توزیع شکر تظیم بازار در استان تهران

رشد ۳۱درصدی مشترکان آبفا در استان تهران

تشریح چگونگی اصلاح قیمت نان در استان تهران

دوره آموزشی دهیاران و پرسنل دهیاری های استان تهران

جمعه 1403/06/30

دانستنی ها؛

چطور ملات سیمان درست کنیم؟

تهران رسانه | در این مطلب اطلاعاتی در مورد ملات سیمان، نسبت ملات سیمان برای کارهای مختلف، موارد استفاده و اقدامات احتیاطی آن ارائه کرده ایم که در ساخت خانه به شما کمک می کند.

چطور ملات سیمان درست کنیم؟

جزء ضروری هر ساخت و سازی ملات ماسه و سیمان است و اگر تا به حال پروژه های ساخت و ساز را از نزدیک دیده باشید حتما با ملات سیمان آشنایی دارید.

به طور کلی ملات مخلوطی همگن از سیمان، ماسه و آب است و انواع مختلفی از ملات ها بر اساس کاربرد، مصالح مورد استفاده، استحکام، جرم ظاهری و اهداف آنها در ساختمان سازی استفاده می شوند. خانه سیمان با معرفی یکی از پرکاربردترین ملات ها که ملات سیمان است و طرز ساختن آن به شما درباره ی ویژگی ها و روش ساخت و استفاده از آن اطلاعاتی ارائه خواهد داد.

خانه سیمان ارائه دهنده ی معتبر مواد اولیه ی ساخت ملات سیمانی ست که برای اطلاع از قیمت سیمان سیاه و خرید انواع سیمان می توانید با این فروشگاه تخصصی در ارتباط باشید.

ملات سیمان چیست؟

امروزه بیشتر از ملات سیمانی به عنوان ملات اصلی در ساختمان سازی استفاده می شود. ملات سیمان به دلیل خواص مستحکم و بادوام در انواع کارهای ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

ملات ها از مواد سیمانی، سنگدانه های ریز، ماسه و مقدار مشخصی آب تشکیل شده اند و آن ها را می توان برای مصارف متعددی مانند گچ کاری روی آجر یا سایر خدمات بنایی، کف سازی و غیره استفاده کرد و با افزودن سنگدانه های درشت می توان از آن ها برای ساخت بتن نیز استفاده کرد. ملات سیمان همچنین یک ماده ی عالی برای ایجاد یک سطح صاف بر روی دیوارهای ساخته شده از آجر یا سایر متریال سنگی به حساب می آید.

 

نحوه ی تهیه ی ملات سیمان

برای تهیه ی ملات سیمان باید نکات مختلفی را در نظر گرفت. مراحل تهیه ی ملات سیمان عبارتند از:

  • انتخاب مواد اولیه
  • محاسبه ی نسبت ملات سیمان
  • مخلوط کردن مواد

انتخاب مواد اولیه

اولین گام برای ساخت ملات سیمان انتخاب و خرید سیمان است. اگرچه انواع مختلفی از سیمان و مواد اولیه با درجات کیفی گوناگون برای تهیه ی ملات سیمان وجود دارد، اما باید از انتخاب مصالح مناسب بر اساس نوع ساخت و ساز و هدف آن اطمینان حاصل کرد.

اغلب از سیمان پرتلند برای ساخت ملات سیمان استفاده می شود. سیمان پرتلند معمولی برای اهداف ساختمانی معمولی مناسب ترین نوع سیمان است و برای ساخت ملات کامپوزیت از آهک نیز استفاده می شود.

ماسه باید کیفیت خوبی داشته باشد و عاری از ناخالصی ها مانند خاک رس، گرد و غبار، اکسید آهن و غیره باشد و قبل از مخلوط کردن با سیمان باید کاملا تمیز شود.

ماسه ویژگی هایی مانند استحکام، مقاومت در برابر انقباض و ترک خوردگی را در ملات فراهم می کندو به ملات حجم می دهد. از این رو، آن را مقرون به صرفه می کند.  

بنابراین کیفیت مواد اولیه ی لازم برای درست کردن ملات سیمان در اثربخشی و استحکام سیمان بسیار مهم است. برای خرید سیمان می توانید با مراجعه به سایت خانه سیمان و یا از طریق سایر فروشگاه های معتبر تامین مصالح ساختمانی اقدام کنید.

 

نسبت ملات سیمان

تناسب به معنای مقدار نسبی اجزای مختلف است که باید برای ساختن ملات خوب با یکدیگر ترکیب شوند. نسبت ملات سیمانی بسته به کاربرد و مورد استفاده ی ملات متفاوت است، اما رایج ترین نسبت های ملات سیمان که معمولاً برای کارهای مختلف توصیه می شود به شرح زیر است:

  • ساخت و ساز بنایی:
  • برای کارهای بنایی معمولی با آجر/سنگ به عنوان یک واحد سازه. – 1:3 تا 1:6
  • تقویت آجرکاری - 1:2 تا 1:3.
  • استفاده در شرایط مرطوب - 1:3
  • کارهای معماری - 1:6
  • سازه های باربر - 1:3 یا 1:4

گچ کاری:

  • برای گچ خارجی و گچ سقف - 1:4
  • گچ داخلی - 1:5
  • برای گچ داخلی (اگر ماسه ریز موجود باشد) - 1:6

کف سازی:

نسبت ملات 1:4 تا 1:8

بتونه کاری و درزگیری:

نسبت ملات سیمان باید 1:1 تا 1:3 باشد

اطلاعات لازم در مورد قیمت سیمان امروز را می توانید از تامین کننده های معتبر سیمان و سایر مصالح ساختمانی دریافت کنید و برای خرید سیمان به موقع اقدام کنید.

مخلوط کردن مواد

برای تهیه ی ملات سیمان، سیمان و شن و ماسه به درستی در شرایط خشک مخلوط می شوند. سپس آب به تدریج اضافه شده و با استفاده از بیل مخلوط می شود. آب باید عاری از خاک رس و سایر ناخالصی ها باشد. از سیمان سیاه برای ساخت ملات سیمان به علت استحکام بالا و مقاومت در برابر عوامل مختلف بسیار استفاده می شود، برای استعلام قیمت سیمان سیاه شما می توانید با مراجعه به سایت خانه سیمان و یا تماس با کارشناسان ما در این زمینه اطلاعات لازم را کسب کنید.

ملات سیمان را می توان به صورت دستی (Hand Mixing) یا مکانیکی (Machine Mixing) ترکیب کرد. برای ساخت و سازهای کوچک، معمولاً از روش دستی استفاده می شود و برای اختلاط مکانیکی زمانی لازم است که ملات به مقدار زیاد موجود باشد و بلافاصله استفاده شود تا حجم زیاد ملات با اتلاف وقت هدر نرود.

 

عمل آوری ملات سیمان

روند گرمازایی در واکنش بین سیمان و آب بعد از مخلوط شدن هیدراتاسیون نام دارد و قدرت سیمان با هیدراتاسیون افزایش می یابد. بنابراین ملات تا زمانی که هیدراتاسیون اتفاق نیفتاده باید مرطوب بماند. پس از ترکیب کردن ملات سیمان، فرآیند حصول اطمینان از رطوبت کافی برای هیدراتاسیون، "عمل آوری" نامیده می شود. عمل آوری با پاشش آب تضمین می شود. به طور کلی، عمل آوری 6 تا 24 ساعت پس از استفاده از ملات آغاز می شود که در ابتدا، آب بیشتری برای هیدراتاسیون مورد نیاز است و به تدریج میزان آب پاشی کاهش یابد. عمل آوری برای ملات سیمان به مدت 7 روز توصیه می شود.

خواص ملات سیمان

ملات سیمانی به علت خواص و ویژگی هایی که هر یک از مواد تشکیل دهنده ی آن دارند و خاصیتی که از ترکیب مناسب آن ها بدست می آید، در ساخت و سازها به کار می رود. از خواص برجسته ی ملات سیمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ملات متناسب و به خوبی چیده شده سطحی غیر قابل نفوذ را فراهم می کند.
  • هنگامی که آب به مخلوط خشک سیمان و ماسه اضافه می شود، سیمان هیدراته می شود و با ذرات ماسه چسبندگی عالی حاصل می کند.
  • قدرت چسبندگی و مقاومت و سرسختی ملات سیمان از سازه ها در برابر آسیب های مختلف جلوگیری می کند و دوام سازه را افزیش می دهد.

موارد استفاده از ملات سیمان

  • چسباندن واحدهای ساخت و ساز و بنایی مانند سنگ، آجر، بلوک، سیمان
  • برای گچ کاری روی دیوارها و برای مسدود کردن منافذ
  • به عنوان ماده ی پرکننده در کار سنگ تراشی
  • پر کردن ترک ها و درزهای دیوار
  • آماده سازی بلوک های ساختمانی

برای تهیه ی بهترین مواد اولیه ی تهیه ی ملات متناسب با نیاز خود و خرید سیمان و ماسه از بهترین مرجع تخصصی تامین مصالح ساخت و ساز می توانید به وب سایت خانه سیمان مراجعه کرده و محصولات مورد نظر خود را با بهترین قیمت و کیفیت خریداری کنید.

جمع بندی

به طور خلاصه، رایج ترین نوع ملات های امروزی عموماً از مخلوط سیمان و ماسه تشکیل شده اند. در تمام شرایطی که ملات قوی، بادوام و مقاوم مورد نظر است، ملات سیمان ضروری می شود. ملات سیمان یکی از بزرگترین مواد اتصال دهنده است که به طور گسترده در ساخت و ساز استفاده می شود.

در اینجا اطلاعاتی در مورد ملات سیمان، نسبت ملات سیمان برای کارهای مختلف، موارد استفاده و اقدامات احتیاطی آن ارائه کرده ایم که در ساخت خانه به شما کمک می کند.




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
انهدام باند اخلال در نظم اقتصادی در تهران

انهدام باند اخلال در نظم اقتصادی در تهران

تهران رسانه | با انجام اقدامات فنی و پليسی، ماموران پليس امنيت اقتصادی تهران بزرگ موفق به دستگيری موسس شرکت های صوری با مبالغ کلان مالياتی و اعضای باند خانوادگی وی در محدوده شرق تهران شدند.

ممنوعیت حمل يدک توسط موتورسواران در تهران

ممنوعیت حمل يدک توسط موتورسواران در تهران

تهران رسانه | برخی موتورسواران در بازار تهران اقدام به حمل يدک با دست می کنند که اين اقدام خطرناک است و پليس در صورت مشاهده برخورد خواهد کرد.

فعالیت کانکس های غذافروشی در خیابان سی تیر

فعالیت کانکس های غذافروشی در خیابان سی تیر

تهران رسانه | اقدامات لازم برای ساخت کانکس‌های غذا فروشی در حال انجام است و در روزهای آینده در خیابان سی تیر نصب شده و کار خود را آغاز خواهند کرد.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت