صابری اظهار نمود؛
تشکیل «اتاق پایش سلامت پل های تهران»
از دو دهه گذشته تاکنون کشورهای چین، آمریکا، استرالیا و سوئد پایش پل های شهری و بین شهری را آغاز کردند اما این مهم هنوز در ایران مغفول مانده است.
به گزارش تهران رسانه ؛ علیرضا نوری مدیر امور فنی و عمرانی، استاندارد سازی و امور بحران این مرکز صبح چهارشنبه – 1 اسفند- در نشست «تکنولوژی های نوین پایش سلامت پل های شهری» موضوع پایش سلامت پلها را یکی از اقدامات مورد نیاز شهر تهران دانست که اطلاعات مورد نیاز برای ترمیم و مقاوم سازی پلها و تخمین عمر باقیمانده سازه را فراهم می سازد. همچنین این مهم پیش زمینه لازم برای اعلام هشدار قبلی از خرابی سازه را فراهم می سازد.
در ادامه محمدرضا صابری متخصص حوزه پایش سلامت پلها با اشاره به اهمیت موضوع پایش اظهار کرد: از دو دهه گذشته تاکنون کشورهای چین، آمریکا، استرالیا و سوئد پایش پل های شهری و بین شهری را آغاز کردند اما این مهم هنوز در ایران مغفول مانده است.
صابری با اشاره به وجود بیش از 700 پل در تهران خاطرنشان کرد: این پل ها رو به زوال اند و بعضا دچار آسیب های جدی اند و پایش سلامت آنها باید به یک خواست جمعی تبدیل شود.
وی با اشاره به نقش اساسی مشاوران در فرآیند پایش سلامت پل ها گفت: در ایران به علت عدم توانمندی برخی از مشاوران و جوان بودن این دانش بعضا ادعاهایی در خصوص پایش سلامت مطرح می شود که از اساس درستی برخوردار نیست و لازم است حدود و ثغور و توانمندیهای پایش سلامت به نحو مناسب در دستگاههای متولی شناخته شوند.
این متخصص حوزه پایش سلامت پلها به هزینه گزاف نگهداری پل ها اشاره کرد و گفت: بازرسی از پل ها فرآیند جدای از پایش پل ها نیست و این فرآیند شامل رفتارنگاری و رفتارسنجی است که در مرحله نخست ارزیابی تفصیلی پل ها صورت می گیرد.
صابری همچنین بر زمان مناسب پایش سلامت پل ها تاکید کرد و گفت: برای تهران نیازمند تشکیل «اتاق پایش سلامت» هستیم که در زمان های مناسب زنگ خطر سلامت پل ها را به صدا درآورد تا اقدامات لازم در زمان صحیح انجام پذیرد.
در ادامه این جلسه رحمتی، مدیر مقاوم سازی و نگهداشت پل و ابنیه فنی سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران گزارشی از اقداماتی که شهرداری تهران در خصوص پلها به انجام رسانیده است ارائه نمود و افزود: در چند سال اخیر اقدامات ارزشمندی در حوزه پایش سلامت پلها انجام پذیرفته است که با وجود محدودیتهای مالی این اقدامات پرفایده و بی سابقه هستند. ضمنا ایشان به پرسشهای برخی از حضار در خصوص مشکلات سلامت پلهای مناطق تابعه پاسخ دادند.
در ادامه این جلسه نیز رضا کرمی محمدی دانشیار، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر توسی باارائه پاورپوینتی سیستم پایش پل ها را به سیستم SHM (پایش سلامت بدن انسان) تشبیه کرد و افزود : همانگونه که در زمان وقوع بیماری در بدن انسان آزمایشها و بررسیها و پایش دقیق سلامت مورد نیاز است و این مهم لازم است توسط افرادی متخصص انجام پذیرد، پایش سلامت پلها نیز لازم است توسط افراد متخصص انجام شود. این آزمایشها و بررسیها ممکن است منجر به کشف مشکل یا مسئله ای در بخشهایی از پلها گردد که قطعا وجود مشکل موضوعی مترقبه نیست، اما این مهم در صورتی که منجر به رفع مشکل و پیشگیری از بروز حوادث یا مخاطرات بیشتر گردد موضوعی بسیار ارزشمند است. وی سپس با تشریح سیستم BRIMOS به ملزومات سامانه پایش پلها اشاره و اقدام به تشریح بایسته های پایش سلامت پلها کرد.
- یک شنبه 1397/12/05 13:33
- گروه خبری : جامعه
- کد خبر : 1537
- چاپ
- منبع : تهران رسانه