توزیع شکر تظیم بازار در استان تهران

رشد ۳۱درصدی مشترکان آبفا در استان تهران

تشریح چگونگی اصلاح قیمت نان در استان تهران

دوره آموزشی دهیاران و پرسنل دهیاری های استان تهران

جمعه 1403/06/30

به همت شهرداری؛

تبدیل «باغ علاءالدوله» به فضای باز همگانی

تهران رسانه | احیای باغ و عمارت علاء الدوله که موقعیت مهمی در دوره مشروطه داشته، علاوه بر حفظ تاریخ گذشته، می‌تواند دانه تسبیح دیگری برای بازیابی تاریخ تهران قدیم باشد.

تبدیل «باغ علاءالدوله» به فضای باز همگانی

به گزارش تهران رسانه ؛ یکی از املاک ارزشمند و تاریخی تهران معروف به باغ علاءالدوله که در دوران ناصر الدین شاه و انقلاب مشروطه توسط میرزا محمدرحیمخان علاء الدوله ساخته شده بود و در معرض تخریب قرار داشت به همت شهرداری منطقه 12 خریداری شد.
باغ علاءالدوله در دوره پهلوی به یکی از کانون‌های مهم اشاعه فرهنگ و هنر در ایران، شامل هنرستان هنرپیشگی و تئاتر دهقان تبدیل شد که هم‌اکنون کوچه پشت این ملک با نام کوچه دهقان خوانده می‌شود.
این خانه باغ، یکی از سه باغ واجد اهمیت واقع در غرب لاله‌زار، در کنار باغ اتحادیه (خانه طهران) و باغ ناصر الملک قره گزلو (باشگاه بانک تجارت) است، به ارزش بالای این پلاک و اهمیت تملک آن به منظور استفاده عموم در پهنه فرهنگی تاریخی تهران اشاره کرد.
علی‌محمد سعادتی شهردار منطقه 12 پس از خریداری این خانه درباره اینکه قرار است چه اتفاقی برای این باغ بیش از 100 ساله رقم بخورد می گوید: این باغ با مساحت ۲۱۰۰ مترمربع با هدف احیای باغات قدیمی به منظور ارتقای سطح کیفی خدمات عمومی شهری، ایجاد فضای باز همگانی، افزایش سرانه فضای سبز در محلات کم‌برخوردار، همچنین حفظ و صیانت از ابنیه و آثار تاریخی و فرهنگی تملک شد و احیا و مرمت آن در دستور کار قرار گرفت.
نکته قابل تامل این است که تخریب این ملک تاریخی از جمله موضوعاتی بود که از سال 95 بارها توسط کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران به شهرداران وقت تذکر داده شده بود از سوی دیگر سال ها قبل این خانه تاریخی توسط ستاد اجرایی فرمان امام( ره) خریداری شده بود که سعادتی در این باره نیز می گوید: این خانه که از ستاد اجرایی فرمان امام (ره) خریداری شده، تنها بخش اندکی از ملک تاریخی علاء الدوله است که در حد یک تالار آینه در آن باقی مانده که این تالار آینه متراژی کمتر از ۱۵۰ متر دارد و بقیه زمین، هم‌اکنون بایر است.
آنطور که شهردار منطقه توضیح می دهد با اما با توجه به کاربری پیشین این بنا که قسمت زیادی از آن به زمین‌های باغ اختصاص داشته، در شرایط کنونی نیز بازسازی و احیای آن با رویکرد ایجاد فضای سبز و فضای باز همگانی به ساکنان منطقه ۱۲ و فراتر از آن به مردم تهران تقدیم می‌شود.
از طرفی همواره این نگرانی وجود داشت که با تجاری‌سازی در این پلاک و بدون رعایت حریم‌های ارتفاعی در محدوده‌های ارزشمند تاریخی، موقعیت حصار ناصری و صفوی به خطر بیفتد.
شهردار منطقه 12 معتقد است: احیای باغ و عمارت علاء الدوله که موقعیت مهمی در دوره مشروطه داشته، علاوه بر حفظ تاریخ گذشته، می‌تواند دانه تسبیح دیگری برای بازیابی تاریخ تهران قدیم باشد.
بر اساس اسناد تاریخی؛ میرزا محمدرحیم خان علاء الدوله، باغ و خانه را از میرزا عیسی وزیر که وزارت تهران را به عهده داشت، خریداری و در آن ساختمان‌هایی بنا کرد. این بنا پس از او میان فرزندانش تقسیم شد و طبق نقشه سال ۱۲۷۰ خورشیدی دو تن از پسران و داماد او در این محدوده خانه داشتند.




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
انهدام باند اخلال در نظم اقتصادی در تهران

انهدام باند اخلال در نظم اقتصادی در تهران

تهران رسانه | با انجام اقدامات فنی و پليسی، ماموران پليس امنيت اقتصادی تهران بزرگ موفق به دستگيری موسس شرکت های صوری با مبالغ کلان مالياتی و اعضای باند خانوادگی وی در محدوده شرق تهران شدند.

ممنوعیت حمل يدک توسط موتورسواران در تهران

ممنوعیت حمل يدک توسط موتورسواران در تهران

تهران رسانه | برخی موتورسواران در بازار تهران اقدام به حمل يدک با دست می کنند که اين اقدام خطرناک است و پليس در صورت مشاهده برخورد خواهد کرد.

فعالیت کانکس های غذافروشی در خیابان سی تیر

فعالیت کانکس های غذافروشی در خیابان سی تیر

تهران رسانه | اقدامات لازم برای ساخت کانکس‌های غذا فروشی در حال انجام است و در روزهای آینده در خیابان سی تیر نصب شده و کار خود را آغاز خواهند کرد.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت