توزیع شکر تظیم بازار در استان تهران

رشد ۳۱درصدی مشترکان آبفا در استان تهران

تشریح چگونگی اصلاح قیمت نان در استان تهران

دوره آموزشی دهیاران و پرسنل دهیاری های استان تهران

دوشنبه 1403/06/26

عکاسی رسانه؛

عکس معروف کوین کارتر کودک و ۲ کرکس

تهران رسانه | آنچه را که قصد داریم در این مقاله به آن بپردازیم بخشی از فصل اول و مقدمه کتاب توصیه های عکاسانه، تالیف استاد محمد مهدی تدین موغاری مدرس عکاسی و مدیر مسئول مرکز آموزش های هنری و سینمایی دارالفنون است.

عکس معروف کوین کارتر کودک و ۲ کرکس

بعید است کسی عکاس حرفه ای باشد و عکس معروف کوین کارتر کودک و کرکس را ندیده باشد. این عکس یکی از چالش برانگیز ترین عکس های تاریخ عکاسی جهان است. عکس معروف کوین کارتر را در اولین فصل کتاب توصیه های عکاسانه قرار دادم تا به شما هنرجوی عزیزی که به تازگی وارد دنیای عکاسی شده اید مهمترین توصیه عکاسانه را هدیه کنم. امیدوارم با عمق روح و احساس این توصیه را درک کنید.

آنچه را که قصد داریم دراین مقاله به آن بپردازیم بخشی از فصل اول و مقدمه کتاب توصیه های عکاسانه، تالیف استاد محمد مهدی تدین موغاری مدرس عکاسی و مدیر مسئول مرکز آموزش های هنری و سینمایی دارالفنون است.

ماجرای عکس معروف کوین کارتر و شهرت جهانی او

در دهه ۱۹۹۰میلادی عکس معروف کوین کارتر، عکسی از یک کرکس که منتظر مرگ دخترکی گرسنه برای خوردن جسد او بود، به طور گسترده ای منتشر شد. این عکس در سال ۱۹۹۳ در طول قحطی سودان توسط کوین کارتر، عکاس خبری اهل آفریقای جنوبی، گرفته شد و بعداً برای این عکس شگفت انگیز جایزه پولیتزر را کسب کرد.

اما، در حالی که از کوین کارتر برای مهارت عکاسی استثنایی اش در شبکه های خبری و تلویزیونی بین المللی سراسر جهان تمجید می شد، ثمره این دستاورد و شهرت تنها چند ماه بیشتر طول نکشید، زیرا بعداً افسرده شد و خودکشی کرد !

افسردگی پس از عکس معروف کوین کارتر

افسردگی کوین کارتر زمانی آغاز شد، که در یکی از این مصاحبه ها (برنامه تلفنی)، کسی تماس گرفت و از او پرسید که برای دخترک چه اتفاقی افتاد؟

او به سادگی پاسخ داد: من منتظر نماندم، تا بعد از این عکس ببینم چه اتفاقی می افتد، چون باید به پروازم میرسیدم.

سپس تماس گیرنده گفت: من به شما می گویم که در آن روز دو کرکس وجود داشت و یکی دوربین داشت.

این موضوع که مثل خوره به جان کارتر افتاده بود، منجر به افسردگی شد و او در نهایت خودکشی کرد.

کوین کارتر می توانست هنوز زنده باشد و حتی شهرت بیشتری داشته باشد؛ اگر فقط آن دخترک را برداشته و به مرکز تغذیه سازمان ملل متحد که سعی داشت به آنجا برسد، یا حداقل او را به جایی امن برده بود.

امروزه، متاسفانه، این اتفاق در سراسر جهان می افتد. جهانیان کارهای ابلهانه و غیر انسانی، که به زیان دیگران است را جشن می گیرند. کوین کارتر می توانست دختر را از آنجا ببرد، اما او این کار را نکرد. یک موقعیت غیر انسانی؛ او زمان برای عکاسی داشت، اما هیچ وقتی برای نجات زندگی دختر نداشت.

بنابراین، ما همه باید به این شعور برسیم که هدف زندگی درک زندگی دیگران است.

پس آیا شما هم یک کرکس هستید؟
در هر کاری که انجام می دهیم، بگذارید انسانیت اولین چیز باشد که از ما باقی می ماند. در همه کارهایمان، همیشه به دیگران فکر کنیم و ببینیم چگونه می توانیم به بشریت کمک کنیم، چگونه می توانیم دستی به کمک برداریم و اشک ها را پاک کنیم.

