توزیع شکر تظیم بازار در استان تهران

رشد ۳۱درصدی مشترکان آبفا در استان تهران

تشریح چگونگی اصلاح قیمت نان در استان تهران

دوره آموزشی دهیاران و پرسنل دهیاری های استان تهران

جمعه 1403/06/30

فرهنگ رسانه؛

نظر کارشناسان سوگواره «روایت شیدایی»

تهران رسانه | برخی از داوران و کارشناسان نظرشان را در مورد سوگواره مجازی «روایت شیدایی» بیان کردند.

نظر کارشناسان سوگواره «روایت شیدایی»

به گزارش تهران رسانه ؛ عضو هیئت داوران بخش عکس جشنواره «روایت شیدایی» گفت: محرم امسال با کرونا خاص‌تر شده است و عکس‌‌هایی که از آن تهیه می‌شود می‌تواند اسنادی برای نسل‌های بعدی باشد.

رسول اولیازاده از عکاسان باسابقه کشور و عضو هیئت داوران بخش عکس این جشنواره در گفت‌وگویی با اشاره به نقش هنر در واقعه کربلا گفت: در مورد واقعه کربلا، اتفاق بسیار خوبی در کشورمان رخ داده که در سال‌های اخیر در حال همه‌گیری و جهانی‌شدن است. آن اتفاق این است که عاشورا را با هنر ماندگار کرده‌ایم. از گذشته هنرهایی مثل تعزیه‌، پرده‌خوانی و .. وجود داشته که همگی باعث ماندگاری عاشورا شده است.
وی درخصوص نقش هنر عکاسی در ماندگاری حماسه عاشورا و عزاداری مردم گفت: در چند سال اخیر، با استفاده از هنر عکاسی، تصاویری از عزاداری اباعبدالله الحسین را ثبت و ضبط می‌کنیم که می‌تواند اسناد تاریخی مهمی به شمار رود. در حقیقت اگر پژوهشگری، 50 سال آینده بخواهد درباره عزاداری عاشورا در کشورمان تحقیق کند، با استفاده از این عکس‌های موجود می‌تواند کار بزرگی انجام دهد. از همین روی، وقتی جشنواره عکاسی برگزار می‌کنیم، تنها به امروز فکر نمی‌کنیم بلکه 100 سال آینده را می‌بینیم. به عنوان مثال اگر کسی بخواهد بداند مراسم عزاداری امام حسین در زمان همه‌گیری ویروس کرونا چگونه برگزار شد می‌تواند به این منابع رجوع کند. در حقیقت برگزاری چنین جشنواره‌‌هایی باعث می‌شود عکس‌ها برای ده‌ها سال بعد ماندگار شده و اسنادی تاریخی به شمار رود.
این عکاس باسابقه کشور با اشاره به برگزاری این جشنواره به همت فرهنگسرای سرو گفت: روایت شیدایی نام بسیار خوبی برای این جشنواره است؛ از این منظر که همانند ایشان که با اخلاص فراوان در راه خدا قیام کرد و جانش را از دست داد، ما هم عاشقانه و با شیدایی به روایت آن می‌پردازیم. درست است که خطراتی به دلیل ویروس کرونا وجود دارد اما با رعایت مسائل بهداشتی می‌توان این مراسم را هرچه باشکوه‌تر برگزار کرد. امیدوارم هنرمندان ما بتوانند با انتخاب بهترین سوژه‌ها محرم خاص امسال را ماندگار کنند و از قاب تصاویر به آیندگان ارائه دهند.
وی با تاکید بر ویژگی عکس‌هایی که در این جشنواره می‌توانند امتیاز بیشتری کسب کنند، گفت: انتظار اصلی از عکاسان این است که تصویرگر مولف باشند نه تصویرگر مستند. یک زمان هست که با عکاسی از بخش‌های مختلف شهر مستندسازی می‌کنید اما چه بهتر است که در عین مستندسازی مولف و خلق‌کننده‌ هم بود. به نظرم هنرمندی تاثیرگذار و جهت‌ده است که مولف بودن را در کار خود مورد توجه قرار دهد. چنین هنرمندی باید مطالعه کند و دقت بیشتری به خرج دهد تا شیدایی جامعه نسبت به امام حسین را در عکس‌هایش جلوه دهد. چنین تصاویری بهتر هم می‌تواند بر مخاطب و بیننده خود تاثیرگذار باشد.

