هنر رسانه؛
ساختار جایگاه گروه روابط عمومی در پروژه های هنری
جایگاه گروه روابط عمومی در پروژه های هنری اونی نیست که فکر میکنید، یه تهیه کننده بعد از دریافت موافقت اصولی یا پروانه ساخت اثر خود، اولین اقدامی رو که باید انجام بده، تشکیل گروه روابط عمومی برای پروژه ست.
روابط عمومی چیست؟
روابط عمومی جایگاهی است که می بایست اقدامات آگاهانه، برنامه ریزی شده و سنجیده را جهت کسب تفاهم متقابل بین سازمان و مخاطب برقرار نماید.
رسانه چیست؟
رسانه یک پل ارتباطی عینی و عملی است که نقش به سزایی در برقراری ارتباط میان جامعه و مسوولین و بلعکس ایفا می نماید و به نوعی تأمین کننده نیازهای جامعه از طریق ساختارهای خود می باشد.
اما آنچه مورد بحث در این یادداشت است، نقش و جایگاه روابط عمومی در رسانه های دیداری کشورمان به خصوص سینمای ایران می باشد.
وقتی به فرایند تولید یک اثر در سینما توجه می کنیم، متوجه ضعف و عدم توجه به جایگاه روابط عمومی خواهیم شد، به نوعی که روابط عمومی را فقط با درج عنوان و مسوول آن در عوامل یک فیلم خواهیم دید.
اغلب فیلم های ساخته شده در کشورمان بر اساس نوع نگاه نویسنده، کارگردان و یا تهیه کننده ساخته می شود و محتوای داستان یک فیلمنامه به نگرش فکری نویسنده آن بستگی دارد نه نیاز روز جامعه، که در همین راستا روابط عمومی می تواند با توجه به نیاز جامعه، کمبودها و کاستی های فرهنگی و اجتماعی جامعه، نوع نیاز روز آحاد مردم و حتی با توجه به سطح اقتصاد خانواده در جهت تولید یک فیلم فاخر و پر مخاطب نقش به سزایی را ایفا نماید.
برای ساخت یک فیلم سینمایی، تهیه کننده باید مراحل تهیه فیلمنامه، انتخاب سرمایه گذار، دریافت مجوز ساخت، انتخاب کارگردان و سایر عوامل را طی نماید تا یک فیلم مطلوب و مخاطب پسند اکران شود و همچنین برقرای ارتباط با رسانه های نوشتاری، شنیداری و دیداری هم در اولویت کار قرار دارد تا تمامی مراحل تولید یک فیلم به مخاطبان گزارش گردد که نبود مدیر روابط عمومی در کنار تیم تولید باعث می شود تا نتوان به طور شایسته ای مردم را با سینما دوست نمود یا به سینما نزدیک کرد.
به همین منظور فعالان عرصه هنر و سینمای ایران می بایست نگاه جامع تر و تخصصی تری به نقش و جایگاه روابط عمومی در سینمای ایران داشته باشند که این مهم در ابتدا با تشکیل "انجمن مدیران روابط عمومی سینمای ایران" به عنوان یک صنف تأثیر گذار محقق خواهد شد.
وقتی به ما بگن بیا و قلب این حیوان رو جراحی کن، اولین دیالوگی که به زبان میاریم این جمله ست؛ من که جراح دامپزشک نیستم!
الان طوری شده که هرکسی تلگرام در گوشیش نصب کرده، دیگه خودشو کارشناس روابط عمومی، رسانه، تبلیغات، فضای مجازی و .... میدونه!
چقدر خوبه که ما خودمون رو کارشناس همه چیز ندونیم!
در حال حاضر مد شده که در پروژه های هنری (سینما، تلویزیون, تئاتر، موسیقی و ...) عناوین زیادی رو در تیتراژ میبینیم که یکی از اونا مدیر روابط عمومی یا مشاور رسانه ایه.
اما جایگاه گروه روابط عمومی در پروژه های هنری اونی نیست که فکر میکنید، یه تهیه کننده بعد از دریافت موافقت اصولی یا پروانه ساخت اثر خود، اولین اقدامی رو که باید انجام بده، تشکیل گروه روابط عمومی برای پروژه ست.
و اما ساختار گروه روابط عمومی در پروژه های هنری را میتوان بشرح زیر تعریف نمود که در یادداشت بعدی، به وظایف هریک از مسئولیت ها به اختصار اشاره خواهد شد.
*گروه روابط عمومی
مدیر روابط عمومی
مسئول برنامه ریزی و هماهنگی
مسئول سایت و فضای مجازی
مسئول تبلیغات
کارشناس خبر
طراح و گرافیست
عکاس
فیلمبردار پشت صحنه
مسئول تشریفات
مسئول پژوهش
مهدی جمشیدی | فعال اجتماعی و رسانه ای
- دوشنبه 1398/01/05 17:02
- گروه خبری : هنر
- کد خبر : 1710
- چاپ
- منبع : تهران رسانه