مهدی جمشیدی
لزوم توجه رسانه ها به حوزه نشر و کتاب
تهران رسانه | شیوه تعاملی نویسندگان و ناشرین با رسانه ها در ایران قوائد و اصول تعریف شده ای ندارد و حوزه نشر و کتاب برخلاف دیگر حوزه های خبری به نوعی محجور مانده است.
به گزارش تهران رسانه ؛ مهدی جمشیدی پژوهشگر و فعال رسانه ای به مناسبت هفته کتاب در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ضمن انتقاد از رسانه های برخط و جراید مکتوب کشور گفت؛ شیوه تعاملی نویسندگان و ناشرین با رسانه ها در ایران قوائد و اصول تعریف شده ای ندارد و حوزه نشر و کتاب برخلاف دیگر حوزه های خبری به نوعی محجور مانده است.
این پژوهشگر فرهنگی درخصوص انتشار اخبار حوزه کتاب گفت؛ با رصد رسانه ها متوجه شدم که بیشتر آنها فقط خبر انتشار یک کتاب را منتشر میکنند و آن هم بیشتر به خاطر خالی نبودن صفحه حوزه کتاب رسانه خودشان است.
این فعال رسانه ای با اشاره به ویژگی خبرنگار حوزه نشر و کتاب افزود؛ خبرنگار فعال در این حوزه می بایست در قدم اول علاقه مند به کتاب و مطالعه باشد و در قدم های بعدی با اصول خبرنویسی این حوزه آشنا و نیز با نویسندگان و ناشران ارتباط تنگاتنگ داشته باشد.
وی همچنین به چارچوب خبری حوزه نشر و کتاب اشاره کرد و گفت؛ همانند پروژه های سینمایی خبرنگار این حوزه می بایست از ابتدای "نگارش کتاب تا انتخاب ناشر، طراحی جلد، دریافت مجوز نشر، انتشار کتاب، رونمایی، پخش، نقد کتاب و نظر خوانندگان و همچنین فروش کتاب" را پوشش رسانه ای دهد و به تنظیم خبر هربخش تسلط و نیز اطلاعات کافی داشته باشد.
مدیر مسئول تهران رسانه همچنین به متن خبر حوزه کتاب اشاره کرد و افزود؛ مصاحبه با نویسنده و ناشر به منظور انگیزه نگارش، شیوه نگارش، اشاره به بخش های مختلف کتاب می بایست مدنظر خبرنگار این حوزه باشد.
جمشیدی که پیش از این، ایده راه اندازی اولین "باغچه خبر" را در سه حوزه "فرهنگ ، هنر ، رسانه" طراحی و در باغ پرندگان تهران اجرایی کرده بود خطاب به متولیان فرهنگی گفت؛ پیشنهاد میکنم باغ کتاب تهران و یا دیگر متولیان این حوزه مکان ویژه را به نویسندگان، ناشران و خبرنگاران اختصاص دهند تا اهالی این حوزه بتوانند گفتگوهای خبری و رسانه ای و همچنین نشست های نقد را به طور تخصصی با مخاطبان و منتقدان برگزار نمایند.
جمشیدی که سردبیری سه نشریه اختصاصی را در کارنامه عملکرد فرهنگی و رسانه ای خود دارد گفت؛ توجه به ارزش زمان در انتشار اخبار حوزه کتاب ضرورت ندارد و به طور مثال اخبار این حوزه برخلاف خبر واریز یارانه، افتتاح پروژه و وقوع سیل هر زمان که منتشر شود با توجه به فراگیری مخاطبان و علاقه مندان به کتاب و همچنین ترویج فرهنگ مطالعه میتواند اثرگذار باشد و دبیران خبر با توجیه اینکه خبری در زمان و رسانه ای دیگر منتشر شده است نباید به این حوزه بی توجهی نمایند.
در پایان؛ نویسنده کتاب "سیر تا احمغ" از مدیران مسئول خبرگزاریها، جراید و همچنین رسانه ملی درخواست کرد تا به حوزه کتاب و نشر توجه ویژه، غیرتجاری و سیاسی داشته باشند.
- جمعه 1401/08/27 15:19
- گروه خبری : فرهنگ
- کد خبر : 6184
- چاپ
- منبع : تهران رسانه