عکاس باسابقه کشور و عضو هیئت داوران بخش عکس سوگواره روایت شیدایی تاکید کرد: عکس‌ها اثبات می‌کنند که حتی کرونا هم نتوانست عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) را تعطیل کرده ومردم همچنان درصحنه‌اند.

امیرعلی جوادیان عکاس باسابقه کشور و عضو هیئت داوران سوگواره «روایت شیدایی» در گفت‌وگویی با اشاره به ظرفیت‌های بالای عاشورا برای عکاسی گفت: در ابتدا باید بگویم این سوگواره عاشورایی پتانسیل بسیار خوبی در زمینه منابع تصویری در کشور دارد. رسم و رسوم عزاداری در جای جای ایران متفاوت است و همین موضوع باعث شده است که منابع تصویری زیاد و متنوعی در سراسر کشور داشته باشیم. خاطرم هست سال 1391 ورکشاپی در فیلیپین داشتم و در آن مجموعه‌ای از تصاویر عاشورایی که گرفته بودم را نشان دادم. آنان تعجب می‌کردند و می‌گفتند مگر می‌شود یک مراسم این قدر تنوع در شیوه برگزاری داشته باشد. این موضوع پتانسیل بسیار خوب و ظرفیت زیادی را در اختیار عکاسان گذاشته است.
وی با اشاره به سوگواره روایت شیدایی به عنوان محفلی برای تشویق عکاسان سراسر کشور برای خلق اثری ماندگار گفت: چنین جشنواره‌هایی سبب می‌شود که عکاسان تشویق شده و سراغ این سوژه‌های جدید بروند و در نهایت خروجی آنان تبدیل به گنجینه‌ای عظیم و باارزش می‌شود. به نظرم مراسم عزاداری اباعبدالله‌الحسین واقعا ظرفیت عکسی بسیار بالایی دارد. در جشنواره جهانی اربعین که هم به عنوان داور و هم به عنوان دبیر حضور داشتم این تنوع در عکس‌ها را به چشم دیدم و به نظرم عکاسان سوژه‌های خوبی در اختیار دارند.
او با اشاره به عواملی که سبب ماندگاری یک عکس عاشورایی می‌شود گفت: دقت داشته باشید در حادثه عاشورا دو رنگ حاکم بر صحنه است و این دو رنگ نماد دو جبهه مختلف حق و باطل هستند که در برابر هم صف‌آرایی کرده‌اند. رنگ سبز و رنگ قرمز دو رنگی هستند که معنا و مفهوم زیادی برای مردم دارند و عکاس باید بدان توجه داشته باشد. برای مثال در هنر تعزیه کارکرد این دو رنگ را به خوبی می‌بینید و هرکدام معنا و اصالت خاص خود را دارند.
جوادیان با اشاره به تفاوت محرم امسال با سال‌های گذشته و سوژه‌های جدید عکاسی که بدین واسطه ایجاد شده است، گفت: بیماری کرونا سبب ایجاد تغییرات ظاهری نسبت به سال‌های قبل شده است. برای مثال نوع پوشش، فاصله مردم از یکدیگر در مراسم عزاداری و ... تغییر کرده است. علاوه بر این به دلیل پوشیده شدن بخش زیادی از چهره نمی‌توانیم حزن، اندوه و اشک مردم را به تصویر بکشیم. البته از سوی دیگر عکس‌ها نشان می‌دهد که حتی این بیماری هم نتوانسته عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) را تعطیل کرده ومردم همچنان درصحنه‌اند. مطمئنا امسال عکس‌های متفاوت‌تری نسبت به سال‌های گذشته ثبت می‌شود و امیدوارم امسال آخرین سال این بیماری باشد.
وی تاکید کرد: شاید بعضی از صحنه‌ها به دلیل عدم فشردگی مردم تاثیرگذاری قبل را نداشته اما باز هم عزاداری اباعبدالله برپاست.

