تاکسی رسانه؛
سود میلیاردی شهرداری از جیب مسافران یا رانندگان؟!
تهران رسانه | شهرداری تهران بر اساس کدام قانون، حق دارد از مسافر یا راننده تاکسی های اینترنتی عوارض دریافت کند؟
به گزارش تهران رسانه ؛ باتوجه به فعالیت دو شرکت بزرگ تاکسی اینترنتی در کشور به ویژه تهران، میتوان گفت که اکثر مسافران از خدمات تپسی و اسنپ راضی هستند و به نوعی ارائه خدمات سریع و آنلاین به آنها باعث شده است که درصد رضایت مسافران از آنها بالا باشد که این موضوع میتواند در تقویت و توجه ویژه به حمل و نقل آنلاین در کشور به ویژه کلانشهر تهران مورد حمایت دولت قرار بگیرد.
اما اگر فعالیت تاکسی های اینترنتی را یک خدمت پنج وجهی ببینیم، یعنی (دولت، شهرداری، ارائه کننده خدمات، مسافر و راننده)، باید دید که کدام وجه بیشترین خدمت و کمترین سود را خواهند برد؟!
در این فعالیت نوپا، دولت وظیفه فراهم نمودن زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری را برعهده دارد که درآمد آن از هزینه های برقراری تماس تلفنی و استفاده از بستر اینترنت مسافران و رانندگان حاصل می شود.
وجه دیگر در این نوع فعالیت، شهرداری ها هستند که با دریافت یک الی یک و نیم درصد از هزینه هر سفر، به نوعی بیشترین سود را در این کسب و کار خواهند برد که هنوز مشخص نشده است که کسر عوارض شهرداری از حساب رانندگان است یا مسافر، و کسی هم نمیداند که بر مبنای کدام قانون و دستورالعمل بالادستی این عوارض دریافت میشود؟
دیگر وجه این نوع فعالیت، ارائه دهندگان خدمات هستند، مانند تپسی و اسنپ که میتوان گفت در ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای رانندگان اتومبیل، نقش مهم و کارآمدی را داشته و به گفته اکثر رانندگان، در سبد درآمدی آنها توانسته اند سود معقول اما غیرمنطقی را نصیبشان نمایند.
مسافران که به عنوان رکن اصلی درآمدزایی در تاکسی های اینترنتی هستند، بیشترین رضایت را از این نوع خدمت حمل و نقل دارند، چون هم ارزان قیمت است و هم در کوتاهترین زمان در دسترس هستند.
اما مسئله اصلی در این گزارش، رانندگان و شهرداری ها هستند، اول باید گفت که ارائه دهندگان خدمت که همان تپسی و اسنپ یا سایر تاکسی های اینترنتی هستند، بر مبنای کدام قانون و تعرفه مصوب، پانزده الی بیست درصد کمیسیون دریافت میکنند؟
در ادامه این سئوال همیشه بوده و هست که شهرداری ها با استناد به کدام قانون مصوب، عوارض از مسافران یا رانندگان دریافت می کنند که با سرجمع استفاده کنندگان روزانه از این نوع خدمت، عددی که به دست می آید به میلیارد تومان در روز می رسد.
و اما رانندگان، قشر زحمت کش که اصلی ترین نقش در این نوع فعالیت را داشته و کمترین سود نیز در آخر به آنها میرسد.
البته ناگفته نماند که درآمد حاصل از فعالیت رانندگان در طول روز رقمی معقول است که باید اضافه نمود که با هزینه های کسر شده از درآمد آنها، این سود غیرمنطقی میشود.
بنابر این گزارش و به گفته برخی رانندگان فعال در دو شرکت تپسی و اسنپ؛ تعرفه جابجایی مسافران کمتر از حد انتظار است، از هزینه هر سفر نیز 15 الی 20 درصد حق کمیسیون از طرف شرکت های ارائه دهنده خدمات کم میشود، پول دریافتی از مسافران نیز پس از گذشت زمان به حسابشان واریز می گردد که با احتساب هزینه های سنگین اتومبیل و همچنین برقراری تماس های تلفن و اینترنت و استهلاک گوش های هوشمند، باید گفت که کمترین سود در 5 وجه اعلام شده نصیب رانندگان میشود.
در پایان باید منتظر ماند تا پاسخ متولیان در شهرداری، شورای شهر و مدیران شرکت های مذکور را شنید که تا کی نرخ ها و کمیسیون ها و عوارض شهرداری بدون منطق و تصویب مراجع قانونی باید اعمال شود.
- دوشنبه 1399/10/01 04:27
- گروه خبری : جامعه
- کد خبر : 4118
- چاپ
- منبع : تهران رسانه
نظر شما
نظرات
واقعا فقط به سود مسافر است و شهرداری
چرا شورای شهر و شهرداری تهران پاسخ گو نیست؟
عوارض کجا میره پس؟
چه بخور بخوری هست این عوارض.یعنی معلوم نیست کی تصویب کرده؟
موقع پول گرفتن با یک دستور و موقع پول پس دادن باید 100 تا مجوز باشه تا بتونن
این موضوع باید در دیوان عدالت اداری مطرح بشه تا تعیین تکلیف کنند موضوع را
با سلام و خسته نباشید البته بیشترین خدمت را راننده وکمترین مزد را راننده دریافت میکند. البته نکته اینجاست هزینه عوارض شهرداری نیز همیشه به چشم میاید که بابت خیابانها و کوچه های جگر زلیخاست . یا شاید هم برای تغییر رنگ جدولهاست که البته خدارو شکر که جدولهای خوش رنگی داریم