شورا رسانه؛
جاماندن شوراهای شهر از رسانه های اجتماعی
تهران رسانه | شوراهای اسلامی شهرها و روستاها از رسانه های اجتماعی و قدرت تاثیرگذاری رسانه های نوین ارتباطی در پیشبرد اهداف خود غافل نباشند.
به گزارش تهران رسانه ؛ معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل کشور در صحبت هایی که در جلسه علنی شورای عالی استان ها داشت به نمایندگان شوراهای کشور چند پیشنهاد و راهکار ارائه کرد که از توجه به ابزارهای نوین ارتباطی تا کسب تجربه در شوراهای شهر برای داشتن نمایندگان مجلس را شامل می شد.
امیر اصفهانی در حالی در جلسه هفته گذشته شورای عالی استان ها شرکت کرد که انتظار می رفت در خصوص نحوی قانون گذاری شوراها و مغایرت آن با قانون اساسی که باعث ورود دیوان عدالت اداری به بررسی و آنالیز مصوبات شوراهای اسلامی شهرها شده تا تخلفات ریز و درشتی که برخی از اعضای شوراهای اسلامی شهرها و یا شهرداران در دوره کنونی مدیریت شهری در کشور انجام داده و منجر به منحل و یا بازداشت آنها شده است، صحبت کند.
اما او ترجیح داد در روزهای آخر این دوره مدیریت شهری به نکات دیگری اشاره کند. موضوعاتی مانند جا ماندن شورای اسلامی شهرها و روستاها از رسانه ها اجتماعی و قدرت تاثیرگذاری این رسانه های نوین ارتباطی در پیشبرد اهداف مدیریتی بود.
هر چند معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل کشور تاکید کرد که در اداره شهرها به عنوان حکومت های محلی نباید فرصت سوزی انجام شود، اما به این مساله تاکید کرد که باتوجه به تغییرات روی داده در جهان گذشته و امروز ( با اشاره به شیوع بیماری کرونا در جهان) انعطاف در تصمیم گیری ها افزایش پیدا کرده و ساز و کارها پویایی بیشتری پیدا کرده است.
منظور اصفهانی از این بخش از صحبت های خود رویکرد فعالیتی ای است که کرونا در نظام کاری و سازمانی در کل جهان ایجاد کرد و متعاقب آن رسانه های اجتماعی جایگاه به مراتب بیشتری در نظام تصمیم گیری های عمومی به ویژه در شهرها پیدا کردند.
کما اینکه وی به این مساله نیز اشاره کرد: تغییر ابزارها را هم به عنوان یکی دیگر از تغییرات مورد اشاره است به عنوان مثال تلفن در دوران قبل تنها یک وسیله برای برقراری تماس محسوب میشد اما امروز بدون آن یک فرد فلج محسوب میشود.
تمام صحبت های معاون سیاستی و امنیتی دادستان کل کشور این بود که در دنیای پسا کرونا ابزارهای مدیریتی به طور کامل تغییر پیدا کرده است و نهادی می تواند در مدیریت خود موفق عمل کند که بتواند از این ابزارها بهترین استفاده را ببرد. اما این مقام مسئول این نکته را نیز گوشزد کردکه در حالی که نباید از مبانی ارزشی غافل باشیم، باید به واقعیتها عنایت محض داشته باشیم و اگر این شناخت نسبت به واقعیتهای روز فراهم شود توان حکمرانی مطلوب را ایجاد کرد.
شوراها، سکوی پرتاب نمایندگان به بهارستان!
نکته دیگری که در صحبت های امیر اصفهانی می تواند مورد توجه قرار گیرد، توجه اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاها به جایگاه اصلی و قانونی شوراها در مدیریت و راهبری حکومت های محلی بود چرا که به اعتقاد او به عنوان فردی که دانش آموخته حقوق است، قانون اساسی کشور آن قدر دقیق است که می توان یک قرن به تمامی مفاد آن استناد کرد بر همین اساس جایگاهی که قانون اساسی برای شوراهای اسلامی متصور شده است امکان تصمیم سازی موثر و ایجاد لازم برای تصمیم گیری را محیا کرده است.
معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل کشور اما این سئوال را برای نمایندگان شوراهای اسلامی شهرها طرح می کند که باید دید هر کدام از اعضای شوراها چقدر به این نهاد مدنی اعتقاد دارند به ویژه اینکه چقدر نمایندگان مردم در پارلمان محلی از عملکرد واقعی این نهاد بالا دستی در اداره شهرها و البته روستاها شناخت کافی دارند؟
شاید جواب این سوال را بتوان در عملکرد دو دهه اخیر شوراهی اسلامی شهرها به ویژه در 5 سال اخیر به خوبی ارزیابی کرد. انحلال تعداد قابل توجهی از شوراهای اسلامی شهرها و روستاها در کشور به دلیل تخلفات گسترده و یا پیگرد قضایی تعداد قابل توجهی از اعضای شوراها و یا مدیران شهری نشان می دهد که پاسخ منطقی به سوالاتی که امیر اصفهانی مطرح می کند و به صورت غیر مستقیم اعضای شوراها را به چالش و کنکاش در این رابطه دعوت می کند، پاسخ قانع کننده و راضی کننده ای نیست و نخواهد بود!
وی بر این باور است: سلامت هم یک موضوع محوری و اصلی است که با ارتقاء جایگاه شوراها ارتباط دارد. هم سلامت رفتاری و هم سلامت شخصی. سلامت رفتاری در موضوع تصمیمات و راهکارهایی است که در شوراها اتخاذ میشود. سلامت شخصی هم این است که از موضوعات، استفاده شخصی نشود. یک عضو شورا باید نماد یک انسان متخصص و متشرع و آرمان گرا باشد.
معاون دادستان کل کشور تاکید دارد، هر چند نسبت تخلف در شورا پایین است اما نباید این مقدار کم هم باشد. بنابراین باید ساز و کاری تعیین کنیم کهاین مسائل به وجود نیاید. از این رو شورای عالی استانها میتواند برای این موضوع نیز ساز و کارهای نظارتی تدوین کند.
نکته قابل تامل دیگری که امیر اصفهانی در صحبت های خود در جمع نمایندگان شوراهای اسلامی شهرها و روستاها بیان می کند، این است که این نهادهای مدنی شهری در صورتی که در مسیر درست و قانونی خود قرار گرفته و حرکت کنند، می توانند به سکوی پرتاب نمایندگان به بهارستان و مجلس تبدیل شود.
اما او نیز به این مساله اعتقاد دارد که اگر واقعا این ظرفیت را توانسته باشیم برای شوراها ایجاد کنیم میتوانیم قانون انتخابات را هم اصلاح کنیم! این بخش از صحبت های معاون دادستان کل کشور نشان می دهد که امتیاز و رتبه شوراهای اسلامی شهرها و روستا در تربیت نمایندگان مجلس کارامد و پر توان قابل قبول تا کنون نبوده است.
عدم ارتباط منطقی بین شوراهای اسلامی شهرها و روستاها یکی دیگر از موضوعاتی است که اصفهانی به آن تاکید دارد چرا که او بر این باور است: بین این تصویر کلی که از خروجی تصمیمات شوراها ایجاد میشود با سیاستهای کلی نظام هم باید هماهنگی وجود داشته باشد. بنابراین اگر هر کدام از این 2 بخش مخدوش باشد شوراها به وظیفه خود عمل نکرده و نهاد شورا در جایگاه خود قرار نگرفته است.
معاون سیاستی و امنیتی دادستان کل کشور بر این باور است که شورای عالی استانها میتواند با ورود به این عرصه شوراها را در جایگاه خود تثبیت کند. چرا که هیات تطبیق به صورت موضوعی و موردی اقدام میکند اما یک نهادی مانند شورای عالی استانها میتواند به صورت کلی این مسئله را رصد و مدیریت کند. بنابراین میتواند یک سامانهای ایجاد کند تا تمام مصوبات درون آن قرار گرفته و به صورت هوشمند رصد شود.
- شنبه 1399/11/18 10:49
- گروه خبری : جامعه
- کد خبر : 4391
- چاپ
- منبع : تهران رسانه