داور سوگواره روایت شیدایی گفت: نگاه ما در سوگواره روایت شیدایی به خاص بودن عزاداری امسال است؛ چه از منظر سوژه‌ها و چه از منظر زاویه دید.

مهریار مهدوی عضو هیئت داوران بخش فیلم سوگواره «روایت شیدایی» با اشاره به دلیل برگزاری این سوگواره از سوی فرهنگسرای سرو گفت: امسال به دلیل بیماری کرونا شیوه برگزاری عزاداری‌ها متفاوت شده و به همین دلیل شیوه‌های جدیدی نظیر روضه خانگی مطرح شده است. این موضوعات سوژه‌های جدیدی در اختیار عکاسان و فیلم‌سازان قرار داده است تا عزاداری امام حسین در قالب‌های متفاوتی به تصویر کشیده شود.
وی ادامه داد: از همین منظر معتقدم که تولیدات رسانه‌ای اعم از عکس و فیلم که امسال تولید شود، ارزش بسیار بالاتری داشته و ماندگار خواهد شد چرا که در دهه‌های آینده می‌تواند به عنوان اسنادی برای نسل‌های بعدی مورد توجه قرار گیرد. سوگواره روایت شیدایی با توجه به همین موضوع برپا شده است.
او با تاکید بر سهولت مستندسازی در سال‌های اخیر توسط عموم مردم گفت: موضوع مهم دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد سهولت در فیلم‌سازی است که در سال‌های اخیر و با پیشرفت تکنولوژی برای عموم مردم فراهم شده است. در گذشته اگر کسی می‌خواست فیلم بسازد نیاز به تهیه‌کننده داشت چرا که تهیه دوربین، لابراتوار و ... هزینه‌بر بود اما اکنون با ظهور تلفن‌های همراه هوشمند، هر کسی به راحتی می‌تواند با موبایل خود تصویربرداری کرده، تدوین کرده و مستندسازی کند. علاوه بر این بعد از ساخت آن فیلم به راحتی می‌توانید آن را نشر بدهید و در شبکه‌های اجتماعی پخش کنید. بنابراین باید نوع نگاه افراد و اندیشه‌شان را مورد بررسی قرار بدهیم.
مهدوی درخصوص نگاه سوگواره روایت شیدایی با تولیدات هنرمندان گفت: نگاه ما در این سوگواره به خاص بودن عزاداری امسال است. چه از منظر سوژه‌ها و چه از منظر زاویه دید. همه این فرصت را دارند که در این سوگواره شرکت کرده و تولیدات خود را به دید بقیه برسانند. از همین روی از همه دعوت می‌کنم در این سوگواره شرکت کرده و در این قالب عزاداری محرم امسال را ماندگار کنند. دقت داشته باشید که به عزاداری امام حسین در کشورمان به دلایل متعدد دارای ظرفیت‌های تصویری بسیار بالایی است و هر کس با توجه به دید مردم‌شناسانه خود می‌تواند آن را نمایش دهد.

عضو هیئت داوران بخش فیلم کوتاه سوگواره «روایت شیدایی» گفت: هدف‌مان استعدادیابی فیلم‌سازان جوان و نوجوان است و این موضوع در جوایز این سوگواره لحاظ شده است.

افشین فکوری عضو هیئت داوران سوگواره «روایت شیدایی» با اشاره به هدف برگزاری این جشنواره گفت: هدف اصلی و محوری فرهنگسرای سرو از برگزاری این سوگواره گسترش و تعمیق هویت دینی در عزاداری امام حسین است و از جمله دیگر اهداف آن می‌توان به بصیرت‌افزایی مردم در فرهنگ عاشورایی، به تصویر کشیدن رسوم عزاداری امام حسین(ع) در اقوام مختلف کشور، نمایش فرهنگ عزاداری، روضه‌خوانی‌های خانگی، عزاداری در مکان‌های خاص و ... اشاره کرد. این سوگواره در دو بخش حرفه‌ای و تلفن همراه برگزار می‌شود و همین موضوع باعث شده است که زمینه برای شرکت همه علاقه‌مندان فراهم باشد.
او با اشاره به تقارن ماه محرم با بیماری کرونا و تاثیر آن بر عزاداری مردم گفت: سال‌های گذشته مردم خیلی راحت‌تر در مراسمات شرکت می‌کردند اما امسال شرایط تغییر کرده است. به نظرم یکی از موضوعات مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد، به تصویر کشیدن مسائل بهداشتی در برگزاری عزاداری ماه محرم است. در روزهای گذشته که در خیابان‌ها و مراسمات می‌گشتم دیدم که غالب و اکثریت مردم نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند؛ این فرهنگ‌سازی موضوع بسیار مهمی است که می‌تواند سوژه عکاسان و فیلم‌برداران باشد. علاوه بر این عشق مردم به اباعبدالله(ع) و اهل بیت سبب شده است که حتی در این شرایط هم مراسمات عزاداری را برپا کنند.
وی تاکید کرد: یکی دیگر از تغییرات مهم تغییر سبک پخش نذورات است؛ امسال به جای پخش چای، دستکش و ماسک توزیع می‌شود که بسیار مهم است. به نظرم کرونا در کنار تمام مصایبی که برای مردم ما ایجاد کرد، سبب ایجاد همدلی و همراهی‌شان نیز شد. چنین موضوعاتی می‌تواند سوژه‌های خوبی برای هنرمندان کشورمان برای شرکت در این سوگواره باشد.
فکوری با اشاره به توجه این سوگواره به استعدادیابی فیلم‌سازان جوان گفت: در بخش فیلم کوتاه سه قالب داستانی، مستند و پویانمایی داریم؛ مهمترین عنصر برای ما در هر سه قالب به تصویرکشیدن عزاداری مردم ایران در محرم و رعایت نکات بهداشتی است. به نظرم بهترین نکته برای هر جشنواره‌ای این است که کیفیت آثار بالا باشد و امیدواریم آثار با کیفیت بالایی به دبیرخانه برسد. علاوه بر این دوست داریم نوجوانان و جوانان مشارکت بیشتری داشته باشند. هدف‌مان استعدادیابی فیلم‌سازان جوان و نوجوان است. این موضوع در نوع جوایز سوگواره لحاظ شده و به برگزیدگان رتبه سوم تا دهم تحفیفات ویژه‌ای برای شرکت در کلاس‌های فیلم‌سازی فرهنگسرای سرو درنظر گرفتیم.




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
انهدام باند اخلال در نظم اقتصادی در تهران

انهدام باند اخلال در نظم اقتصادی در تهران

تهران رسانه | با انجام اقدامات فنی و پليسی، ماموران پليس امنيت اقتصادی تهران بزرگ موفق به دستگيری موسس شرکت های صوری با مبالغ کلان مالياتی و اعضای باند خانوادگی وی در محدوده شرق تهران شدند.

ممنوعیت حمل يدک توسط موتورسواران در تهران

ممنوعیت حمل يدک توسط موتورسواران در تهران

تهران رسانه | برخی موتورسواران در بازار تهران اقدام به حمل يدک با دست می کنند که اين اقدام خطرناک است و پليس در صورت مشاهده برخورد خواهد کرد.

فعالیت کانکس های غذافروشی در خیابان سی تیر

فعالیت کانکس های غذافروشی در خیابان سی تیر

تهران رسانه | اقدامات لازم برای ساخت کانکس‌های غذا فروشی در حال انجام است و در روزهای آینده در خیابان سی تیر نصب شده و کار خود را آغاز خواهند کرد.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت