توزیع شکر تظیم بازار در استان تهران

رشد ۳۱درصدی مشترکان آبفا در استان تهران

تشریح چگونگی اصلاح قیمت نان در استان تهران

دوره آموزشی دهیاران و پرسنل دهیاری های استان تهران

جمعه 1403/06/30

در جلسه شورای شهر؛

کلیات لایحه بودجه 98 شهرداری تهران تصویب شد

کلیات لایحه بودجه ۹۸ شهرداری تهران با ۱۳ موافق و ۶ مخالف به تصویب رسید.

کلیات لایحه بودجه 98 شهرداری تهران تصویب شد

به گزارش تهران رسانه ؛ روز یکشنبه در یکصد و بیست و هفتمین جلسه علنی شورای پنجم شهر تهران کلیات بودجه 18 هزار و 200 میلیارد تومانی سال 98 شهرداری با 13رای موافق و 6 رای مخالف به تصویب رسید.
برخی از اعضای شورا به ویژه کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی با این لایحه مخالف بودند.

** تمرکززدایی مهمترین رویکرد بودجه سال آینده شهرداری تهران
معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران در تشریح این لایحه،‌بودجه ریزی سال آینده را عملیاتی عنوان کرد و گفت: با تمرکززدایی از بودجه‌های خدمات شهری و اجتماعی، پایه بودجه مناطق به خصوص مناطق کمتر برخوردار پایتخت افزایش یافته است.
سکینه اشرفی افزود: جدا از الزامات شورای شهر برای تدوین بودجه سال آینده، دستورالعمل بودجه نیز از سوی وزارت کشور به شهرداری‌های سراسر کشور ابلاغ شد که بر اساس این الزامات و دستورالعمل، لایحه بودجه سال 98 شهرداری تهران، تدوین شده است.
وی به مقایسه بودجه سال آینده با ارقام بودجه‌های سنواتی شهرداری تهران پرداخت و گفت: طی سال‌های اخیر میزان تورم به ترتیب 9.11، 9.6 و 9 درصد بوده است که با اعمال این نرخ تورم، بودجه شهرداری تهران در سال 97 باید به عدد 230 هزار میلیارد ریال می‌رسید که با 56 هزار میلیارد ریال بودجه اعمال نشده، سقف بودجه شهرداری تهران در سال 97 حداکثر 174 هزار و 205 میلیارد ریال بود.
اشرفی اضافه کرد: با این حساب، بودجه نه تنها افزایش نیافته، بلکه از نظر قدرت خرید سال 94 و بهای ارائه خدمات به شهروندان در سال‌های بعد از آن، با کاهش چشم‌گیری روبرو بوده و در واقع بودجه با رویکرد انقباضی مصوب شده است.
معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه طی 4 سال گذشته مجموعه اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مالی رشد متوسط منفی داشته است، تاکید کرد: طی سال های 92 تا 97 به قیمت ثابث سال 95 رشد متوسط مجموعه اعتبارات حدود 7 درصد کاهش داشته است به طوری‌که رشد متوسط اعتبارات هزینه‌ای 11 درصد افزایش و رشد اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای 12 درصد کاهش یافته است.
وی در ادامه به جهت‌گیری‌های کلی و سیاست‌های بودجه‌ای در لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: تجهیز منابع عمومی شهرداری تهران و اتکاء به درآمدهای مالی پایدار، انضباط مالی در بودجه، سامان‌دهی طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، توانمندسازی، اداره اقتصادی و افزایش بهره‌وری سازمان‌ها و شرکت‌ها، بودجه ریزی عملیاتی و همگرایی و هم افزایی در کلیه اقدامات و وظایف برای کاهش هزینه‌ها مهمترین رویکردهایی است که به طور کامل در بودجه سال آینده مورد توجه قرار گرفته است.
به گفته اشرفی، مهمترین تغییر بودجه سال 98 نسبت به سنوات پیش از آن، تطبیق بودجه با احکام برنامه پنج‌ساله سوم توسعه شهر تهران است.
معاون شهردار تهران بودجه ریزی‌ عملیاتی را یکی از موضوعات مهم بودجه سال 98 در راستای سیاست‌های بودجه‌ای و احکام برنامه دانست و گفت: با بودجه‌ریزی عملیاتی، همه اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه بر اساس واحد سنجش، مقدار واحد سنجش و میزان بهای خدمات هر واحد سنجش مورد لحاظ قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: در نتیجه بودجه‌ریزی عملیاتی، تمرکززدایی به خوبی محقق شده و برخی اعتبارات حوزه اجتماعی و خدمات شهری که پیش از این در حوزه ستادی تمرکز داشته به واحدهای مناطق گسیل شده است؛ در نتیجه این اقدام حتی پایه بودجه برخی مناطق نیز تغییر چشم‌گیری داشته است.
اشرفی با ذکر مثالی در خصوص تغییر پایه بودجه مناطق شهرداری تهران گفت: در 10 سال گذشته یک کارشناسی از عدد پایه بودجه مناطق صورت گرفته و هرسال مبلغی به این پایه افزوده میشد اما امسال، این عدد پایه بر اساس ظرفیت هر منطقه متفاوت لحاظ شده به طوریکه برای مثال بودجه منطقه یک شهر تهران که منطقه برخورداری محسوب می‌شود در سال آینده تنها یک درصد افزایش یافته اما بودجه منطقه 15 تا 27درصد و بودجه منطقه 16حداقل 22درصد رشد داشته است.

** از لایحه بودجه انتظار معجزه نداشته باشید
همچنین رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز در تشریح بودجه شهرداری گفت: بودجه سندی است که واقعیت های ما را منعکس می کند و نباید از بودجه انتظار معجزه داشته باشیم.
مرتضی الویری افزود: این بودجه ۱۴ بهمن به صورت رسمی به شورای شهر ارسال شد و در طول ۲۸ روز کاری همه کمیته ها و کمیسیون ها به صورت شبانه روزی به تطبیق و بررسی ابعاد مختلف این لایحه پرداختند.
وی با تأکید بر اینکه لایحه بودجه در اکثر موارد در چارچوب سیاست های ابلاغی شورا و برنامه ۵ ساله سوم تدوین شده، گفت: سال ۹۸ سالی خاص و پرچالش است و باید با درک فضای سیاسی و اقتصادی و رکود و تورم احتمالی، بودجه ریزی کنیم.
الویری ادامه داد: جمع کل درآمدها و منابع بودجه سال آینده ۱۸ هزار و ۲۳۸ میلیارد تومان در کمیسیون تلفیق مورد موافقت قرار گرفت که ۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان درآمدها، ۸ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان منابع حاصل از سرمایه و ۱۲۰۰ میلیارد تومان دارایی های مالی است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به بودجه سازمان ها و شرکت ها، خاطرنشان کرد: بودجه سازمان ها و شرکت ها ۵ هزار و ۶۷۱ میلیارد تومان است و در تبصره ها تلاش شده خزانه داری الکترونیک، شفافیت و انضباط پذیری در بودجه در اولویت قرار گیرد.
وی افزود: در حوزه مصارف، اولویت با حمل و نقل عمومی، دیون و مطالبات و موضوعات زیست محیطی بوده است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران اضافه کرد: می توان با ۱۵۰۰ کیلومتر فیبر نوری جواب آنتن های سراسری شهر را که منظر شهری را هم نازیبا کردند و از نظر مسائل بهداشتی نیز مناسب شهر نیستند، جمع آوری کنیم.
وی خطاب به اعضای شورا گفت: نباید از بودجه انتظار معجزه داشته باشیم اما تصمیماتی وجود دارد که می تواند آثار خود را بر زندگی مردم و حتی بودجه شهرداری بگذارد.
در ادامه بررسی این لایحه الهام فخاری به عنوان مخالف کلیات بودجه گفت: به این جهت با کلیات مخالفم که فکر می‌کنم بودجه منطبق با لایحه سوم توسعه شهری نیست همان منطقی که در بودجه سال ۹۶ و ۹۷ وجود داشته در بودجه ۹۸ نیز وجود دارد و نشانی از تغییر رویکرد نسبت به اداره شهر دیده نمی‌شود؛ ضمن اینکه در بخش فرهنگی و اجتماعی هم کاهش بودجه چشمگیر است.
عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: منطقه یک به دلیل اینکه منطقه‌ای برخوردار است کمترین افزایش را بودجه را داشته، اما هنوز رتبه آن در میان بودجه مناطق یک است اگر امسال نتوانیم بودجه را اصلاح کنیم زمان زیاد دیگری برای این منظور باقی نمانده است.
سید محمود میرلوحی دیگر عضو شورا نیز در خصوص این لایحه گفت: سقف بودجه را می‌شد تا ۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش داد.
وی به عنوان موافق کلیات بودجه افزود:‌ آنچه انجام شده ناکافی است اما باید شرایط موجود کشور و محدودیت‌هایی را که با آن مواجه هستیم بپذیریم ما هم در موضوع تامین منابع هم در اصلاح ساختار و هم در شیوه هزینه‌کرد قدرت مانور محدودی داریم.
