با حضور مسئولان؛
آئین بازگشایی بازار برنج ایران برگزار شد
تهران رسانه | آیین بازگشایی مجموعه «تک سنتر» با حضور جمعی از فعالان صنعت غذا و کارخانه داران، برگزار شد.
به گزارش تهران رسانه ؛ آیین بازگشایی فاز اول مجتمع تجاری تک سنتر(بازار برنج ایران)، عصر روز پنجشنبه با حضور محمودی رئیس مجموعه تک سنتر، اعضای هیات مدیره اتحادیه رستوران داران، رئیس اتحادیه برنجفروشان فریدونکنار و جمعی از صاحبان برند و کارخانهداران برنج ایرانی در این مجموعه برگزار شد.
محمودی رئیس مجموعه تجاری تک سنتر در این مراسم ضمن تشکر از مدعوینی که علیرغم هوای آلوده، ترافیک تهران و شرایط کرونایی، در این مراسم حضور یافته بودند، اظهار کرد: خواستن توانستن است؛ چرا ما با این همه ظرفیت غنی نتوانیم؟ در حال حاضر هوش مصنوعی به صنعت غذایی کمک میکند.
وی با بیان اینکه باید در آینده به سوی غذای سالم پیش برویم، ادامه داد: گمشده امروز ما کیفیت است. کشورهای دیگر یک درصد از منابع و امکانات ما را ندارند. ۹ درصد انرژی دنیا در اختیار کشور ماست، این آب و خاک لیاقت بیش از اینها را دارد.
محمودی درباره اختصاص این مجموعه به عنوان مرکز توزیع برنج ایران، تشریح کرد: این مکان ۴۰ سال پیش کارخانه بوده و ۲۲ سال است که ساخته شده است. من از کاری که مطابق استاندارد جهانی نباشد حمایت نمیکنم. این مجموعه را به عنوان مرکز پخش برنج ایران پایه گذاری میکنیم و امیدوارم شعبههای دیگر آن در آینده افتتاح شود و به سلامت مردم کمک کند.
* تکسنتر نگینی در جنوب تهران
در ادامه مهندس مکرمی مدیر مجموعه تکسنتر طی سخنانی ایراد کرد: بازار مولوی در دل ترافیک، طرح ترافیک و طرح زوج و فرد واقع شده و خریداران با مشکل رفت وآمد به این بازار مواجه هستند. در صورتی که تکسنتر، خارج از ترافیک سنگین تهران، طرح ترافیک و طرح زوج و فرد قرار گرفته و فضای پارکینگی بسیار خوبی دارد. این مجموعه دارای ۲ آسانسور باربر است. فاصله زمانی این مرکز تا بزرگراه امام علی و آزادگان کمتر از ۲ دقیقه است که موقعیت بسیار خوبی را برای آن به وجود میآورد.
وی ادامه داد: حجرههای بازار مولوی در داخل و انبارهای آنها در خیابان فدائیان قرار دارد. یکی دیگر از ویژگیهای مثبت تکسنتر وجود انبار است. همچنین در هر متر مربع میتوان ۱۵ تن بار قرار داد. در این مجموعه، برنجها را آزمایش و شناسنامه برای آنها صادر میکنیم. همچنین امکان ارسال بار رایگان به نقاط مختلف تعبیه شده است.
در ادامه، رفتاری صاحب برند ۱۱۱ ساله چلوکباب رفتاری، با بیان اینکه تامین مواد اولیه از معضلات رستورانهای تازه کار به شمار میآید، گفت: رستورانهای صاحبنام معمولا با تولیدکنندگان خاصی کار و به ندرت، مکان خرید خود را عوض میکنند. با تمام تدابیر ما باید به سمت استانداردسازی در صنعت غذا پیش برویم.
وی با اشاره به تاثیر کرونا بر کاهش ۱۰ هزار رستوران فعال به ۳۹۰۰ رستوران، ادامه داد: در این دو سال حدود ۶۰ درصد از رستورانها نابود شدند. البته فعالیت مجدد آنها از ۲ ماه گذشته تاحدودی کلید خورده اما دیگر پولی ندارند که بتوانند مواداولیه تهیه کنند. اگر موادبری کالا از ۵۰ درصد بیشتر شود، حتی برند رفتاری هم با بیش از یک قرن تجربه، مجبور به تعطیلی خواهد شد. الان اجارهها و دستمزد کارگران سرسامآور است.
* سلامت خوری و سلامت فروشی در کشور نداریم
این فعال صنعت غذا با بیان اینکه حدود نیم قرن در صنعت غذایی روز دنیا، عقب هستیم، گفت: از سال ۲۰۳۵، در رستوران های دنیا غذا متناسب با DNA پخت می شود. چلوکباب رفتاری هم از نیمه ۱۴۰۱، آزمایش های این کار را انجام میدهد. متاسفانه در حال حاضر سلامت خوری و سلامت فروشی در کشور نداریم.
وی در پاسخ به سوال یکی از مدعوین درباره اینکه چرا رستوران های ما از روغن زیتون استفاده نمی کنند، بیان کرد: فقر اطلاعات در همه رستورانها ملموس است. سازمان استاندارد عملا وجاهتی در رستوران های ایران ندارد و دستورالعملها از وزارت بهداشت میآید که قدمت آئیننامه رستورانهای ایران به سال ۴۷ بازمیگردد. بنده از سه سال گذشته، با هزینه شخصی، مسئولیت تدوین آئیننامه جدید برای رستورانها را برعهده گرفتهام که به زودی به اطلاع دوستان خواهد رسید.
عضو هیات مدیره انجمن رستوران داران، تصریح کرد: اگر مجموعه تکسنتر، به دنبال برگبرنده است، باید بداند که محصولات گران را کسی نمیخرد. بنابراین قیمت و کیفیت مناسب میتواند ده هزار عضو انجمن رستوران داران ایران را برای خرید از تکسنتر تشویق کند.
رستوران های قدیمی سرپا هستند
مازیار عصام عضو هیات مدیره انجمن رستوران داران ایران مطرح کرد: با شیوع ویروس کرونا، بالغ بر ۴۰ درصد از اعضای دارای پروانه کسب از صنعت غذایی رفتند زیرا اکثرا اجاره نشین بودند و دیگر توانایی تامین هزینه ها را نداشتند. در حال حاضر تعدادی از برندهای قدیمی سرپا هستند.
وی ادامه داد: ما از ابتدای سال ۱۴۰۰، با رایزنی های بسیار، بانکها را مجاب کردیم که وامهای بلندمدت و بیبهره به رستوران داران اختصاص دهند.
عصام با اشاره به عدم توانایی مردم در خرید برنج ایرانی با کیفیت، بیان کرد: خوشحالم که چنین مجموعه ای ساخته شده، امیدوارم اعضای صنف رستورانداران بتوانند از این محصولات استفاده کنند.
دست دلالان برنج را کوتاه میکنیم
دکتر موسوی مدیر بهرهبرداری مجموعه تکسنتر بیان کرد: احداث این مجموعه چندین هدف داشت که یکی از آنها، عرضه انواع برنج ایرانی است. هدف دوم این است که برنج مرغوب و باکیفیت را به دست خانوادهها، خرده فروشها و رستورانها برسانیم و در نهایت، واسطهها را حذف کنیم.
وی با بیان اینکه مردم ما اطلاع درستی از کیفیت برنج ندارند، ادامه داد: در بازار برنج این قول را داده ایم که برنج خالص و باکیفیت در اختیار مردم قرار دهیم. این اتفاق رقم خورده و تاجرانی که به این مجتمع آمده اند کیفیت محصولات را تایید کرده اند.
موسوی با بیان اینکه خیلی نمیتوانیم قول دهیم که قیمتهای ما ارزانتر از سایر جاهاست، گفت: متاسفانه در بسیاری از مغازهها برنج درجه ۱ با درجه ۳ مخلوط میشود و قیمت گزاف دارد. اما ما اینجا برنج خالص به دست مشتری میدهیم و این ضمانت را هم ضمیمه میکنیم که اگر پس از پخت، از کیفیت برنج راضی نبودند آن را بازگردانند.
آئین گشایش بازار برنج ایران با اجرای زنده هنرمندان موسیقی سنتی به پایان رسید.
خبرنگار: مرضیه میرزایی
- یک شنبه 1400/08/23 03:57
- گروه خبری : اقتصاد
- کد خبر : 5207
- چاپ
- منبع : تهران رسانه