توزیع شکر تظیم بازار در استان تهران

رشد ۳۱درصدی مشترکان آبفا در استان تهران

تشریح چگونگی اصلاح قیمت نان در استان تهران

دوره آموزشی دهیاران و پرسنل دهیاری های استان تهران

جمعه 1403/06/30

دانستی آنلاین؛

ارکان سیکل جریان سازی مسئولیت اجتماعی

تهران رسانه | باید بپذیریم که روند مسئولیت اجتماعی دارای یک مدل است که ارکان مختلف باید براساس این مدل حرکت کنند و تحلیل گران نیز براساس این مدل به تحلیل و بررسی رویکردهای مسئولیت اجتماعی در جامعه بپردازند.

ارکان سیکل جریان سازی مسئولیت اجتماعی

جریان سازی و تبدیل شدن مسئولیت اجتماعی به عنوان یک پارادایم فکری و اجتماعی غالب در جامعه دارای یک سیکل است که در این چرخه ابزارها و نهادهای مختلف باید به رسالت های خود در زمینه مسئولیت اجتماعی عمل کنند.

مهم ترین ارکان این سیکل دانشگاه ها و مراکز تولید علم،رسانه ها،شرکت ها و بنگاه های اقتصادی،حاکمیت و سمن ها و تشکل ها هستند که هر کدام براساس رسالتی که برعهده دارند به این چرخه کمک می کنند.

در صورتی که هر کدام از این نهادها در مسیر رسالتی که برعهده دارند بیشترین تلاش را انجام بدهند و رسالت های خود را به خوبی انجام بدهند سیکل مسئولیت اجتماعی به نتیجه می رسد و می تواند به عنوان یک پاردایم غالب فکری و اجتماعی در سطح جامعه جریان سازی کند.

دانشگاه ها و مراکز علمی به عنوان آغاز کننده چرخه مسئولیت اجتماعی
چرخه مسئولیت اجتماعی باید از دانشگاه ها و مراکز علمی آغاز شود که تولید علم می کنند. مهم ترین وظیفه دانشگاه ها در این زمینه آسیب شناسی جامعه محلی و تحلیل و بررسی چالش ها وفرصت هایی است که یک منطقه می تواند در زمینه مسئولیت اجتماعی داشته باشد.

دانشگاه ها و مراکز علمی تلاش می کنند ظرفیت های یک منطقه را در زمینه مسئولیت اجتماعی شناسایی کنند و این ظرفیت ها را در رویکرد علمی آسیب شناسی کنند. نتیجه تحقیقات علمی دانشگاه ها در این زمینه حائز اهمیت است و می تواند سیکل مسئولیت اجتماعی را شکل بدهد.

هر چه این آسیب شناسی دقیق تر و عمیق تر صورت بگیرد به همان اندازه سایر اجزای چرخه مسئولیت اجتماعی رسالت های خود را به صورت جدی تری انجام می دهند. به همین دلیل نقش دانشگاه ها و مراکز علمی به عنوان نقطه آغاز سیکل مسئولیت اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردار است.

رسانه ها به عنوان بازتاب دهنده نتایج تحقیقات دانشگاهی
پس از اینکه دانشگاه ها تحقیقات خود را در زمینه چالش ها و فرصت های مسئولیت اجتماعی انجام دادند نتایج خود را در اختیار رسانه ها قرار می دهند تا این نتایج در معرض افکار عمومی و بنگاه های اقتصادی قرار بگیرد.

در این زمینه رسانه ها نقش کاتالیزوری را بازی می کنند تا بنگاه های اقتصادی نسبت به نتایج تحقیقات دانشگاه ها حساس شوند و حاضر شوند در این زمینه سرمایه گذاری کنند.بنگاه های اقتصادی با مشاهده نتایج تحقیقات دانشگاهی در رسانه ها به سمتی هدایت می شوند که سرمایه خود را در اختیار تحقیقات دانشگاهی قرار بدهند. به همین دلیل رسانه ها نقش کلیدی در این چرخه ایفا می کنند.

بنگاه های اقتصادی به عنوان ضلع سوم چرخه مسئولیت اجتماعی
نقش بنگاه های اقتصادی در سیکل مسئولیت اجتماعی از این جنبه حائز اهمیت است که سرمایه خود را در اختیار تحقیقات دانشگاهی قرار می دهند. در این زمینه شرکت ها سه هدف عمده را دنبال می کنند.

نخستین هدف کمک به جامعه محلی برای ارتقای ظرفیت ها، استفاده از فرصت ها و عبور از چالش های موجود است.