بنابراین، وقتی بدنبال دانش، ثروت، شهرت، مهارت، یا حتی موقعیت هستیم، بیایید فکر کنیم چگونه می توانیم از آن برای سود عام مردم و جامعه استفاده کنیم. شاید شنیده باشید، دکتر ویکتور فرانکل ؛ تنها کسی بود که موفق شد از زندان آشويتس در لهستان معروف به قتلگاه آدم سوزی فرار کند ، او در نامه‌ا‌‌ی‌ خطاب به معلمان سراسر جهان برای تمام تاریخ اینگونه می‌نویسد:

چشمان من چیزهایی دیده است که چشم هیچ انسانی نباید ببیند ، من اتاق‌های گازی را ديدم كه توسط بهترين مهندسين طراحی می‌شدند. من پزشكان ماهری را ديدم كه کودکـانی معصوم و بی‌ گناه را به راحتی مسموم میكردند. من پرستارانی کاربلد را دیدم ‌که انسان‌ها را با تزریق یک آمپول به قتل می‌رسانند.

من فارغ‌ التحصیلان دانشگاهی را دیدم که می‌توانستند انسان دیگری را در آتش بسوزانند. مجموع این دلایل مرا به آموزش مَشکوک کرد.

از شما تقاضا میکنم که تلاش کنید قبل از تربیت دانش‌آموزانتان به عنوان یک دکتر یا یک مهندس از آنها « یک انسان » بسازید ، تا روزی تبدیل به جانوران روانی دانشمند نشوند.

مثل تمام مشاغل جهان، هنرمندی شاخص و یا عکاسی حرفه ای شدن نیز، کارِ دشواری نيست. هر کسی می‌تواند با مطالعه، پشتکار وچند سال تلاش به آن برسد اما بهترین و بزرگترين ثروت یک عکاس هنر عکاسی او نیست. بلکه انسانیت و شرافت اوست. میزان تلاشی که در راستای تعالی انسانیت انجام می دهد از او یک هنرمند برجسته می سازد.

کوین کارتر بزرگترین توصیه عکاسانه را برای ما به یادگارگذاشت. وصیتی جهان شمول برای همه عکاسان در تمام اعصار. تعمق در سرنوشت عکس معروف کوین کارتر درس بزرگی برای تمام عکاسان جهان است. هرچقدر هم که عکستان خوب باشد و هرچقدر هم که عکاس بزرگ و مشهوری شوید شاید هرگز نتوانید عکسی بگیرید که به شهرت عکس معروف کوین کارتر برسد و برای شما شهرت جهانی بیافریند. اما اگر لحظه ای فارغ از اندیشه انسانی به شهرت فکر کردید، سرنوشت بهتری از کوین کارتر نخواهید داشت.




نظر شما


نظرات

شهاب الدین ناظرفصیحی

درود و سلام - سپاس از نقد و تحلیل منطقی تان جناب استاد تدین موغانی گرانقدر ، همانا از انسان ، نام و اثر اوست که بر لوح تاریخ و در اذهان جهانی باقی خواد ماند . به امید دنیایی پر از هنر و حس انسانیت - 7شهریور1403 - فصیحی


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
انهدام باند اخلال در نظم اقتصادی در تهران

انهدام باند اخلال در نظم اقتصادی در تهران

تهران رسانه | با انجام اقدامات فنی و پليسی، ماموران پليس امنيت اقتصادی تهران بزرگ موفق به دستگيری موسس شرکت های صوری با مبالغ کلان مالياتی و اعضای باند خانوادگی وی در محدوده شرق تهران شدند.

ممنوعیت حمل يدک توسط موتورسواران در تهران

ممنوعیت حمل يدک توسط موتورسواران در تهران

تهران رسانه | برخی موتورسواران در بازار تهران اقدام به حمل يدک با دست می کنند که اين اقدام خطرناک است و پليس در صورت مشاهده برخورد خواهد کرد.

فعالیت کانکس های غذافروشی در خیابان سی تیر

فعالیت کانکس های غذافروشی در خیابان سی تیر

تهران رسانه | اقدامات لازم برای ساخت کانکس‌های غذا فروشی در حال انجام است و در روزهای آینده در خیابان سی تیر نصب شده و کار خود را آغاز خواهند کرد.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت