توزیع شکر تظیم بازار در استان تهران

رشد ۳۱درصدی مشترکان آبفا در استان تهران

تشریح چگونگی اصلاح قیمت نان در استان تهران

دوره آموزشی دهیاران و پرسنل دهیاری های استان تهران

جمعه 1403/06/30

گزارش قیمت نان؛

انتقاد از افزایش قیمت نان در استان تهران

گرانی نان در استان تهران، موجب انتقادات مردم و بسیاری از شخصیت های این استان، به ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی شده است.

انتقاد از افزایش قیمت نان در استان تهران

به گزارش تهران رسانه ؛ افزایش قیمت نان در استان تهران در حالی رقم خورده است، که مسئولان افزایش هزینه های نانوایان را دلیل این افزایش قیمت می دانند و سعی در توجیه دلایل این افزایش دارند.

شعار دولت یازدهم و در پی آن دولت دوازدهم جلوگیری از تورم بوده است و این امر در تبلیغات انتخاباتی نیز به خوبی دیده می شد، اما در عمل به ویژه در دولت دوازدهم گرانی های بی حساب و کتاب مصرف کنندگان را آزار داده است.

در این بین و در حالی که مردم هر روز سخت تر از روز گذشته تامین معیشت می کنند، دوم مهرماه بود، که اتحادیه نانوایان سنتی تهران با انتشار اطلاعیه‌ای قیمت جدید نان را اعلام کرد، که بر اساس این اطلاعیه قیمت لواش گردان با وزن چانه ۱۴۰ گرم ۳۰۰ تومان، قیمت تافتون گردان با وزن چانه ۱۴۰ گرم ۳۰۰ تومان، قیمت بربری ساده با وزن چانه ۵۱۰ گرم ۱۰۰۰ تومان،‌ قیمت تافتون سنتی با وزن چانه ۲۳۰ گرم ۵۵۰ تومان و قیمت تافتون خراسانی با وزن چانه ۲۳۰ گرم ۵۵۰ تومان اعلام شد.

البته گرانی نان از ابتدای دولت دوازدهم زمزمه ای بود، که در محافل مختلف شنیده می شد و پالس های نارضایتی از قیمت نان در جامعه به وجود آمد، در برخی شهرستان ها نانوایان به طور خودسرانه اقدام به گران کردن نان کردند، که در واکنش به این اقدام آن ها شاهد برخوردی جدی از مسئولین نبودیم، که این عدم برخورد به نوعی چراغ سبز گرانی نان تلقی شد.

این چراغ سبز تا جایی مشهود بود، که تعدادی از مسئولان مرتبط در استان تهران، گرانی نان را درخواست نانوایان و حق آن ها می دانستند و معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران نیز ۵ تیرماه ۹۸ در حاشیه جلسه شورای آرد و نان استان تهران در جمع خبرنگاران گفته بود: « حتماً برای سامان دهی( بخوانید افزایش) قیمت نان در استان تهران برنامه داریم و از آخرین باری که قیمت نان در استان تهران افزایش یافته است، چهار سال سپری می‌شود و اکنون قصد سامان دهی این وضعیت را داریم. »

انتقادات نمایندگان مجلس از افزایش قیمت نان در استان تهران

اما گرانی نان در استان تهران، موجب انتقادات مردم و بسیاری از شخصیت های این استان، به ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی شد، عضو کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم شهرستان های ملارد، شهریار و قدس در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر خواستار بررسی افزایش قیمت نان در مجلس شد و اظهار داشت: با افزایش قیمت نان در این شرایط مخالف هستم.

محمد محمودی شاه نشین گفت: تغییرات قیمتی در نان به عنوان قوت غالب مردم بسیار حساس و پر اهمیت است و نمی توان در این خصوص یک جانبه و نسنجیده اقدام کرد.

این انتقادات به محمودی شاهنشین ختم نشد و عضو کمیسیون حقوقی مجلس و نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی نیز با آن مخالفت است و در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه نظارت دقیقی برا نانوایی ها نیست و گران فروشی نان در آزادپزها مشاهده می شود، نانوایی های دولتی نیز بعضا اقدام به فروش آرد یارانه ای می کنند.

حجت الاسلام حسن نوروزی اضافه کرد: در سال جاری و با توجه به فشارهای اقتصادی موجود گران کردن نان صحیح نیست و نمی توان با استدلال این که قیمت نان سال ها است، گران نشده است، اقدام به افزایش قیمت این کالای اساسی سفره مردم کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم شهرستان های ورامین، پیشوا و قرچک در این مجلس نیز از مخالفان گران کردن قیمت نان است، سید حسین نقوی حسینی با بیان این که گرانی نان به مردم ضرر می زند، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: افزایش قیمت نان مانند افزایش قیمت بنزین بر تورم تمام کالاها موثر است.

وی خواستار اتخاذ تصمیم استراتژیک توسط دولت در خصوص گرانی نان شد و گفت: نباید برای جبران هزینه نانوایان، دولت اقدام به در آوردن پول از جیب مردم کند، نان از کالاهای یارانه ای است و اگر قیمت آن افزایش یابد باید یارانه را به مردم پرداخت کنیم و اگر قیمت افزایش نیابد باید این یارانه به نانواها پرداخت شود.

بسیاری از نانوایی ها قدرت اداره نانوایی با قیمت های قبلی را نداشتند

این انتقادات و گلایه مندی ها در حالی صورت می گیرد، که معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران معتقد است، بسیاری از نانوایی ها با قیمت قبلی دیگر قدرت اداره نانوایی را نداشتند و سامان دهی قیمت نان نیز در راستای رعایت منافع مردم و نانوایی ها صورت گرفته است.

محمد امامی امین که اصرار دارد از واژه «سامان دهی» به جای « گرانی» استفاده کند، در جلسه شورای آرد و نان استان تهران این گونه توضیح داد: مصوبه سامان دهی قیمت نان به زودی ابلاغ می شود و پس از آن، نظارت ها و بازرسی ها آغاز می شود و در صورت بروز هرگونه تخلف، کم فروشی یا گران فروشی با اتحادیه و واحد متخلف برخورد قضایی خواهد شد.

وی اضافه کرد: قیمت نان سنگک ۲ رو کنجد یک هزار و یک رو کنجد ۵۰۰ تومان برای نان سنگک ویژه سقف قیمت در نظر گرفته شده با ۲۵ گرم افزایش چانه ۳ هزار تومان مجموع نان آزادپز با ۲ رو کنجد است.

این مسئول اقتصادی استان تهران افزود: نان بربری و تافتون و دیگر نان های سنتی به دلیل عدم افزایش قیمت طی چند سال اخیر با کاهش وزن چانه مواجه بود و این افزایش قیمت با توجه به افزایش حجم چانه و وزن نان افزایش قیمتی نیست.

وی گفت: با این سامان دهی در خیلی از نانوایی‌ها باید کاهش قیمت داشته باشیم و از این طریق با افزایش خودسرانه قیمت‌ها مقابله می شود.

از دی ماه ۹۳ تاکنون افزایش قیمت نداشتیم

مدیرکل صمت استان تهران نیز به طور کلی معتقد است، که افزایشی در قیمت نان نداشته ایم و تنها قیمت ها سامان دهی شده است.

یدالله صادقی با بیان این که از دی ماه سال ۹۳ تاکنون قیمت نان افزایش نداشته است، گفت: اما افزایش هزینه های نانوایان سبب کاهش کیفیت نان شده و نان نیز با وزن مصوب ارائه نشده است.

وی افزود: نرخ نان جدید و وزن مصوب به نانوایی های سراسر استان تهران اعلام شده است، اما برخی از نانوایان آن را رعایت نکردند و با کم فروشی و ارائه نان با وزن کم تر چانه برخورد می کنیم.

صادقی بیشترین تخلف نانوایی ها از زمان اعلام نرخ را کم فروشی دانست و گفت: نانوایی های متخلف اعمال قانون و جریمه می شوند.

خط و نشان برای نانوایی های متخلف

نرخ اعلامی برای نان در شهرستان های استان تهران نیز سبب واکنش های متعدد از سوی فرمانداران به عنوان نمایندگان دولت شده است، در شهریار، فرماندار این شهرستان سعی در توجیه افزایش قیمت نان داشته است و در این زمینه می گوید: نرخ نان در شهرستان شهریار برابر با شهر تهران ولی با وزن چانه بیشتر است.

نوراله طاهری می افزاید: پس از ابلاغ نرخ نامه جدید به شدت با متخلفان برخورد خواهد شد، این نرخ ها با درصدهای اعلام شده با شرایط شهرستان بومی سازی شده است.

وی اضافه کرد: مدتی این اتفاق که قیمت‌ها به صورت خودسرانه در نانوایی ها افزایش یافت و وزن چانه‌ها کاهش یافت، در سراسر کشور رخ داد و بعد از ابلاغ نرخ نامه جدید به شدت با متخلفان برخورد خواهد شد و نخواهیم گذاشت بر خلاف نرخ نامه عمل کنند.

اغلب مسئولین اجرایی، برخورد با متخلفان را از محاسن افزایش قیمت نان دانسته اند، در حالی که این سوال پیش می آید، که اگر می توان با متخلفان برخورد کرد، چرا قبل از افزایش قیمت با نانوایانی که خودسرانه اقدام به افزایش قیمت کرده بودند، برخورد نشد.

به نظر می رسد، باید برای تغییر قیمت نان به عنوان یکی از کالاهای استراتژیک و اساسی عملکرد مناسب تری را شاهد بودیم.




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
انهدام باند اخلال در نظم اقتصادی در تهران

انهدام باند اخلال در نظم اقتصادی در تهران

تهران رسانه | با انجام اقدامات فنی و پليسی، ماموران پليس امنيت اقتصادی تهران بزرگ موفق به دستگيری موسس شرکت های صوری با مبالغ کلان مالياتی و اعضای باند خانوادگی وی در محدوده شرق تهران شدند.

ممنوعیت حمل يدک توسط موتورسواران در تهران

ممنوعیت حمل يدک توسط موتورسواران در تهران

تهران رسانه | برخی موتورسواران در بازار تهران اقدام به حمل يدک با دست می کنند که اين اقدام خطرناک است و پليس در صورت مشاهده برخورد خواهد کرد.

فعالیت کانکس های غذافروشی در خیابان سی تیر

فعالیت کانکس های غذافروشی در خیابان سی تیر

تهران رسانه | اقدامات لازم برای ساخت کانکس‌های غذا فروشی در حال انجام است و در روزهای آینده در خیابان سی تیر نصب شده و کار خود را آغاز خواهند کرد.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت