توزیع شکر تظیم بازار در استان تهران

رشد ۳۱درصدی مشترکان آبفا در استان تهران

تشریح چگونگی اصلاح قیمت نان در استان تهران

دوره آموزشی دهیاران و پرسنل دهیاری های استان تهران

پنج شنبه 1403/06/29

اظهار نظر کارشناسان؛

ضعف شورای پنجم و بایدهای شورای ششم در تهران

تهران رسانه | پاسخ برخی از سیاسیون، فعالان اجتماعی و اساتید دانشگاه به سئوال «مهمترین ضعف شورای پنجم چه بود و اولویت های شورای ششم در تهران از نظر شما چه میتواند باشد؟» منتشر شد.

ضعف شورای پنجم و بایدهای شورای ششم در تهران

به گزارش تهران رسانه ؛ خردادماه امسال، ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا در کشور برگزار میشود و تاکنون پنج دوره از فعالیت این پارلمان شهری باتمام فراز و نشیب های سیاسی و اجتماعی گذشته است.

اما در میان شوراهای شهر در ایران، شورای شهر تهران یا همان شورای پایتخت از حساسیت های خاص خود برخوردار است که به نوعی سیاسیون در گروه ها و احزاب کشور در هر دوره، فعالیت انتخاباتی خود را در این پارلمان معطوف می کنند، از همین رو تحریریه تهران رسانه سئوال «مهمترین ضعف شورای پنجم چه بود و اولویت های شورای ششم در تهران از نظر شما چه میتواند باشد؟» را با چندتن از سیاسیون و فعالان اجتماعی درمیان گذاشت که پاسخ آنان را در زیر میخوانید؛

ناصر امانی | معاون سابق برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران

مهمترین ضعف شورای پنجم ‌پرداختن به حاشیه ها و بهره برداری سیاسی از تریبون شورا و موقعیت آن بود، بجای برنامه ریزی و کار به بزرگنمایی و جنجال بی حاصل درمورد دوره قبل ازخود پرداختند ،تا کارنکردن و برنامه نداشتنشان را توجیه کنند، به گفته خودشان بزرگترین پروژه شان به اصطلاح جعلی "شهرنفروشی" بوده است درحالیکه همچنان بیشترین محل و منبع درآمد شهرداری از حوزه شهرسازی است و درآمد پایداری برای شهرداری اضافه نکردند.
اما مهمترین اولویت شورای بعدی بازگرداندن مدیریت شهری به ریل خدمت و کار و جبران عقب ماندگیهای دوره اخیر است که لازمه آن توجه ویژه به درون شهرداری بویژه سرمایه انسانی آن است، درحال حاضر کارکنان و مدیران شهرداری به شدت از وضعیت خود سرخورده و ناراضی اند و نیاز به توجه و رسیدگی دارند، بسیاری از مدیران و کارشناسان کنار گذاشته شده و یا خانه نشین شده اند، باید با تکیه بر بدنه درون شهرداری روحیه و انگیزه به آن برگردانده شود و این مقدمه هرکار و فعالیت دیگری است.

زهره آزادفلاح | دکترای تخصصی (ph.D) برنامه ریزی شهری

شورای پنجم بشدت خویشاوند سالار بود و متخصصین هیچ جایگاهی در گروه مشاوران نداشتند.
امیدواریم شورای ششم شایسته سالاری و احترام به متخصصین و نخبگان را سرلوحه کار خود قرار دهند.

مجید فراهانی | عضو فعلی شورای اسلامی شهر تهران

مهم ترین عامل ضعف شورای پنجم را می توان تغییر شهرداران منتخب شورا و عدم ثبات در مدیریت و راهبری شهر برشمرد. متاسفانه بنا به دلایلی امکان تداوم فعالیت دو نفر از شهرداران منتخب شورای پنجم فراهم نبود و تغییر دو مدیر ارشد شهر در دوران استقرار شورای پنجم فرصت خدمت به شهروندان را به علت تغییرات مدیریتی از مجموعه مدیریت شهری سلب کرد. ثبات مدیریت از جمله مسائل کلیدی در بهبود و اصلاح فرآیندها و تحقق بخشیدن به اهداف است که شورای پنجم بنا به دلایلی نتوانست از عواید و نتایج آن برخوردار شود. شاید اگر همکارانم در شورا همچون من که معتقد بودم باید برای پاسخ به مطالبه همشهریانمان کلید اداره شهرداری را به مهندس محسن هاشمی بدهیم، با این نظر موافق بودند امروز ما با نتایج و دستاوردهای عملکردی متفاوت تری مواجه بودیم و از انتخاب ایشان یکی از نقاط قوت عملکرد شورای پنجم یاد می شد.

اولویت شورای ششم هر چه باشد نمی تواند جز پاسخ به مطالبه شهروندان از مجموعه مدیریت شهری باشد، ما در دوران پاندمی کرونا به سر می بریم و شورای ششم هم باید به مسائل دوران کرونا و پسا کرونا و مطالبات شهروندان در این شرایط پاسخ دهد. کرونا اثرات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی متعددی بر زندگی شهروندان داشته است و مهم ترین مطالبه شهروندان از مجموعه مدیریت شهری فراهم کردن امکان "زندگی" است. در شرایطی که معیشت و شغل بسیاری از شهروندان تحت تاثیر کرونا قرار دارد و از سوی دیگر بخش عمده ای از ما داغدار عزیزانمان هستیم و برخی از همشهریانمان دغدغه تامین دسترسی فرزندانشان به آموزش آنلاین و زیرساخت های مورد نیاز آن را دارند نمی توانیم با نسخه شورای چهارم یا پنجم به مسائل مردم این شهر نگاه کنیم. شورای ششم باید "زندگی" شهروندان در شهر را تسهیل کند، تسهیلات و خدمات مدیریت شهری را بر محور حمایت از تاب آوری فردی، خانوادگی و اجتماعی شهروندان برای زندگی استوار نماید. ما نیازمند نگاه برنامه ریزی مبتنی بر "رفاه اجتماعی" در دوره ششم هستیم تا از شهروندانمان به عنوان سرمایه های انسانی شهر و کشور در گذار از شرایط کرونا و پسا کرونا حمایت کنیم.
توجه به عدالت در دسترسی به خدمات و زیر ساخت های شهری، بهسازی محیط، نوسازی بافت فرسوده و ارائه خدمات سلامت و حمایت های اجتماعی از شهروندان ساکن در محلات کمتر برخوردار از جمله اقداماتی است که شورای ششم باید در مسیر صیانت از "زندگی" در دستور کار خود قرار دهد.

محمدتقی صادق فامیان | دکتری علوم سیاسی

بی تجربگی و عدم آشنایی حداقل ده نفر از اعضای پنجم شورای شهر تهران با قوانین و عدم تسلط بر مبانی شهری و ناآگاهی با مشکلات شهر تهران باعث شده شورا ظرفیت موثری در بازدارندگی در فساد که مشکل اصلی شهرداری هاست نشان نداده و حتی اثر معکوس هم داشته باشد و انتصاب های بدون شایستگی در پنج سال گذشته باعث شده شهرداری ها کماکان بر الگویی سابق و اسبق خود چرخیده و حیات خلوت حکومتی شده است و وظیفه شورای ششم پیروی نکردن از سیاستهای شورای گذشته است و درک مشکلات شهری از نزدیک و نظارت بدون تعارف در شهرداریهاست.

مصطفی پاکدل‌نژاد | کارشناس و فعال اجتماعی و فرهنگی شهر

مهمترین ضعف شورای پنجم، وادادگی در قبال افراد و گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب و به کار گماردن مدیران کم‌سواد، ناآشنا و بی‌تجربه بود که عملکرد مدیریت شهری را با چالش مواجه نمود.
مهمترین اولویت‌های شورای ششم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
1- اصلاح فرایندهای درآمدزایی و حذف هزینه‌های اضافی در جهت مدیریت بهینه بودجه ریزی در شهرداری.
2- کوچک سازی تدریجی و چابک‌سازی بدنه شهرداری.
3- بهره مندی از کارشناسان و مدیران با تجربه و شجاع.
4- توسعه نظارت و تعامل سازنده با کلیه سازمان‌ها و نهادهای دولتی و حاکمیتی و مردم‌نهاد در جهت کاهش آسیب‌های مختلف در تمامی حوزه‌ها.

رضا شادمان فر | کارشناس مدیریت و برنامه ریزی شهری

تهران نیازمند ظرفیت سازی نهادی در اجتماعات محله ایست متاسفانه در دوره فعلی به این امور کمتر پرداخته شد امیدوارم شورای ششم با دید بلندمدت و مثمر شدن این نهال در ١٠ سال آینده به این مهم بپردازد.

بیشتر بخوانید؛
شورای شهر یکدست را برای تهران مفید می دانید یا ترکیبی؟

سمانه زمانی | دکتری جامعه شناسی

اظهارات نسنجیده برخی از اعضاي شوراي اسلامی شهر تهران در دوره پنجم و مدیران ارشد شهرداري تهران از جمله "بی کیفیتی خواندن کارکنان شهرداري تهران!" و "کم کار بودن و همراه و همدل نبودن آنها با مدیریت شهري!" و تبعیض در پرداخت حقوق و مزایاي پرسنل باعث ایجاد دلسردي، نا امیدي و کاهش انگیزه کارکنان قدیمی و با تجربه شهرداري شده است.

یکی دیگر وعده هاي اعضاي شوراي پنجم در حوزه مالی، برنامه ریزي به منظور کسب درآمدهاي پایدار براي شهرداري تهران بوده است، ظاهرا این موضوع نیز پس از گذشت سه سال و نیم از عمر شوراي پنجم بی نتیجه و در حد شعار و وعده باقی ماند!

ضعف شورای پنجم و بایدهای شورای ششم در تهران

مهدی اسفندیاری | کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک و دانشجوی دکتری مدیریت محیط زیست

از مهمترین ضعف های شورای پنجم می توان به عدم تخصص در امورات و مدیریت شهری بعضی از اعضاء اشاره نمود که عملا و علنا باعث گردید مسائل عمده شهری از قبیل آرام سازی شهر، ایجاد درآمد پایدار جهت اداره شهر،بسط و گسترش کمربند سبز شهری،کاهش ترافیک و افزایش اشتیاق استفاده از وسایل نقلیه عمومی و ... مجهول و بی جواب باقی بماند.

از مهمترین اولویت های کاری شورای ششم می توان از توجه به ارتقاء سطح معیشت کارکنان خدوم شهرداری،جلوگیری از شهر فروشی و گسترش بی رویه شهر،افزایش و توسعه ناوگان حمل و نقل شهری، کاهش ترافیک شهری با راهکارهای مناسب، گسترش و افزایش سرانه فضای سبز، تلطیف منظر شهری و .... اشاره نمود.

مجتبی قلانی | مدیر دفاتر خدمات الکترونیک شهر

مهمترین ضعف شورای پنجم نا آگاهی از مشکلات شهری و عدم توانایی در برطرف کردن مشکلات شهری بوده.
اولویت های شورای ششم می بایستی در خصوص ایجاد مدیریت یکپارچه شهری و همسان سازی قوانین و مقررات در مناطق 22گانه شهرداری انجام پذیرد.

