توزیع شکر تظیم بازار در استان تهران

رشد ۳۱درصدی مشترکان آبفا در استان تهران

تشریح چگونگی اصلاح قیمت نان در استان تهران

دوره آموزشی دهیاران و پرسنل دهیاری های استان تهران

جمعه 1403/06/30

فرهنگ رسانه؛

درِ «باغ کیهانی» به روی مردم تهران باز می شود

تهران رسانه | قرار است پس از مرمت و محوطه سازی، «باغ کیهانی» به بوستان عمومی تبدیل و درب آن به روی مردم تهران باز شود.

درِ «باغ کیهانی» به روی مردم تهران باز می شود

به گزارش تهران رسانه ؛ شهرداری منطقه 12 تهران در ماههای اخیر عزم خود را جزم کرده تا بناهای تاریخی و مهم این منطقه را که در معرض نابودی قرار دارد نجات دهد از این رو قرار است پس از مرمت و محوطه سازی "باغ کیهانی"T به بوستان عمومی تبدیل و در آن به روی مردم تهران باز شود.
باغ معیر یکی از باغ‌های معروف تهران است که در جنوب محله سنگلج قرار دارد. این باغ متعلق به خاندان معیرالممالک بود که در شمال از بازارچه قوام‌الدوله و بازارچه معیر شروع می‌شد و از جنوب تا خیابان مولوی امتداد می‌یافت. این باغ در دوره پهلوی ‌کم‌کم تفکیک شد تا آنکه آخرین ساختمان باقی‌مانده آن در سال 1350 هم در معرض نابودی بود. حالا پس از سال ها قرار است این فضا پس از مرمت ملک تاریخی موجود در باغ کیهانی یه یک بوستان عمومی تبدیل و در اختیار مردم قرار داده شود.
تقریبا 5 ماه پیش بود یعنی دی ماه 99 که محمدرضا ندرلو، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه 12 با بیان اینکه برخلاف سایر نقاط محله سنگلج که شاهد درهم‌تنیدگی بافت اقتصادی و زندگی هستیم، در این نقطه زندگی غالب است و بوستان کیهانی می‌تواند به ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و افزایش امنیت محله کمک کند، گفته بود: درختان موجود در باغ قابلیت احیا دارند و همه آنها حفظ می‌شوند.
باغ معیرالممالک یکی از باغ‌های بزرگ محله سنگلج، محله‌ای که بخشی از آن به کارگاه‌های طلاسازی تبدیل شده، بوده و شهرداری به دنبال ساماندهی و رفع مزاحمت‌های آن است و بالاخره جلسات و هم اندیشی ها منجر به این شد که علی محمد سعادتی شهردار منطقه 12 از مرمت ملک تاریخی موجود در باغ کیهانی، همچنین محوطه‌سازی برای ایجاد یک بوستان عمومی در آن خبر دهد و ابراز امیدواری کند که به‌زودی، بوستانی ارزشمند در محل این باغ تاریخی به اهالی شهر تهران تقدیم شود.
او در توضیح بیشتر گفت: هم‌اکنون مراحل جداره‌سازی باغ کیهانی رو به پایان است و عملیات کفسازی و محوطه‌سازی آن توسط شهرداری منطقه آغاز شده است.
باغ کیهانی با وسعتی معادل ۱۷۰۰‌ مترمربع به ارزش ۲۵ میلیارد تومان، سال گذشته توسط شهرداری منطقه ۱۲ از مالک خریداری شد و قرار است به بوستان محلی در سنگلج تبدیل شود. اطراف این باغ را خیابان‌های قفل‌سازان، کیهانی و بازارچه ترخانی در برگرفته و به دلیل اینکه در این نقاط فضای سبز کافی وجود نداشت، مدیریت شهری منطقه تصمیم گرفت با احیای باغ کیهانی و تبدیل‌شدن به بوستان، هم فضای سبز مناسبی برای مردم محله ایجاد شود و هم یک باغ تاریخی دیگر در منطقه قلب طهران به شهروندان تهرانی تعلق گیرد.

باغ معیر الممالک کجاست؟
باغ معیرالممالک که در گذشته وسعت زیادی از یکی از قدیمی ترین محله تهران را در بر می‌گرفت از جمله این باغ‌هاست. این باغ متعلق به خاندان معیرالممالک بود و به دست حسینعلی خان معیرالممالک در جنوب بازار و محله سنگلج، جایی مابین خیابان خیام و شاهپور (وحدت اسلامی فعلی)، احداث شده بود.
در دوران دوستعلی خان نظام‌الدوله و سپس پسرش دوست‌محمدخان معیرالممالک به‌تدریج به وسعت باغ افزوده شد تا مساحت آن به سیصدهزارمترمربع رسید. این باغ از بازارچه قوام‌الدوله و بازارچه معیر شروع می‌شد و از جنوب تا خیابان مولوی امتداد می‌یافت.
دوست‌محمدخان پس از ازدواج با عصمت‌الدوله، دختر ناصرالدین شاه، قسمت وسیعی از بخش جنوبی باغ را که دارای ۲ اندرونی و یک بیرونی بود به بستگان همسرش (خانواده جهانبانی) بخشید تا در جوارش زندگی کنند. بعدها نیز قسمتی از زمین‌های بخش شرقی را به پسرش دوستعلی معیری واگذار کرد تا در آن خانه‌ای جداگانه بسازد و پس از ازدواج با همسرش در آنجا زندگی کند. باغ در دوره پهلوی به‌تدریج تفکیک شد. هرچند همه فکر می‌کردند آخرین ساختمان باقی‌مانده از آن در سال ۱۳۵۰ خورشیدی از میان رفته است، اما شهرداری منطقه 12 آن را نجات داد.




نظر شما


نظرات

محمدرضا کیانفر

. نسرین نیکنام خبرنگار پرسید: چرا بالاشهرنشینان کمتر و پایین شهرنشینها بیشتر به دین معتقدند؟ خانم نیکنام، دین زائیده‌ی ترس و جهالت بشر است که با میزان تسلط ساکنان مکانهای مختلف به علوم اعتقادشان به دین متفاوت می‌باشد. سائلی در مجمعی بر پای خاست، گفت در بصره حسن مهتر چراست. گفت از آنک امروز در صدق و مجاز، هست خلقی را به علم او نیاز. سرور گرامی، تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم: 1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی. 2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی. با تشکر از توجه شما.


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
انهدام باند اخلال در نظم اقتصادی در تهران

انهدام باند اخلال در نظم اقتصادی در تهران

تهران رسانه | با انجام اقدامات فنی و پليسی، ماموران پليس امنيت اقتصادی تهران بزرگ موفق به دستگيری موسس شرکت های صوری با مبالغ کلان مالياتی و اعضای باند خانوادگی وی در محدوده شرق تهران شدند.

ممنوعیت حمل يدک توسط موتورسواران در تهران

ممنوعیت حمل يدک توسط موتورسواران در تهران

تهران رسانه | برخی موتورسواران در بازار تهران اقدام به حمل يدک با دست می کنند که اين اقدام خطرناک است و پليس در صورت مشاهده برخورد خواهد کرد.

فعالیت کانکس های غذافروشی در خیابان سی تیر

فعالیت کانکس های غذافروشی در خیابان سی تیر

تهران رسانه | اقدامات لازم برای ساخت کانکس‌های غذا فروشی در حال انجام است و در روزهای آینده در خیابان سی تیر نصب شده و کار خود را آغاز خواهند کرد.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت