحراف را نیاورده و چه سنت‌هایی را که نشکسته و چه لباس‌های حقی را بر تن باطل نکرده است.
از همان روزهای اول همین شبهه بود که دست رسول (ص) را بست و کار علی (ع) را متوقف نمود و با اسم جوانی و عدالت کرد آن‌چه کرد. در روزهای جمل، صفین، خوارج باز همین شبهه باعث شد که با توجه به رجال قراً و حافظ قرآن و یا ازدواج رسول (ص) و یا قرآن بر سر نیزه‌ها و یا عبادت و شب زنده داری‌ها از علی (ع) روی برگرفتند و به دیگران پیوستند. همان‌طور که در روزهای مجتبی (ع) همین شبهه بود که ذلت را به امام حسن (ع) نسبت داد و خنجر در پای او گذاشت. و باز همین شبهه بود که یاران مسلم و جمعیت طالب را حتی یک شب امان نداد. از قبل بشیر بن نعمان و سپس ابن زیاد به عنوان حفظ امت و تسلیم در برابر خلیفه و خون مسلمین و لشکر شام و گندم ری، خون‌ها را ریخت و حرمت را شکست و از هیچ گمان و سوء‌ظنی نگذشت. و تا امروز همین شبهات است که آب را گل‌آلود می‌کند تا فتنه‌ها و جاذبه‌ها و تهدید و تطمع زمینه پیدا کنند. تا ماداران و عروسان و وسوسه‌گران بتوانند یاران مسلم را در بیعت با امام زمان از یکدیگر و از ولی جدا سازند. شبهه زمینه‌ساز فتنه و فتنه‌ها عامل بدعت و انحراف هستند. لذا شبهه با ابهام در اعتقاد و بینش شروع و با هجوم به ارزش و اهداف و به چالش کشیدن و زیر سوال بردن و مایوس نمودن تا بازگشت و تسلیم پذیری و ذلت و شکست و زبونی آسان ادامه پیدا می‌کند.
به شهادت تاریخ، آن‌چه از دست دشمن ممکن نبود با دست دوست عملی می‌شود. چرا که قلعه‌های محکم صرفاً از درون فتح می‌شوند و دشمن شکست خورده از بیرون جبهه‌ها را به داخل می‌کشد و در تاریکی راه به مقصود می‌برد. آدم‌ها در کنار شبهه و ابهام زودتر صید می‌شوند و در تاریکی ابهام به سرعت خود فروشی و دین فروشی می‌نمایند.
مرض بیش از آن‌که با میکروب و عامل خارجی و ویروس مربوط شود، به استعداد و آمادگی و ضعف و آسیب‌پذیری خود ما باز می‌گردد.
خدایا به حق این روح‌هایی که در کنار حسین (ع) خانه گرفتند و با او مرکب خواباندند به حق این‌ها که عطر خون‌شان تا امروز مشام ما را پرساخته و عظمتشان ما را تحقیر نموده و به حق این‌ها که غیر از تو جدا شدند و برای هیچ عذری درنگ نکردند و به تو رسیدند و دل ولی تو را شاد ساختند، ما را از خاک بردار و از شیطان بگیر و از حقارت‌ها جدا کن که اگر دستگیری نکنی از دست رفته‌ایم. خداوندا روح پر فتوح زائرین مظلوم و پاکباز شهید حرم مطهر ثاراله سلام اله علیه را هم‌نشین ابرار در درخت طوبی بهشت مقرر فرما. آمین.




نظر شما


نظرات

امیر درودی

درود و آفرین بر قلم شیوای استاد گرانقدر و بی‌بدیلم، جناب آقای دکتر پورکیان 🌻

اردلان سرافراز

با سلام خواهش دارم از این دانشمند فرهیخته و گمنام با این اندیشه و قلم نافذ مطالب بیشتری برای تشنگان افکار عمیق قرار دهید

نجم الدین

بهترین مدیر خودروسازی با اختلاف

محمدیان

سلام و عرض ادب استاد پورکیان بی نظیر

سیدعلی

بسیار عالی

میثاق هاشمی

آفرین و مرحبا به این قلم زیبا و شیوا شما دکتر پورکیان

هدایت شعبانی

با سلام خدمت دکتر پورکیان بهترین مدیری که من در دوران کاریم در شرکت سایپا دیده ام


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
ارزیابی ایمنی هتل ها در تهران

ارزیابی ایمنی هتل ها در تهران

تهران رسانه | با توجه به اینکه هتل‌ها محل تجمع مردم است، به صورت ویژه ارزیابی ایمنی شده اند.

جایزه جهانی به شهرداری تهران رسید

جایزه جهانی به شهرداری تهران رسید

تهران رسانه | پروژه زیست محیطی شهرداری تهران موفق به دریافت بیست و دومین جایزه جهانی شهرهای زیست پذیر (LivCom) شد.

اجرای تور درختان دیرزیست در تهران

اجرای تور درختان دیرزیست در تهران

تهران رسانه | تور درختان دیر زیست تهران روز جمعه ۲ آذرماه از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۱۲:۳۰ برگزار خواهد شد.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت