معرفی ایران مال؛
بازار بزرگ ایران
بازار بزرگ ایران موسوم به «ایران مال» به عنوان یکی از پنج مال برتر جهان جزء عظیمترین پروژههای تجاری، فرهنگی و اجتماعی است که بین دو کلانشهر تهران و کرج واقع شده است.
تهران رسانه با توجه به سیاست خود در خصوص حمایت از فعالان تجارت و بازرگانی داخلی، در این گزارش سعی می نماید با توجه به حمایت از فعالان اقتصادی کشور که با پشتوانه بخش خصوصی فعالیت می نمایند، برند بازار بزرگ ایران را معرفی نماید. در ادامه، متن معرفی بازار بزرگ ایران که از سایت برند بازار بزرگ ایران استخراج شده است را بشرح زیر منتشر می نماییم، امید است با حمایت هموطنان از برندهای داخلی، شاهد شکوفایی و توسعه بخش های تجاری و اقتصادی در داخل و خارج از کشور باشیم.
معرفی بازار بزرگ ایران
بازار بزرگ ایران موسوم به «ایران مال» به عنوان یکی از پنج مال برتر جهان جزء عظیمترین پروژههای تجاری، فرهنگی و اجتماعی است که بین دو کلانشهر تهران و کرج واقع شده است. این مجموعه احاطهشده در میان ۳ فرودگاه مهرآباد، پیام و امام خمینی (ره)، در شمال غربی تهران بزرگ و حاشیه پارک چیتگر، همجوار دامنههای جنوبی رشته کوههای البرز و نزدیکی دریاچه خلیج فارس، در منطقه ۲۲ و انتهای اتوبان شهید همت و شهید خرازی در زمینی به مساحت ۳۱۷ هزار مترمربع احداث شده است.
پروانه ساختمانی بازار بزرگ ایران در ۹۳/۱/۳۱ با عنوان تغییر نقشه پنجم و بر اساس آخرین پروانه تغییر نقشه صادر شده در ۹۳/۱۲/۱۹ با مساحت کل ۱.۶۶۹.۵۰۴ مترمربع به نام مالک، شرکت توسعه ساختمانی البرز تات صادر شده که از این میزان تا کنون حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار مترمربع ساخته شده است.
این سازه شکوهمند را میتوان نتیجه ایده و انگیزه ایرانی، توان فنی- مهندسی ایرانی، تلاش متخصصان و کارگران ایرانی، در دوران اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران، با استفاده از بهترین مصالح و مواد اولیه و سازهای برای تمام ایرانیان این نسل و نسلهای آینده قلمداد نمود که آیین رونمایی از آن در روز جهانی کارگر (۹۷/۰۲/۱۱) که مصادف با میلاد حضرت ولی عصر(عج) بود، با شکوه تمام و با حضور بزرگان عرصه اقتصاد، فرهنگ، تجارت و رسانه برگزار شد.
ایده اولیه احداث این سازه تمدنی از معمار اقتصادی، فعال تجاری و کارآفرین نام آشنای ایران، مهندس علی انصاری است که در سکوت خبری و رسانهای، این کار سترگ را با تمامی دشواریها و تنگناها، در دوران تحریم به فرجامی نیک رسانده است و همچنان اشتیاقی برای مطرح شدن و گفتگو با رسانهها ندارد و معتقد است مهم انجام یک کار است، نه توصیف آن.
«ایرانمال» یک شرکت سهامی عام و متعلق به بانک آینده است. این شرکت با مجوز بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار تاسیس شده است. بخشی از سهام، واگذار شده و بعد از بهرهبرداری از پروژه، سهام در بورس عرضه میشود و بانک آینده در نهایت از مالکیت پروژه خارج خواهد شد.
بانک آینده به استناد مصوبه یکهزار و یکصد و سی و هفتمین جلسه شورای پول و اعتبار، از ادغام بانک تات، مؤسسه اعتباری صالحین و مؤسسه اعتباری آتی، در تیرماه سال ۱۳۹۱ ایجاد و بر اساس مجوزهای صادره از سوی بانک مرکزی ج.ا.ایران و سازمان بورس و اوراق بهادار؛ تحت شماره ۴۴۲۳۲۵ و شناسه ملی ۱۰۳۲۰۸۹۴۸۷۸، در ۹۲/۰۵/۱۶ به ثبت رسید.
بانک آینده از مجموعه بیش از ۱۷هزار سهامدار، با سرمایه انسانی توانا (حدود ۳۹۰۰نفر) و حدود ۳.۵ میلیون نفر مشتری، در قالب يكی از بزرگترین و موفقترین بانكهای تجاري خصوصی و با راهبرد حضور مؤثر و كارآمد در حوزههاي خدمات بانكداري: خرد، تجاری، مؤسسهاي و خدمات بانكداري اختصاصي در بستر آخرین دستاوردهای فناوري اطلاعات و ارتباطات، با ۲۰۰ شعبه در سراسر کشور، مشغول فعالیت است.
توسعه اقتصادی و اشتغال
در دنیای امروز در زمان رکود، بانکها بهطور مستقیم وارد صحنههای اقتصادی میشوند تا ریسک سرمایهگزاری کاهش یابد. از طرفی کارآفرینان و صاحبان ایدهای در کشورهای مختلف وجود دارند که دانش انجام یک فعالیت یا ایده نو را دارند که به دلایل فقدان منابع مالی یا مشکلات وثیقهای نمیتوانند آن را اجرا کنند. در این شرایط بانکها به کمک آنها میآیند و کار را تا زمان بهرهبرداری پیش میبرند. از طرفی بانک آینده از ادغام چند موسسه، تعاونی و بانک ایجاد شده که هر یک از این نهادهای مالی دارای پروژههایی بودند که یکی از آنها بازار بزرگ ایران بود. بنابراین این بانک در این پروژه به عنوان سرمایهگذار اصلی وارد شد. بانک آینده توانسته یک ایده بزرگ را به منصه ظهور برساند. ایدهای فراتر از یک پروژه ساختمانی. ایدهای چند وجهی که در نوع خود کمتر در دنیا دیده میشود. معمولاً در مجتمعهای تجاری دیگر یا امکانات رفاهی غالب است یا بخش تجاری؛ اما این پروژه به تمام وجوه توجه ویژه دارد.
روش مالکیت بازار بزرگ ایران مطابق با روش های مرسوم در دنیاست. براساس روشهای مرسوم در مجتمعهای مشابه در دنیا، یک شرکت، مالک است و واحدها به هیچ عنوان واگذار نمیشود. بلکه اجاره داده میشود یا سهم از فروش از آنها گرفته میشود. شرکت مالک نیز سهامی عام است و یک شرکت بهرهبردار هم در کنار آن فعال است. ایران مال، یک شرکت سهامی عام و متعلق به تمامی مردمان ایران و بویژه طبقات متوسط و ضعیف است و چندان که نظام جمهوری اسلامی برآمده از تلاش و توان مردم و برای همه مردمان این دیار است، ایران مال نیز متعلق به تمامی اهالی مملکت سربلند ایران اسلامی است.
این مجموعه در زمان ساخت، روزانه برای حدود ۲۰.۰۰۰ نفر طی ۶ سال بهطور مستقیم و به عبارتی اشتغال پایدار به میزان ۴۳.۰۰۰.۰۰۰ نفر-روز ایجاد نموده است. پس از بهرهبرداری، اشتغال مستقیم بیش از ۱۸۰۰۰ نفر به صورت مستقیم و حدود ۱۰۰.۰۰۰ نفر به طور غیرمستقیم در این بازار بزرگ، تأثیر ویژهای در رفع معضل بیکاری خواهد داشت و با کمک در ایجاد زیرساخت مناسب برای ورود سرمایههای بیشتر، سرآغازی بر حرکت یک اقتصاد مستحکم و پویا خواهد بود و با جلوگیری از خروج ارز و بازاری رو به رشد، همراه با جذب گردشگران از سراسر جهان، نویدبخش آیندهای درخشان برای ایران اسلامی خواهد بود.
بازار بزرگ ایران علاوه بر شرکت در معتبرترین نمایشگاه شاپینگ مالهای جهان به نام MAPIC در شهر کن فرانسه طی ۳ سال متوالی به عنوان شاخصترین مجتمع تجاری و چندمنظوره منطقه خاورمیانه، از سوی مؤسسه ارزیابی کننده مجموعههای تجاری جهان از جمله RLI مورد ارزیابی و ثبت واقع شده و در نشریات این مؤسسات در سطح بینالمللی معرفی و در سال ۲۰۱۷ جایزه برترین مال جهان را از نظر ابعاد و فضاهای خدماتی، فرهنگی و تفریحی از RLI دریافت نموده است.
