وعده های خیالی؛
کم توجهی مسئولان به راه اندازی مترو پرند
خط مترو حدفاصل فرودگاه امام (ره) تا شهر پرند حدود ۹ کیلومتر است که به عنوان آخرین مرحله و فاز سوم مترو تهران-پرند برنامه ریزی شده است.
به گزارش تهران رسانه ؛ کارنامه مدیران کنونی شهرداری تهران در خصوص مترو مشخص است. ایمن سازی و تکمیل بخشی از خط ۷ تنها خروجی مترو در این ماه ها بوده است. هنوز وعده افتتاح بخشی از خط ۶ که قرار بود آبان ۹۶ به بهره برداری برسد اجرایی نشده، به نظر مدیران کنونی شهر آن میزان که از مترو سخن می گویند دغدغه توسعه مترو را ندارند و در این مدت سعی کرده اند با واگذاری بخشی از شبکه مترو تهران به وزارت راه مانع تحقق توسعه و کارایی مترو تهران شوند .
در متن نامه معاون حمل و نقل به دفتر شهردار که سال گذشته (96) نوشته شده، آمده است :خط مترو حدفاصل فرودگاه امام (ره) تا شهر پرند حدود ۹ کیلومتر است که به عنوان آخرین مرحله و فاز سوم مترو تهران-پرند برنامه ریزی شده است. در حال حاضر پیشرفت حدود ۴۵ درصدی داشته به نحوی که مسیر زیرسازی و ابنیه فنی و پل ها احداث و همچنین سازه ایستگاه پرند اجرا شده و حتی در بخش کوچکی نیز ریل گذاری شده است.
برای تکمیل و راه اندازی این بخش از خط حدود ۳۲۴ میلیارد تومان بودجه نیاز است که در صورت تأمین می توان کمتر از یک سال این فاز را به بهره برداری رساند.
در بخش دیگری از این نامه یادآوری شده است : تأمین بودجه این خط به عهده دولت است و در بودجه امسال برای این پروژه ۳۷ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و تاکنون ۲۴ میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی تخصیص داده شده، برای سال آتی (۹۷) نیز حدود ۱۸ میلیارد پیش بینی شده که با این روند تأمین مالی، راه اندازی این خط ابهامات زیادی خواهد داشت. پیشنهاد می شود با توجه به مسئولیت وزارت راه، در خصوص خطوط حومه، ادامه اجرای این خط به وزارت راه و شهرسازی واگذار شود.
در حالی در تمام این ماه ها مترو پرند متوقف شده است که بهره برداری از آن می تواند بخش قابل توجهی از سفرهای روزانه از پرند را به پایتخت پوشش دهد و مانند خط ۵(مترو تهران-کرج ) کارایی داشته باشد.
بر اساس نامه نماینده شهر پرند بخش عمده ای از این پروژه انجام شده وبخش باقی مانده نیز در زمان بهره برداری لازم نیست .
در بخشی از نامه ای که نماینده پرند به شهردار وقت نوشته، اعلام کرده بودکه زیرساخت های این خط تا ۹۰ درصد آماده است و پیمانکار نیز آماده است با ارائه ابلاغیه، آن را ادامه دهد و تا عید امسال (سال ۹۷) مترو به پرند برسد. همچنین برای تامین هزینه ها، شهر جدید پرند اعلام امادگی کرده است که با واگذاری زمین به پیمانکار این هزینه ها را تامین کند اما از سوی مسئولان ترافیکی پایتخت این موضوع پیگیری نشده است .
راهکار توسعه خط ۳ مترو
یکی دیگر از بخش های متوقف شده که به تازگی مسئولان شهری اعلام کرده اند دیگر نمی توان آن را به سمت نیاوران توسعه داد، خط ۳ از ایستگاه نوبنیاد به نیاوران است. به گفته کارشناسان، این توسعه امکان پذیر است اما هزینه آن بیش از هزینه مسیر گذشته است. خط جدیدی که مشاور به عنوان خط ۱۰ طراحی کرده است، تقریبا این مسیر را پوشش می دهد.
پیشنهادی که در حال بررسی است؛ استفاده از مسیر اندرزگو با طول کمتر نسبت به نیاوران و استفاده از یک سیستم شاتل مثل فرودگاه مهرآباد در عمق کمتر بین خط یک و سه است و قطار را هم می شود از همان سه راهی اقدسیه به مسیر وارد کرد.
اخبار شهر پرند را در تهران رسانه دنبال کنید
- شنبه 1397/09/24 06:11
- گروه خبری : اقتصاد
- کد خبر : 1090
- چاپ
- منبع : مهر