دوم اینکه بنگاه های اقتصادی با این اقدام مسئولیت اجتماعی خود را نسبت به جامعه انجام می دهد و سرمایه خود را در مسیری هزینه می کنند که به سود جامعه تمام می شود.

و سوم اینکه بنگاه های اقتصادی در این مسیر به سمت برند سازی حرکت می کنند وبا اقداماتی که در زمینه مسئولیت اجتماعی انجام می دهند در سطح جامعه شناخته می شوند و از اعتبار بیشتری برخوردار می شوند.

مطالب مرتبط جنجال میانکاله و انحراف از مسئولیت اجتماعی
حاکمیت و نقش تسهیل گری
در سیکل جریان سازی مسئولیت اجتماعی حاکمیت نیز نقش مهمی دارد.در این چرخه حاکمیت در بخش های مختلف تسهیل گری می کند و شرایط را برای بخش های مختلف فراهم می کند تا به اهداف خود دست پیدا کنند.دادن برخی مجوزها از سوی نهادهای حاکمیتی در چرخه مسئولیت اجتماعی نقش تسهیل گری دارد. از سوی دیگر نهادهای حاکمیتی تلاش می کنند موانع کلی این چرخه را با نقش تسهیل گری که برعهده دارند مرتفع کنند.

سمن ها و تشکل ها به عنوان واسطه چرخه مسئولیت اجتماعی
سمن ها،تشکل ها و انجمن های تخصصی پس از اینکه شرکت ها سرمایه خود را در اختیار این چرخه قرار دادند باید مسیر انتقال سرمایه برای مرتقع سازی چالش هایی که دانشگاه ها و مراکز علمی تشخیص داده اند را طی کنند و سپس سه گزارش ارائه کنند.

یکی از این گزارش ها باید به شرکتی باشد که سرمایه خود را در اختیار این چرخه قرار داده است.

گزارش دوم باید به دانشگاه و مرکز علمی باشد که تحقیقات این چرخه را انجام داده است.

و گزارش سوم باید به رسانه تخصصی مسئولیت اجتماعی مانند«رسانه مسئولیت اجتماعی» داده شود که در این زمینه مطالبه گری صورت بگیرد.در چنین شرایطی رسانه موظف است این سیکل و جریان را مورد تحلیل و بررسی قرار بدهد که آیا این سیکل به درستی انجام شده و ارکان اصلی آن وظایف خود را به خوبی انجام داده اند یا خیر.

درصورتی که ارکان این چرخه رسالت خود را به خوبی انجام داده اند رسانه این موضوع را در معرض افکار عمومی قرار می دهد و در غیر این صورت اشکالات موجود را به رکن یا ارکانی که وظایف خود را به درستی انجام نداده اند گوشزد خواهد کرد.

مطالب مرتبط انتخاب اتاق شیراز به عنوان اتاق برگزیده ماه آگوست
ما باید بپذیریم که روند مسئولیت اجتماعی دارای یک مدل است که ارکان مختلف باید براساس این مدل حرکت کنند و تحلیل گران نیز براساس این مدل به تحلیل و بررسی رویکردهای مسئولیت اجتماعی در جامعه بپردازند. این اتفاقی است که در جوامع مختلف روی داده و بسیاری از جوامع برای تحقق مسئولیت اجتماعی در مرحله اول مدل سازی کرده اند و در ادامه براساس این مدل حرکت کرده اند.

رسانه مسئولیت اجتماعی
سید رضا جمشیدی




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
انهدام باند اخلال در نظم اقتصادی در تهران

انهدام باند اخلال در نظم اقتصادی در تهران

تهران رسانه | با انجام اقدامات فنی و پليسی، ماموران پليس امنيت اقتصادی تهران بزرگ موفق به دستگيری موسس شرکت های صوری با مبالغ کلان مالياتی و اعضای باند خانوادگی وی در محدوده شرق تهران شدند.

ممنوعیت حمل يدک توسط موتورسواران در تهران

ممنوعیت حمل يدک توسط موتورسواران در تهران

تهران رسانه | برخی موتورسواران در بازار تهران اقدام به حمل يدک با دست می کنند که اين اقدام خطرناک است و پليس در صورت مشاهده برخورد خواهد کرد.

فعالیت کانکس های غذافروشی در خیابان سی تیر

فعالیت کانکس های غذافروشی در خیابان سی تیر

تهران رسانه | اقدامات لازم برای ساخت کانکس‌های غذا فروشی در حال انجام است و در روزهای آینده در خیابان سی تیر نصب شده و کار خود را آغاز خواهند کرد.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت