نصیری اظهار نمود؛
تقویت «ما میتوانیم» و باور «باید قوی شویم»
عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانهای ایران معتقد است رسانهها با تقویت شعار «ما میتوانیم» و باور «باید قوی شویم» میتوانند به ایجاد روحیه خودباوری ملی و قویشدن کشور کمک کنند.
به گزارش تهران رسانه ؛ معصومه نصیری با بیان اینکه اساساً توجه و تقویت اعتماد به نفس ملی زمینهساز توسعه کشور و حرکت به سمت قویتر شدن در تمام عرصهها خواهد بود، گفت: در راهبردهای کلان تحقق توسعه همه جانبه روحیه خودباوری، میل به پیشرفت و اعتماد به نفس ملی دارای اهمیتی غیر قابل انکار هستند.
وی تاکید کرد: چنانچه کشوری خودباوری پایینی داشته باشد نباید منتظر موفقیت و پیروزی در عرصههای مختلف نیز باشد و البته باید همواره در انتظار تزلزل عزت ملی خود بوده و چه بسا در نهایت مجبور به تسلیم نیز بشود.
این مدرس دانشگاه افزود: از آنجا که اعتماد به نفس ملی یک ضرورت و عامل قطعی و اصلی برای ادامه پیشرفتهای یک کشور محسوب میشود، تضعیف این مولفهها نیز جزو استراتژیهای دشمن برای مقابله قلمداد میگردد.
نصیری با اشاره به نقش مهم گروههای مرجع از جمله رسانهها و نخبگان در راستای تقویت ما میتوانیم و ضرورت حرکت به سمت قویتر شدن، تصریح کرد: امروزه بخش قابل توجهی از زمان افراد توسط رسانهها برنامهریزی میشود و این یعنی رسانه نقش مهمی در تأثیرگذاری بر افکار عمومی و آگاهسازی جامعه و تقویت یا تضعیف باور توانستن میشود.
این کارشناس رسانه با بیان اینکه رسانه همانگونه که در ایجاد حس باور اتکا به توان داخلی جهت حرکت و نیل به پیشرفت و قدرتمندی کشور نقش بسزایی دارد، در جهت عکس آن یعنی کاهش یا از بین بردن باور توانمندی نیز مؤثر است، افزود: نگاهی به روح حاکم بر بیانیه گام دوم انقلاب و بندهای مختلف آن مؤید این حقیقت است که جدی ترین و مؤثرترین اقدام جهت توسعه ایران اسلامی، خودباوری و قوی شدن در ابعاد و عرصههای مختلف است.
وی با بیان این که رسانه در بازتولید تفکر خودباوری یا عدم خودباوری نقش جدی ایفا میکند، تصریح کرد: همان گونه که رسانههای خارجی بر دمیدن نااُمیدی و مأیوس شدن از آینده و نیز بدبینی نسبت به شرایط موجود متمرکز شدهاند، رسانههای داخلی ضمن ایفای وظیفه دیده بانی و گوشزد نمودن نقاط ضعف میبایست نسبت به تقویت روحیه خودباوری و انعکاس مطلوب دستاورهای کشور اقدام کنند.
این پژوهشگر و فعال رسانهای همچنین با بیان اینکه این نگاه در رسانه که خبر خوب، خبر بد است باید اصلاح شود، گفت: رهبر معظم انقلاب راه حل مشکلات کشور را قوی شدن عنوان کردهاند و قوی شدن نیازمند نگرشی است که قدرتمند بودن و قدرتمند شدن را دغدغهمندانه پیگیری کند.
نصیری همچنین گفت: رسانه با انعکاس بی امان نقاط ضعف بدون پرداختن به نقاط مثبت و پیشرفتها، میتواند نگاه «ما نمیتوانیم» را تقویت کند و این در حالی است که بیانیه گام دوم بر مساله «ما میتوانیم» تاکید ویژهای دارد. ما میتوانیم یعنی ما قوی خواهیم شد و هیچ مانعی نمیتواند این عزم و اراده را متوقف یا مخدوش کند.
وی در ادامه با تاکید بر این که سیاستگذاری رسانهای و پیوست رسانهای تمام اقدامات در کشور باید منطبق با تقویت داشتهها و گوشزد نمودن ضعفها در راستای قویتر شدن باشد، خاطرنشان کرد: در روزگاری که دستگاه رسانهای دشمن در جنگ تمام عیار و همه جانبه رسانهای سعی در انحراف افکار عمومی آن هم با ارائه اطلاعات نادرست دارد، رسانههای داخلی بازوان قدرتمندی خواهند بود که نه هم صدا با دشمن بلکه در مقابل او جریان ساز بوده و نقش آفرینی خواهند کرد.
عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانهای ایران گفت: «ما میتوانیم» و «باید قوی شویم» در این میان، دو دستور کار جدی تمام دستگاههای تصمیم ساز، اجرایی و نیز رسانههاست تا به این وسیله ما وارد مرحله تمدن سازی شویم.
- دوشنبه 1398/11/07 06:23
- گروه خبری : فرهنگ
- کد خبر : 3183
- چاپ
- منبع : مهر