تمایز ایرانمال نسبت به سایر مجتمعهای مشابه جهان که با توجه به مساحت و کارکرد، اصطلاحا مال نامیده میشوند، این است که ۷۰ درصد فضای آن کاربری مشاعات، تفریحی، فرهنگی، گردشگری، دینی، ورزشی، خدماتی، رفاهی و پارکینگ دارد.
توسعه گردشگری
پس از انجام مطالعات و امکانسنجیهای لازم، با توجه به وجود دو کلانشهر تهران و کرج در نزدیکی یکدیگر، مناسبترین مکان برای احداث این مال، در نقطه مرکزی بین این دو شهر و در منطقه ۲۲ تهران جانمایی شد. این موضوع بدین معناست که اگر دایرهای به مرکزیت ایرانمال و شعاع حدود ۲۵ کیلومتر رسم نماییم، این دایره از مراکز شهرهای تهران و کرج عبور خواهد کرد.
منطقه ۲۲، در سطح تهران و فراشهري قابليت دسترسي بينظيري دارد. دسترسيهاي مهم منطقه، آزادراه تهران-كرج و بزرگراه تهران- شمال است كه بزرگراه در حال احداث تهران- شمال به عنوان شريان اصلي شمال به جنوب كشور، مسير اصلي رفت و آمد است. جمعیت این منطقه در سال ۱۳۹۵ حدود ۱۵۰ هزار نفر بوده است و پیشبینی میشود، جمعیت آن تا سال ۱۴۰۴، به ۴۵۰ هزار نفر برسد.
رفت و آمد شهروندان و مراجعات متعدد برای استفاده از خدمات عمومي موجود در سطح منطقه ۲۲، جمعيت شناور قابل توجهي را به منطقه ۲۲ روانه مينماید. وجود چنين ظرفیت و توانمندي در منطقه، ميتواند اين موقعيت جغرافيايي را به قطب بزرگ اقتصادي تبديل نمايد.
منطقه ۲۲ مراکز علمی و پژوهشی متعدد دارد و به عنوان قطب علمی- تحقیقاتی غرب تهران مطرح است. دانشگاههای علامه طباطبایی، پیام نور و علوم انتظامی، پژوهشگاه فنی مهندسی زیستفناوری، پژوهشگاه پلیمر، دانشکده ژنتیک، داروسازی آترا، پژوهشگاه صنعت نفت دانشگاه صنعتی شریف شامل دهها دانشکده از جمله دانشکدههای گاز، نفت و پتروشیمی، باغ ملی گیاهشناسی و اداره آب و فاضلاب منطقه از آن جملهاند. در سالهای اخیر سعی شده است با برگزاری کارگروههای مختلف بین شهرداری و سازمانهای دیگری که در عمران منطقه نقش دارند، یکپارچگی و هماهنگی بیشتری برای مدیریت منطقه ایجاد شود.
این منطقه در سالهای اخیر به محلی برای اجرای طرحهای گردشگری به خصوص گردشگری شهری تبدیل شده و توجه مدیران و مسئولان را در سطح منطقهای و فرامنطقهای به خود جلب نموده است. از این منطقه با عنوان عرصه فراغتی آینده تهران تعبیر شده است. در واقع توسعه پایدار، گردشگری شهری و مدیریت شهری، سه ضلع از یک مثلثاند که در صورت ارتباط مؤثر با یکدیگر به نتایج مثبتی منجر خواهند شد.
منطقه ۲۲ شهرداري تهران با وسعت قابل توجه، چندين كاربري گردشگري شاخص دارد. طبق بررسیهای مشاوران معمار و شهرساز، منطقه ۲۲ در افق ۱۴۰۰ جمعیت ساکن منطقه ۵۰۰.۰۰۰ نفر و جمعیت شناور منطقه در روزهای تعطیل ۴۵۰.۰۰۰ نفر پیشبینی شده است. برنامهریزی و مدیریت برای خدماترسانی و پاسخگویی به این جمعیت در سالهای آتی از سال ۱۳۹۰ در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت.
تعریف و اجرای پروژههای بسیار مهم درمانی، آموزشی، اداری، تجاری، فرهنگی، ورزشی و سایر کاربریهای ضروری و ارائه خدمات ویژه به شهروندان، اشتغال و بهکارگیری توان و تخصصها موجب توسعه این منطقه و تبدیل آن به قطب گردشگری شهر تهران میشود و فعالیتهای متنوع و خدمات گسترده به تبع تأمین فضای مناسب و مطلوب برای تفریح و تفرّج شهروندان، رونق اقتصادی ویژهای ایجاد مینماید.
تمایل سرمایهگزاران بخش خصوصی و دولتی به سرمایهگزاری در منطقه ۲۲ مشهود و روزافزون است و این ویژگی میتواند به رونق منطقه بیانجامد و دسترسیهای آسان و متعدد، شبکههای بزرگراهی مختلف و موقعیت جغرافیایی منطقه بهعنوان یکی از مبادی ورودی و خروجی شهر تهران نیز و سایر امکانات و ویژگیهای این منطقه دست در دست هم نهادهاند تا منطقه ۲۲ قطب توسعه اقتصادی شهر تهران شود.
اهداف ایرانمال
تفکر و اندیشهای که منجر به ساخت «ایرانمال» شده است، تمامی باورهای دینی و ملی و داشتههای تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی و تمدنی را ترکیب نموده است، تا جهانیان اراده وعزم متخصصان ایرانی را با حیرت وشگفتی به تماشا بنشینند.
این بازار بینظیر با ارائه بهترین محصولات موسسات معتبر بین المللی و بهترین کالاهای داخلی، نماد یک اقدام زیر بنایی در تحقق توسعه پایدار اقتصادی- اجتماعی و فرهنگی است. اهداف اصلی این پروژه شامل موارد زیراست.
کمک به رشد و توسعه پایدار اقتصادی
جذب گردشگر داخلی و خارجی و سرمایهگذاری بخش خصوصی و ایجاد اشتغال پایدار
ارائه محیطی سالم برای تفریح، اوقات فراغت و خرید تمامی افراد جامعه خصوصاً جوانان کشور و کشورهای همسایه
آشنایی هر چه بیشتر مردم با تاریخچه و هویت فرهنگ ایرانی- اسلامی
کمک به تسریع روند توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی
کمک به اقتصاد ملی از طریق افزایش تبادلات تجاری، مثبت نمودن تراز تجاری و رهایی از اتکای اقتصاد ملی به نفت
معکوس نمودن روند خروج ارز از کشور و مثبت نمودن تراز تجاری در حوزههای تجارت داخلی و تجارت بینالملل
کمک به ارتقای توانمندی شرکتها و کمپانیهای ایرانی در ارائه محصول و افزایش کیفیت و رضایتمندی مشتریان با واقع شدن و همجواری با شرکتهای قدرتمند خارجی
توسعه
مرکز مالی بینالمللی ایران IIFC (Iran International Financial Center)
شکلگیری و ایجاد مراکز مالی بینالمللی در کشورهای توسعهیافته از سال ۱۹۸۰ میلادی به بعد، با هدف تجمیع ستادها و دفاتر اقتصادی، پولی و مالی در یک مکان و نیز فراهم نمودن زمینه اقامت و رفاه فعالان اقتصادی و فعالیتهای شرکتها، بانکها و نهادهای پولی و مالی، صرافیها، هتلها، خدمات مسافرتی، مجتمعهای تجاری-تفریحی و نیز ایجاد همافزایی در یک مکان مطمئن و مشخص انجام شد. طراحان مرکز مالی بینالمللی ایران، با مطالعه تطبیقی و تجربیات کشورهای توسعهیافته و دارای چنین مراکزی در مجاورت ایرانمال در طرح توسعه، چنین مرکزی را ایجاد نمودند.
برج مالی در ضلع غربی ایرانمال در ۴۰ طبقه و ابعاد و ارتفاعی متفاوت حدود ۲۸۰ تا ۳۰۰ متر در حال احداث است. با احداث این برج، ۸ طبقه پارکینگ، ۱۰ طبقه با کاربریهای تجاری، تفریحی، فرهنگی، ورزشی و خدماتی و طبقات مالی بینالمللی به مجموعه میافزاید.
با توجه به توسعه منطقه ۲۲ تهران و رشد پرشتاب پیشبینی شده برای بازار تجاری کشور، این برج با فراهم کردن امکانات رفاهی و دسترسی مطابق با استانداردهای بینالمللی، قلب تجارت ایران و منطقه خاورمیانه پیشبینی میشود. طبق مذاکرات انجام شده با مدیران و مسئولان اقتصادی، این برج اداری به عنوان تالار اقتصادی بینالمللی ایران در نظر گرفته شده است.
- پنج شنبه 1397/06/22 04:26
- گروه خبری : اقتصاد
- کد خبر : 338
- چاپ
- منبع : تهران رسانه