عضو شورای شهر تهران ادامه دارد: معتقدم در حوزه منابع سقف بودجه را تا ۲۰ هزار میلیارد تومان می‌شد افزایش داد اما ظرفیت‌ها مورد غفلت قرار گرفته و نه توانسته‌ایم منابع پایدار شهر تهران را شناسایی کنیم و نه تحصیل کنیم اما تنوعی که در خصوص چند قلم مثل محیط زییست و حفظ باغات ایجاد شده قابل توجه است.
وی با بیان اینکه در سال ۹۵ منابع پایدار شهرداری زیر ۲۵ درصد بود گفت:‌ اکنون شورا منابع پایدار را حداقل ۴۰ درصد اعلام کرده و همین الان به تحقق ۳۳ درصدی در این زمینه رسیده‌ایم.
به گفته میرلوحی، اگر سال گذشته درآمد از محل پسماند ۱۴ میلیارد تومان بود برای سال آینده این درآمد تا ۵۰۰ میلیارد تومان قابل تحقق است.
میرلوحی ادامه داد: ما ۷۵۰ هزار مترمربع فضای دکه و رستوران در بوستان‌ها داریم که بهره‌وری آنها پایین بوده است.
پس از میرلوحی محمد جواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران به عنوان مخالف کلیات بودجه گفت: فاصله جدی با انتظارات داریم البته امسال تنظیم لایحه بودجه تفاوت جدی با سال‌های گذشته داشت و آن این بود که شورا توانست برنامه سوم را تنظیم کند تا بودجه بر اساس آن نوشته شود بنابراین به خاطر کمبود وقت باید به معاونت برنامه‌ریزی شهرداری حق داد اما انتظاری هم که داشتیم برآورده نشد.
حق‌شناس گفت : درآمدهای ناپایدار در بودجه ۹۸ افزایش چشمگیری یافته است
حق شناس با تاکید بر لزوم افزایش سهم درآمدهای پایدار گفت: در سال ۹۷ عوارض مازاد تراکم ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تصویب شد که این رقم در بودجه ۹۸ افزایش ۳۷ درصدی داشته و به ۴ هزار و ۷۸۲ میلیارد رسیده است؛ اعلام کرده بودیم با شهرفروشی مخالفیم اما این گونه عمل نکرده‌ایم و این نوع عملکردها آثار خود را در حوزه اقتصاد مسکن می‌گذارد.
این عضو شورای شهر تهران با اشاره به عدم توجه به درآمدزایی پایدار اظهار داشت: ۳۵ فرهنگسرا، ۷۰ خانه فرهنگ و ۵۰ سرای محله داریم که می‌توانند نسبت به تامین هزینه‌های خود اقدام کنند اما در لایحه به اینها بی‌توجهی شده است.
پس از استماع نظرات موافق و مخالف در نهایت کلیات لایحه بودجه ۹۸ شهرداری تهران با ۱۳ موافق و ۶ مخالف به تصویب رسید.




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
انهدام باند اخلال در نظم اقتصادی در تهران

انهدام باند اخلال در نظم اقتصادی در تهران

تهران رسانه | با انجام اقدامات فنی و پليسی، ماموران پليس امنيت اقتصادی تهران بزرگ موفق به دستگيری موسس شرکت های صوری با مبالغ کلان مالياتی و اعضای باند خانوادگی وی در محدوده شرق تهران شدند.

ممنوعیت حمل يدک توسط موتورسواران در تهران

ممنوعیت حمل يدک توسط موتورسواران در تهران

تهران رسانه | برخی موتورسواران در بازار تهران اقدام به حمل يدک با دست می کنند که اين اقدام خطرناک است و پليس در صورت مشاهده برخورد خواهد کرد.

فعالیت کانکس های غذافروشی در خیابان سی تیر

فعالیت کانکس های غذافروشی در خیابان سی تیر

تهران رسانه | اقدامات لازم برای ساخت کانکس‌های غذا فروشی در حال انجام است و در روزهای آینده در خیابان سی تیر نصب شده و کار خود را آغاز خواهند کرد.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت