توزیع شکر تظیم بازار در استان تهران

رشد ۳۱درصدی مشترکان آبفا در استان تهران

تشریح چگونگی اصلاح قیمت نان در استان تهران

دوره آموزشی دهیاران و پرسنل دهیاری های استان تهران

جمعه 1403/06/30

آلودگی هوا؛

باران تهران را نجات داد نه لایحه هوای پاک

تهران رسانه | تهران به لطف باران، هوای پاک را تجربه کرد و لایحه هوای پاک همچنان خاک می خورد.

باران تهران را نجات داد نه لایحه هوای پاک

به گزارش تهران رسانه ؛ وقتی پاییز و زمستان می شود خبری که بیش از هر چیز دیگری می بینید و می شنوید این است که میزان آلودگی هوا بالا رفته، میزان آلایندگی برای گروه های حساس نامناسب است و صدها خبری از این دست که آنقد تکرار می شود که به جای برانگیختن حساسیت، عادی شده و در این میان دیگر کسی سراغ هم دلیل اجرا نشدن لایحه هوای پاک را نمی گیرد اگر هم بگیرد جواب درستی دریافت نمی کند.

چند سال پیش که تهران چندین ماه درگیر آلودگی هوا بود،متولیان یعنی سازمان محیط زیست و شهرداری و شورای شهر و چندین نهاد دیگر دور هم جمع شدند تا برای این معضل راه حلی پیدا کنند، بالاخره نتیجه صدها ساعت جلسه و رفت و آمد شد تدوین لایحه ای به نام هوای پاک.

این لایحه برای اجرایی شدن نیاز به ضمانت و تائید اجرایی از سوی نهادهای ذیربط مانند مجلس و دولت داشت، که بالاخره پس از تلاش های زیاد و رفت آمد بین دولت و مجلس بالاخره نهایی شد اما اجرا نه.

جالب است که بدانید اگر به سراغ هر یک از دستگاههای مسئول در لایحه هوای پاک بروید و از آنها دلیل اجرایی نشدن این لایحه را بپرسید یک جواب واحد می شنوید:"دست ما نیست" و همه این نهادها تقصیرها را گردن سازمان محیط زیست به عنوان مجری این لایحه می اندازند.

هر چند که ممکن است که سازمان محیط زیست هم در اجرای این لایحه کوتاهی کرده باشد اما چیزی که بیش از هر موضوع دیگری باید مورد مطالبه گری قرار گیرد وظایفی است که دستگاه های دیگر به عنوان مهیا کردن زیرساخت دارند و به آن عمل نکرده اند.

به جای اجرا هشدار می دهند
تا همین چند روز پیش سازمان کنترل کیفیت هوا با ارسال خبر و اطلاعیه های متعدد نسبت به شرایط آلودگی هوا هشدار داد و مدام از مردم خواست که برای کارهای غیر ضروری از خانه بیرون نیایند اما نه تنها این هشدارها دردی از مشکلات دوا نکرد بلکه هر روز شرایط بدتر و بدتر شد تا اینکه به لطف الهی باد و بارانی آمد و هوا پاک شد و خبری هم از ارسال پیامک نشد.
نکته قابل تامل دیگر در اجرایی نشدن لایحه هوای پاک این است که همه به جای پیدا کردن نقاط ضعف و دلایل اجرایی نشدن به دنبال مقصرند؛ مدت طولانی که همه تقصیرها گردن خودروسازها و خودروهای قدیمی و از همه مهمتر موتورسیکلت ها بود؛ هر چند که هنوز انگشت اتهام از روی موتورسواران برداشته نشده است اما خودروسازان با یک سری دلایل ( منطقی و غیرمنطقی) فعلا خودشان را از مقصر اصلی بودن مبرا کردند و تقصیر گردن کارخانه داران به دلیل سوخت مازوت افتاده هر چند که آنها هم زیر بار این ماجرا نمی روند.

سرنوشت نامعلوم تعهدات پاریس
از طرفی طبق تعهد مقامات ایران در اجلاس پاریس (اواخر سال ۱۳۹۵)، ایران باید تا سال ۲۰۳۰ بتواند ۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات انرژی پاک از منابع تجدیدپذیر تولید کند؛ در غیر این صورت، در تولید، صادرات، فروش و مصرف سوخت فسیلی با محدودیت مواجه خواهد شد.

در بسیاری از کشور‌های جهان، دولت‌ها برای ایجاد و جایگزین کردن نیروگاه‌های برق‌آبی به جای نیروگاه‌های حرارتی، طرح‌های حمایتی و تشویقی پیش‌بینی کرده‌اند و این نشان از اهمیت بالای این موضوع دارد. از سوی دیگر شورای جهانی انرژی، دو برابر کردن تولید انرژی برق‌آبی را طی ۳۰ سال آینده در جهان تصویب کرده است. در همین راستا نیز دولت آمریکا دو برابر کردن ظرفیت انرژی برق‌آبی را در دستور کار خود قرار داده است.

سردرد، کاهش هوشیاری، حمله قلبی، سوزش چشم، خس خس سینه، تنگی و سفتی قفسه سینه، عفونت دستگاه تنفسی، تحریک ریه، سرفه و افزایش فشار خون از جمله مشکلاتی است که افراد را به دلیل تنفس هوای آلوده راهی بیمارستان و مراکز درمانی می‌کند، آمار‌ها نشان می‌دهد شمار زیادی از ساکنان کلانشهر تهران طی هفته های اخیر راهی مراکز درمانی و اورژانس‌ها شده‌اند؛ مشکلاتی که برخی از شهروندان تصور می‌کردند به دلیل کرونا و استفاده دائم از ماسک‌های فیلتردار خود را از گزند آنها دور نگه می‌دارند، اما چنین تصوری در حالی‌که تهران بیش از ۱۵ سال است که با این معضل دست و پنجه نرم می‌کند محال به نظر می‌رسد.

رفع آلودگی هوای تهران نیازمند اصول اجرایی است نه لایحه روی کاغذ
"همه شهرهای دنیا درگیر آلودگی هوا هستند اما بی تفاوت نیستند" این جمله را یوسف رشیدی، کارشناس آلودگی هوا در گفتگو با تهران رسانه مطرح می‌کند و می‌گوید: لندن که در سال ۱۹۵۲ بسیاری از شهروندان این شهر جان خود را به دلیل آلودگی هوا از دست دادند، اما آن‌ها بیکار ننشستند و برای رفع این مشکل اقدام کردند و موفق هم شدند. در ایران هم اگر کاری انجام دادیم می‌توانیم امید داشته باشیم که این معضل برطرف شود اگر کار نکنیم که امیدی هم نیست.
او معتقد است: رفع آلودگی هوا نیاز به اقدام و اجرا دارد و متاسفانه طی این چند وقت اخیر یک سری اتفاق‌هایی افتاد که باعث توقف اجرای آن شد شاید بپرسید که چه اتفاق هایی باید گفت چون ما تنها اکتفا کرده ایم به قانونی که نوشته شده، در صورتی که هوای آلوده از قانون ما نمی‌ترسد که با دیدن آن برود و تولید نشود."
این کارشناس محیط زیست با تاکید بر اینکه ما یک سری استاندارد برای خودرو‌ها داریم، می افزاید: اما عملا وقتی روی این تولیدات نظارت نمی‌شود چگونه می‌شود فهمید این خودرو در طی عمرش استانداردهایش باقی می‌ماند؛ درست است که ما چیزی به عنوان معاینه فنی داریم، اما چه تضمینی وجود دارد که معاینه فنی هم شرایط ماندگاری استاندارد خودرو‌ها را تائید کند یا آیا ما روی صنایع و نیروگاه‌های بزرگ نظارت داریم که فقط با گاز کار کنند، چون در برخی مواقع به آن‌ها اجبار می‌شود که از سوخت‌های سنگین استفاده کنند.
رشیدی ادامه می دهد: بنابراین مجموعه‌ای از این عوامل دست به دست هم می‌دهند که آلودگی هوا وجود داشته باشد و اگر نباشد باید بگوییم معجزه رخ داده و می‌توان گفت که در حال حاضر روز‌های پاک‌مان را مدیون باد و باران هستیم.

نسرین نیکنام




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
انهدام باند اخلال در نظم اقتصادی در تهران

انهدام باند اخلال در نظم اقتصادی در تهران

تهران رسانه | با انجام اقدامات فنی و پليسی، ماموران پليس امنيت اقتصادی تهران بزرگ موفق به دستگيری موسس شرکت های صوری با مبالغ کلان مالياتی و اعضای باند خانوادگی وی در محدوده شرق تهران شدند.

ممنوعیت حمل يدک توسط موتورسواران در تهران

ممنوعیت حمل يدک توسط موتورسواران در تهران

تهران رسانه | برخی موتورسواران در بازار تهران اقدام به حمل يدک با دست می کنند که اين اقدام خطرناک است و پليس در صورت مشاهده برخورد خواهد کرد.

فعالیت کانکس های غذافروشی در خیابان سی تیر

فعالیت کانکس های غذافروشی در خیابان سی تیر

تهران رسانه | اقدامات لازم برای ساخت کانکس‌های غذا فروشی در حال انجام است و در روزهای آینده در خیابان سی تیر نصب شده و کار خود را آغاز خواهند کرد.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت