فرهنگ رسانه؛
از کتاب ایرانی تا دیزی سنگی!
مهدی جمشیدی | ایران به مصرف کننده کتاب های ترجمه شده و غذاهای فست فود برند خارجی تبدیل شده است.
به گزارش تهران رسانه ؛ یک پژوهشگر فرهنگی و اجتماعی معتقد است؛ ایران به مصرف کننده کتاب های ترجمه شده و غذاهای برند خارجی تبدیل شده است.
مهدی جمشیدی، پژوهشگر اجتماعی و فرهنگی گفت؛ هنوز با گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، نمیدانم اقدامات فرهنگی ایران در سایر کشورها چه منفعت معنوی و مادی برای کشورمان دارد.
وی گفت؛ پنج سال پیش رستورانی با برند آمریکایی "کی اف سی" با کلی سر و صدا در تهران افتتاح و سپس با حکم مراجع ذی صلاح پلمپ شد.
همچنین زمان توافق های هسته ای و زمزمه های برداشتن تحریم ها علیه ایران، خبر ایجاد نمایندگی مک دونالد در کشور سر و صدا کرد و هریک از مسئولین اظهارنظرهای خود را در این مورد بیان و رسانه ها به آن پرداختند.
اما نکته قابل توجه و مهم این است که آیا اینقدر مسئله ای به این کم اهمیتی و حتی بی اهمیتی مهم است که اینطور گسترده به آن پرداخته می شود و ناخواسته و غیرمستقیم چنین برندی تبلیغ و مورد توجه جامعه قرار میگیرد.
مکدونالد، بزرگترین رستوران زنجیرهای جهان است، که با بیش از ۳۵٬۰۰۰ شعبه در ۱۱۹ کشور، روزانه به ۶۴ میلیون مشتری سرویس میدهد .محصولات مکدونالد عبارتنداز: همبرگر، چیزبرگر، مرغ، سیب زمینی سرخ کرده، صبحانه، نوشابهها و دسرها .
شرکت مکدونالد در سال ۱۹۴۰ توسط ریچارد و موریس مکدونالد، با مشارکت ری کراک در سن برناردینو، کالیفرنیا بنیان نهاده شد. امروزه دفتر مرکزی این شرکت در اوک بروک، ایلینوی، ایالات متحده آمریکا قرار دارد.
کیافسی به معنای مرغ سوخاری کنتاکی، نام یک رستوران زنجیرهای آمریکایی است که در سال ۱۹۵۲ توسط کلونل هارلند ساندرز در ایالت کنتاکی آمریکا آغاز به کار کرد و همینک در بیش از یکصد کشور جهان دارای بیش از سیزده هزار رستوران است. در حدود هفتصد و پنجاه هزار نفر در سراسر جهان در رستورانهای کیافسی بصورت مستقیم و غیرمستقیم کار میکنند.
مرغ سوخاری غذای اصلی این رستورانها را تشکیل میدهد.
جمشیدی افزود؛ نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که چگونه یک برند میتواند فرهنگ یک کشور را به جهان معرفی نماید، موضوعی که ما از آن غافل بوده ایم و نه تنها در صنعت غذایی، بلکه در سایر حوزه ها هم نتوانسته ایم آنگونه شاید و بایسته در آنها سرمایه گذاری کنیم و خود را به جهانیان معرفی نمائیم.
و اما در کنار موضوعات مهم حوزه گردشگری، مد لباس و مو، کتاب و هنر سینما که از ابزارهای کلیدی در ترویج فرهنگ یک جامعه بشمار میآیند، معرفی غذاهای اصیل که معرف فرهنگ و سبک زندگی جوامع است می تواند به نوعی نه تنها در حوزه گردشگری، بلکه در بخش های کارآفرینی و اشتغال زایی نقش موثری را ایفا نماید.
وی گفت؛ متأسفانه در حوزه گردشگری بسیار ضعیف عمل نموده ایم و در معرفی پوشاک و مدل های مو ایرانی هم غافل بوده ایم و در سینما که زبان زد جهانیان هستیم هم نتوانسته ایم با مشارکت سایر کشورها در ساخت فیلم های مشترک فعالیت نموده تا شاید جهانیان اینگونه با ایران آشنا شوند.
این پژوهشگر فرهنگی اجتماعی درخصوص فرهنگ مطالعه و کتابخوانی گفت؛ آنچه در بازار کتاب ایران امروزه شاهد هستیم بیشتر کتابهای ترجمه شده اروپا و آمریکا است درحالی که نویسندگان صاحب نام و نشان ایرانی در چاپ اثر خودشان نیز در داخل با مشکل مواجه هستند.
وی به صنعت غذا اشاره کرد و گفت؛ امروزه دغدغه های زندگی و تغییر سبک زندگی باعث گردیده تا بسیاری از مردم هرجامعه به استفاده از غذاهای آماده و فست فودی روی آورده که همین امر نشان از استقبال آنان از رستورانهای زنجیره ای معتبر بوده و باعث میشود تا کارآفرینان برتر جهان به آن توجه ویژه نمایند.
و اما موضوعی که مورد توجه بنده است، معرفی غذاهای اصیل ایرانی از جمله دیزی سنگی است که اگر سرمایه داران و مسئولین امر در ۴۰ سال گذشته به آن توجه داشتند و ثبت برند و تأسیس رستورانهای زنجیره ای در کشور و قبول نمایندگی در سایر کشورها را مورد توجه قرار میدادند، امروز نه تنها نگران افتتاح کی اف سی در کشور نبودیم، بلکه با سیاستگذاری صحیح و علمی می توانستیم نوعی از سبک زندگی را با غذای اصیل ایرانی به جهانیان معرفی نماییم.
راه اندازی رستوران های زنجیره ای در جهان به منظور معرفی غذاهای خاص مربوط به ایران، نه تنها می تواند نقش به سزایی در صنعت توریسم ایفا نماید، بلکه فرهنگ کشور را در زوایای مختلف از جمله معرفی لباس و نوع پوشش ایرانی، معرفی و ترویج سبک مدل مو ایرانی و حتی عرضه فیلم های ساخت داخل ترجمه شده را یدک کشیده که این خود یک جهاد اقتصادی و فرهنگی به شمار می آید.
امید است در کنار سایر موفقیت ها، ترجمه کتابهای نویسندگان ایرانی به زبان های مختلف جهان در دستورکار قرار بگیرد و همچنین برند "دیزی سنگی" ثبت جهانی شود که با راه اندازی شعب در مرکز هر استان، نه تنها می توان نسل دهه هشتاد داخلی را با غذاهای سنتی آشنا کرد، بلکه با قبول نمایندگی در سایر کشورها می توان فرهنگ ایرانی - اسلامی را ترویج نمود.
- جمعه 1399/03/23 05:46
- گروه خبری : فرهنگ
- کد خبر : 3618
- چاپ
- منبع : تهران رسانه