ابراهیم علی پور | پژوهشگر اجتماعی ، دانشجوی دکتری علوم ارتباطات

ایراد اصلی شورای پنجم رویکرد رسانه ای آنان بود که اعضاء آن باتوجه به حضور فردی در شبکه های اجتماعی، اخبار شورا را بصورت فردی در شبکه های خصوصی خودشان منتشر مینمودند و شورای پنجم سناریوی از پیش تعیین شده ای برای مدیریت شهری تدوین نکرده بودند و همچنین از بدنه مردم فاصله گرفته و این موضوع به وجود ضعف و غیرحرفه ای بودن بدنه روابط عمومی شورای شهر مرتبط بود.
در یک جمله میتوان به خودبزرگ پنداری اعضاء شورای پنجم اشاره کرد.

عشرت شایق | مدیر شبکه مردمی۱۴۰۰ و دبیرکل جنبش زنان پیشتاز

‌مهمترین ضعف شورای پنجم بی اعتنایی به انجام وظایف قانونی شورا خصوصا مباحث عمرانی، سمن ها، خدمات رسانی عمومی، تضعیف شورایاری، تبدیل سرای محلات به ادارات شهرداری و...
اولویت های شورای ششم: دقت و تامل در انتخاب شهردار، بررسی بودجه مصوب ۱۴۰۰ توسط شورای پنجم مصوب شده جهت تقدیم لوایح و طرحهای لازم در راستای تقویت بنیه بودجه سالانه توجه ویژه به اقتصاد شهری و درآمد پایدار که زمینه خدمات رسانی مطلوب به شهروندان می باشد توجه خاص به زیست فرهنگی، اجتماعی خصوصا سمن ها، شورایاری ها، سرای محلات و محیط زیست ارتباطات تنگاتنگ با کارشناسان و خبرگان متخصص در تقویت مصوبات شورا.

سعید رهنما | کارشناس حرفه ای مدیریت محله

ضعف شورای شهر پنجم؛ اخذ اعتبارات از دولت، حضور کم رنگ در مساجد.
الویت شورای ششم پیگری اعتبارات از دولت، شفاف سازی در بحث پیمانکاران و جذب نیرو، چشم‌ انداز آینده بانگاه ۱۴۲۰ در مدیریت شهری، بهره گیری از پتانسیل های سراها.

مهدی جمشیدی | مدیرعامل سازمان مردم نهاد نواندیش بصیر

شورای پنجم وعده کوچک سازی ساختار شهرداری تهران را داده بود که نتوانست آن را محقق کند و درحال حاضر با نیروهای شهرداری تهران میتوان یک کشور مستقل رو اداره نمود و شورای ششم باید تلاش کند چابک سازی بدنه مدیریتی را به سرانجام برساند و بسیاری از جایگاههای معاونتی و مدیریتی و سازمان های خود را ادغام و یا وظایف هریک را به صورت برون سپاری به سازمان های مردم نهاد واگذار نماید. 




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
انهدام باند اخلال در نظم اقتصادی در تهران

انهدام باند اخلال در نظم اقتصادی در تهران

تهران رسانه | با انجام اقدامات فنی و پليسی، ماموران پليس امنيت اقتصادی تهران بزرگ موفق به دستگيری موسس شرکت های صوری با مبالغ کلان مالياتی و اعضای باند خانوادگی وی در محدوده شرق تهران شدند.

ممنوعیت حمل يدک توسط موتورسواران در تهران

ممنوعیت حمل يدک توسط موتورسواران در تهران

تهران رسانه | برخی موتورسواران در بازار تهران اقدام به حمل يدک با دست می کنند که اين اقدام خطرناک است و پليس در صورت مشاهده برخورد خواهد کرد.

فعالیت کانکس های غذافروشی در خیابان سی تیر

فعالیت کانکس های غذافروشی در خیابان سی تیر

تهران رسانه | اقدامات لازم برای ساخت کانکس‌های غذا فروشی در حال انجام است و در روزهای آینده در خیابان سی تیر نصب شده و کار خود را آغاز خواهند کرد.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت