نظارت رئیس قوه قضاییه بر مراجع قضایی استان تهران

انتصاب سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران

ارزیابی دستگاه های خدمت رسان استان تهران

توجه به نهضت مدرسه سازی در استان تهران

پنج شنبه 1403/09/01

یادداشت؛

روابط عمومی چه نقشی در بهبود ارتباطات سازمانی دارد؟

محمدرضا چیت ساز | هرگاه بحث ارتباطات برای یک سازمان پیش می آید، اولین گزینه ذهنی ما می بایست کارشناسان و فعالان حوزه روابط عمومی باشد.

روابط عمومی چه نقشی در بهبود ارتباطات سازمانی دارد؟

ارتباط محوری است که جهان بر پایه آن می چرخد و علم، صنعت و هنری را نمی شناسیم که از این موضوع بی نصیب باشد. ارتباطات صحیح، خوب و کاربردی حال خوب را برای افراد و سازمانها رقم می زند و این را نباید از یاد ببریم که نهادها را افراد می سازند و ارتباط بین آن ها شکل دهنده سازمان است. افراد به عنوان سرمایه های انسانی و بالاترین دارایی هر سازمانی اگر روابط خوبی با خالق خود، خانواده خود و خانواده سازمانی شان برقرار نمایند سلامت ساختارها، بهبود کارکردها، بقا و توسعه سازمان خود را رقم خواهند زد.

ارتباطات در هر سازمان سطوح و انواع متنوعی دارد و این وجود ارتباطات است که مبنای شکل گیری ساختار سازمان را فراهم می نماید که آجر بنای اصلی هر سازمانی است که پا به عرصه وجود می گذارد. آن چه مسلم است جایگاه های سازمانی، نقش ها، سیاست گذاری، همه و همه بر مبنای نوع ارتباطات موجود، گذشته و آتی تدوین می شوند و بر مبنای کارکردها و توسعه این ارتباطات، تعاریف، سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های سازمانی نیز مورد برنامه ریزی مجدد، باز تعریف و بازنگری قرار می گیرند.

در سطوح مختلف ارتباط یک سازمان بر مبنای موقعیت مخاطب با انواع ارتباطات درون سازمانی، برون سازمانی و بین سازمانی مواجه هستیم.

همان گونه که در هر علم و صنعتی، متخصصین آن بایستی امور را در دست بگیرند، هرگاه بحث ارتباطات برای یک سازمان پیش می آید، ناخودآگاه اولین گزینه ذهنی ما مدیران و کارشناسان و فعالان حوزه روابط عمومی در آن سازمان، خواهد بود.

بحث تنظیم ارتباطات سازمانی یکی از وظایف و تخصص ها در حوزه کار گسترده روابط عمومی است که همواره بایستی با ظرافت، بر مبنای روش های علمی و کاملاً هنرمندانه به سرانجام برسد. وظیفه ای خطیر که همواره بایستی در حال بازنگری، بهسازی و توسعه باشد، زیرا که تحولات در یک سازمان از یک سو، انواع رفتارهای ارتباطی سازمان و سرمایه های انسانی آن اثرگذار بوده و از سوی دیگر خود مجدداً از نتیجه این تحولات و تغییرات متأثر می شود و این به مثابه یک چرخه پویا بین بنیادهای ارتباطات سازمان دائماً در حال حرکت و جنب و جوش است که گردش صحیح این چرخه به منزله حرکت آن سازمان به سمت هدف و در مسیر توسعه خواهد بود.

به خاطر داشته باشیم شناخت ویژگی های هر جایگاه و سرمایه های انسانی مخاطب ما، در آن جایگاه و نحوه تعامل شخصیت های حقیقی و حقوقی در قالب اصول حاکمیت شرکتی مواردی است که قطعاً روابط عمومی با توجه ویژه و موشکافی در آن ها می تواند، به درستی و به شکلی بنیادی و اثر بخش به ایفای نقش بپردازد. آن چه در ادای صحیح این رسالت می تواند، تسریع کننده باشد، دیدگاه سطوح عالی در یک سازمان و اعتقاد آن ها به فعالیت و رسالت و حیاتی بودن جایگاه آن در سازمان خود می باشد و از آن جا که در اغلب ساختارها ارتباط مستقیم بین مدیریت ارشد و مسئولین این حوزه لحاظ شده است، اهمیت این باور بارها بیشتر از قبل خواهد بود.

آن چه که بیش از پیش بایستی به آن توجه کرد اثرگذاری فعالیت های روابط عمومی در قالب تنظیم ارتباطات و توسعه آن بر کسب و کار شرکت، درآمد زایی و توسعه فعالیت های آن به عنوان یک بخش جدایی ناپذیر و حیات از بدنه سازمان است.

روش های متنوع برای توسعه ارتباطات در یک سازمان در تعاملات داخلی و خارجی اش در بسترهای سنتی و نوین قابل پیاده سازی بوده و همین وجود تنوع بی نهایت در این زمینه است که به نوعی خود سرزمین فرصت هاست برای خلق خانواده های سازمانی یکپارچه و یکدل و افراد از الگوی ارتباطات سازمانی خود می توانند، برداشت های مثبتی را برای تنظیم و بهبود ارتباطات شخصی خود در سطح خانه و جامعه داشته باشند و این همان جهان زیباست با ارتباطات سالم و زیبا.

روابط‌عمومی یک سازمان در جایگاه مشاوری هوشمند و راهبردی همفکر و چراغ راهی درکنار سایر ارکان یک سازمان برای مدیریت ارشد آن خواهند بود و در تصمیم سازی ها نقشی کلیدی را ایفا می کنند.

این نکته را نیز در پایان نباید از یاد برد که جنس ارتباطات و کیفیت آن همواره در سطح فرد، خانواده، جامعه، ملت ها و جهانی عاملی است تعیین کننده که فرداهای روشن ما را رقم می زنند. فرداهایی با روزهایی که حاضرین در هر سوی ارتباط خشنود و راضی هستند.

محمدرضا چیت ساز/ فعال روابط عمومی




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
ارزیابی ایمنی هتل ها در تهران

ارزیابی ایمنی هتل ها در تهران

تهران رسانه | با توجه به اینکه هتل‌ها محل تجمع مردم است، به صورت ویژه ارزیابی ایمنی شده اند.

جایزه جهانی به شهرداری تهران رسید

جایزه جهانی به شهرداری تهران رسید

تهران رسانه | پروژه زیست محیطی شهرداری تهران موفق به دریافت بیست و دومین جایزه جهانی شهرهای زیست پذیر (LivCom) شد.

اجرای تور درختان دیرزیست در تهران

اجرای تور درختان دیرزیست در تهران

تهران رسانه | تور درختان دیر زیست تهران روز جمعه ۲ آذرماه از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۱۲:۳۰ برگزار خواهد شد.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت